Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoliitto testasi turvaistuimet, kahdelle surkea arvosana – "Lensi halki testilaboratorion"

Kuvankaappaus Autoliiton heinäkuussa julkaisemalta YouTube-videolta. Recaro Optia -turvaistuin irtosi etutörmäystestissä telakastaan. Videon löydät tämän artikkelin lopusta.
Kuvankaappaus Autoliiton heinäkuussa julkaisemalta YouTube-videolta. Recaro Optia -turvaistuin irtosi etutörmäystestissä telakastaan. Videon löydät tämän artikkelin lopusta.Autoliitto / YouTube
Julkaistu 24.10.2017 10:36

MTV LIFESTYLE

Autoliiton uusimmassa turvaistuintestissä peräti 14 istuinta 19:stä saavutti hyvän ja kolme tyydyttävän arvosanan. Kaksi istuinta epäonnistui pahasti etutörmäyskokeessa.

Uusimmassa Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä testattiin 19 lasten turvaistuinta. Mukana oli viisi uuden i-Size -normin mukaista istuinta, jossa istuimen soveltuvuus määritellään lapsen painon sijaan tämän pituuden mukaan. I-Size -normin täyttääkseen istuimen pitää läpäistä myös sivutörmäyskoe, joka on ollut Autoliiton testissä mukana alusta alkaen.

Istuimet, jotka on mahdollista hankkia sekä telakan kanssa että ilman arvioitiin kummallakin vaihtoehdolla ja niistä on kahdet tulokset. Testissä mukana olleista Cybex Aton M i-Size, Recaro Guardia ja Recaro Privia Evo ovat tällaisia.

Peräti 14 testatuista istuimista saavutti hyvän ja kolme tyydyttävän kokonaisarvosanan. Nämä ylittävät kirkkaasti lakisääteiset vaatimukset, sillä Autoliiton julkaisema testi asettaa istuimet tyyppihyväksyntävaatimuksia kovempaan rasitukseen. Kolariturvallisuuden lisäksi kokonaistulokseen vaikuttavat käytön helppous, istuinmukavuus ja kemikaalipitoisuus.

– Jos istuin on oikein asennettuna hyvä, mutta se on monimutkainen käyttää, se ei ansaitse hyvää arvosanaa. Kaikki testatut turvakaukalot saivat käytön helppoudesta hyvän arvosanan. Turvavyöistuimia puolestaan osataan lähes vaistomaisesti käyttää oikein, koska niissä lapsi kiinnitetään auton omilla turvavöillä, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Turvavyöistuimissakin on toki eroja. Esimerkiksi Chicco Oasys23 Fixplus Evo sai tyydyttävän arvosanan käytettävyydestä, koska sen pääntuki vaikeutti lapsen kiinnittämistä, eikä istuin päästä turvavyötä kelautumaan kaikissa autoissa automaattisesti takaisin sen jälkeen, kun lapsi on kumartunut eteenpäin. Vaikka kolariturvallisuudesta Chicco sai hyvän arvosanan, tuli kokonaisarvosanaksi tyydyttävä.


Siinä missä pienimpien lasten turvakaukalot ja isommille tarkoitetut turvavyöistuimet olivat helppokäyttöisiä, turvaistuimissa oli suurempi väärinkäytön riski. Yksi kahdeksasta turvaistuimesta sai Autoliitolta käytön helppoudesta hyvän ja seitsemän tyydyttävän arvosanan. Erityisen vakavia puutteita ei näissäkään ollut.

– Ennen ostopäätöstä olisi tärkeää testata harkintalistalla olevia istuimia siinä autossa, jossa istuinta aiotaan käyttää. Joku malli saattaa soveltua toiseen autoon paremmin kuin toiseen. Esimerkiksi vanhoissa autoissa, joiden turvavyön lukon kiinnike on pidempi, turvaistuin voi olla hankala saada tukevasti kiinnitettyä, Tolvanen sanoo.

Testin kahdesta heikon arvosanan saaneesta istuimesta Autoliitto tiedotti jo heinäkuussa heti kun vaaralliset kolaritestin tulokset olivat selvinneet. Recaro SmartClick -telakkaan kiinnitetty Recaro Optia irtosi etutörmäystestissä telakastaan ja lensi halki testilaboratorion. Myös Jané Grand -istuimen kiinnikkeet hajosivat etutörmäystestissä. Autoliitto kehottaa, että näiden istuinten hankkineiden ottavat yhteyttä istuimen myyjään. Katso alta video Recaro Optian testistä.

Lue täältä istuinkohtaiset arviot.

Lähde: Autoliitto

***

7:34Millainen auto sopii ikäihmiselle?

Lisää aiheesta:

Syksyn turvaistuintesti julki: Yksi istuin hylättiin vaarallisena30 turvaistuimen testissä yksi harvinaisen hyvä arvosana – käsitys turvallisesta matkustussuunnasta vahvistuiTurvaistuinta ostamassa? Älä tuhlaa rahojasi näihin kuuteen – saivat hylätynTestissä 42 turvaistuinta – nämä kolme eivät läpäisseet törmäystestiäTurvaistuimet testattu – yksi malli ylitse muidenTurvaistuimet testissä: Kuusi heikointa kärsivät kemikaaleista
LiikenneturvallisuusTörmäystestitLapsetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • ke19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 21.10.11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille