Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoliitto tahtoo nuoret rattiin jo 16-vuotiaina – täystyrmäys ajo-opetuksen vanhentuneille opeille

Autoliitolta ei heru ymmärrystä autokoulualan rahoittamille tutkimuksille, joita se pitää puolueellisina.
Autoliitolta ei heru ymmärrystä autokoulualan rahoittamille tutkimuksille, joita se pitää puolueellisina.Lehtikuva
Julkaistu 23.11.2016 17:57

MTV LIFESTYLE

Mikäli Autoliitto saa tahtonsa läpi, voi valvottuun ajo-oikeuteen oikeuttavan ajokortin saada aiempaa nuorempana. Autoliiton mukaan koko ajokorttiopetus vaatii perusteellista uudistamista.

Autoliitto on antanut lausuntonsa kuljettajakoulutusuudistukseen. Toimitusjohtaja Pasi Nieminen ruotii kirjoituksessaan tapaa, jolla ajo-opetusta on tähän asti kehitetty. 

– Ajo-opetuksen kehittäminen on perustunut tutkimustyöhön, jota alan toimijat suoraan tai välillisesti ovat olleet rahoittamassa. Kun tutkimusta tekevät tutkijat, joiden oma työ ja toimeentulo ovat alan rahoituksesta riippuvaisia, ei ole ihme, että lopputuloksena uudistuksissa on ollut aina autokouluopetuksen määrän tai opetusvaiheiden lisääminen, Nieminen toteaa.

Lausunnossa verrataan autokouluopetusta ammatilliseen koulutukseen, lukio-opetukseen ja peruskouluopetukseen, jotka kaikki ovat saaneet uudet opetussuunnitelmat.

– Opettamisen tehokkuuden lisääminen ei ole tapahtunut opetuksen määrää ja kustannuksia lisäämällä, vaan sen laatua kehittämällä, Nieminen huomauttaa.

– Ajo-opetuksen kehittäminen ei ole seurannut tätä muutostrendiä, koska sillä ei ole ollut merkittävää valtiontaloudellista vaikutusta. Kansalaiset kun maksavat opetuksen kokonaan itse. Mikäli yhteiskunnan olisi järjestettävä tai maksettava kuljettajakoulutus nykyisellä kustannustasolla, niin järjestelmä olisi jo uudistettu.

Nieminen vetoaa hallitukseen, jonka se toivoo tekevän päätöksiä, jotka hyödyttävät myös tavallisia kotitalouksia.

– Hallituksella ja liikenne- ja viestintäministeriöllä on uudistamalla kuljettajakoulutusta mahdollisuus vähentää merkittävällä tavalla erityisesti lapsiperheiden kustannuksia ja näyttää kuinka normienpurun hyödyt ulottuvat myös tavallisille kotitalouksille. Samalla luodaan edellytykset uudenlaiselle digitaaliselle toiminnalle, joka voisi menestyä myös kansainvälisesti, sekä paremmalle liikenneturvallisuudelle, Nieminen sanoo.


Autokouluun jo 16-vuotiaana?

Niemisen  mukaan autokouluopetuksen aloitusikäraja tulisi laskea 16 vuoteen. Nykyään B-ajokorttikoulutuksen voi aloittaa 17-vuotiaana. Autoliitto perustelee näkemystään sillä, että laskemalla ikärajaa, jäisi ajo-opetukselle enemmän aikaa.

– Muutoksella voisi olla vaikutusta myös siihen, että henkilöautokorttia edeltävien ajokorttiluokkien kuten mopoautokorttien kysyntä hieman laskisi.  Vakuutusyhtiöiden havainnot siitä, että kuljettajan onnettomuusriski pienenee ajokokemuksen karttuessa, ovat myös keskeinen peruste aloitusiän alentamiselle.

Autoliiton ehdotuksessa kuljettajatutkinto olisi mahdollista suorittaa jo 17 vuoden iässä, jonka jälkeen voisi siirtyä valvottuun ajoharjoitteluvaiheeseen.

– Harjoitteluvaiheessa ajokorttia suorittava olisi vastuullinen kuljettaja, mutta edellytyksenä olisi kokeneemman kuljettajan läsnäolo. Kokeneempien kuljettajien nimeämiselle, kokemukselle tai nuhteettomuudelle voitaisiin asettaa erityisvaatimuksia, Nieminen ehdottaa.

Lähde: Autoliitto

***

3:45Jenkkimiehellä on pikkuautoja miljoonan dollarin edestä

Lisää aiheesta:

Opetusluvalla suoritettujen ajokorttien suosio tuplaantui, hylsyjen määrä kasvussa – näin ajokorttilain uudistus näkyy käytännössäAutoliitto ärähti lakiehdotuksesta: "Asettaa ajokorttia suorittavat täysin eriarvoiseen asemaan"Kaikille 17-vuotiaille ajokortti vanhemman luvalla? Laki halutaan myllätä uusiksi jo ensi keväänäAlaikäisten kuljettajien määrä räjähti kymmenkertaiseksi – Autoliitto ja liikenneopettajat täysin eri linjoilla vaikutuksista: "Eivät erotu huonossa valossa, päinvastoin""Ajokoe toimii oikein, jos osaamattomat eivät sitä läpäise" – opetuslupaoppilaat klaaraavat inssin ykkösellä useammin kuin autokoululaisetUusi laki astuu vihdoin voimaan: Opinnot ajokorttia varten saa aloittaa jo 16-vuotiaana
AutokouluAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autokoulu
  • 5.12.11:17
    Autot

    Ajokortin opetusluvan voi saada nyt päivässä

  • 21.10.11:12
    Liikenneturvallisuus

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • 25.5.15:15
    Liikenne

    Tätä mieltä tuoreet kuljettajat ovat ajo-opetuksesta – ihan kaikki ei vakuuta

  • 26.4.07:33
    Liikenne

    Ajopelkoinen Fanni uskaltautui auton rattiin vuosien tauon jälkeen – näin kävi

  • 7.4.19:01
    Liikenneonnettomuudet

    Autokoulukonkari: Nuori kuski voi kokea hengenvaarallisen yllätyksen, kun vauhti kiihtyy