Perinteisiä ajo-opetusmuotoja pidetään toimivampina ratkaisuina kuin nykyaikaisempia malleja.
Tuoreet kuskit ovat tyytyväisiä kuljettajantutkintoon ja saamaansa opetukseen. Asia ilmenee Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tutkimuksesta.
Ajo-opetus oikeissa liikenneolosuhteissa ja teoriaopetuksen lähiopetus saivat parhaat arviot.
Viime vuosina teorian verkko-opetus ja ajamisen simulaattoriopetus ovat yleistyneet. Kyseiset opetusmuodot tuovat joustoa, mutta vastaajat pitävät perinteisiä tapoja toimivampina ratkaisuina.
– Lähiryhmässä toteutettu teoriaopetus ja ajo oikeassa liikenteessä saivat selvästi parhaat arviot, kertoo erityisasiantuntija Elina Uusitalo tiedotteessa.
Lue myös: Nuoren kuskin yleisimmät mokat: Autokouluope nimeää kaksi vastakkaista "vaivaa"
Merkityksellistä ja vaikuttavaa
Yksi prosentti vastaajista osallistui riksikäyttäytymistä käsittelevään ajokieltokoulutukseen.
Näistä vastaajista yli 70 prosenttia oli tyytyväisiä koulutuksen sisältöön. 61 prosenttia oli sitä mieltä, että koulutuksella oli vaikutusta ajokäyttäytymiseen.
– Tulokset osoittavat, että koulutus koetaan merkitykselliseksi ja vaikuttavaksi, Uusitalo sanoo.
Lue myös: Miksi nuoret kuskit ottavat riskejä? Syy löytyy aivoista
Nuorten turvallisuus ennallaan
Ennakkotietojen mukaan vuonna 2024 kuoli viisi 17–20-vuotiasta henkilöauton kuljettajaa. Määrä on sama kuin vuonna 2023.
Vuonna 2024 ikäryhmän loukkaantuneiden määrä oli 200, mikä on jonkin verran enemmän kuin vuotta aiemmin, mutta vähemmän kuin vuosien 2018–2022 keskiarvo.
– Esimerkiksi 17-vuotiaat olivat mukana 84:ssä henkilövahinkoon johtaneessa poliisin tietoon tulleessa onnettomuudessa. Määrä on lähes sama kuin edellisvuonna, kertoo erityisasiantuntija Riikka Rajamäki tiedotteessa.
Traficom seuraa uusien kuljettajien liikenneturvallisuutta vuosittaisella kyselyllä ja tilastotiedoilla. Tuloksia hyödynnetään kuljettajaopetuksen ja tutkinnon kehittämisessä.
Katso myös: Ajopelkoinen Fanni uskaltautui auton rattiin vuosien tauon jälkeen – näin kävi
8:01Näin autoilu sujui Fannilta yli vuosikymmenen mittaisen tauon jälkeen.
Lue myös:
Autokoulukonkari: Nuori kuski voi kokea hengenvaarallisen yllätyksen, kun vauhti kiihtyy
Näin ajokortin ikäpoikkeusluvat näkyvät rikostilastoissa – poliisin mukaan nuoret miehet yliedustettuina
Tämän asian autokouluope haluaisi kuskien muistavan: "Ei voi liikaa muistuttaa"
Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!
Lähde: Traficom