Autoliiton uusimmassa turvaistuintestissä peräti 14 istuinta 19:stä saavutti hyvän ja kolme tyydyttävän arvosanan. Kaksi istuinta epäonnistui pahasti etutörmäyskokeessa.
Uusimmassa Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä testattiin 19 lasten turvaistuinta. Mukana oli viisi uuden i-Size -normin mukaista istuinta, jossa istuimen soveltuvuus määritellään lapsen painon sijaan tämän pituuden mukaan. I-Size -normin täyttääkseen istuimen pitää läpäistä myös sivutörmäyskoe, joka on ollut Autoliiton testissä mukana alusta alkaen.
Istuimet, jotka on mahdollista hankkia sekä telakan kanssa että ilman arvioitiin kummallakin vaihtoehdolla ja niistä on kahdet tulokset. Testissä mukana olleista Cybex Aton M i-Size, Recaro Guardia ja Recaro Privia Evo ovat tällaisia.
Peräti 14 testatuista istuimista saavutti hyvän ja kolme tyydyttävän kokonaisarvosanan. Nämä ylittävät kirkkaasti lakisääteiset vaatimukset, sillä Autoliiton julkaisema testi asettaa istuimet tyyppihyväksyntävaatimuksia kovempaan rasitukseen. Kolariturvallisuuden lisäksi kokonaistulokseen vaikuttavat käytön helppous, istuinmukavuus ja kemikaalipitoisuus.
– Jos istuin on oikein asennettuna hyvä, mutta se on monimutkainen käyttää, se ei ansaitse hyvää arvosanaa. Kaikki testatut turvakaukalot saivat käytön helppoudesta hyvän arvosanan. Turvavyöistuimia puolestaan osataan lähes vaistomaisesti käyttää oikein, koska niissä lapsi kiinnitetään auton omilla turvavöillä, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.
Turvavyöistuimissakin on toki eroja. Esimerkiksi Chicco Oasys23 Fixplus Evo sai tyydyttävän arvosanan käytettävyydestä, koska sen pääntuki vaikeutti lapsen kiinnittämistä, eikä istuin päästä turvavyötä kelautumaan kaikissa autoissa automaattisesti takaisin sen jälkeen, kun lapsi on kumartunut eteenpäin. Vaikka kolariturvallisuudesta Chicco sai hyvän arvosanan, tuli kokonaisarvosanaksi tyydyttävä.
