Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tätä mieltä tuoreet kuljettajat ovat ajo-opetuksesta – ihan kaikki ei vakuuta

Autokoulujen käyttämien simulaattoreiden sijaan ihmiset arvostavat enemmän liikenteessä ajamista.
Autokoulujen käyttämien simulaattoreiden sijaan ihmiset arvostavat enemmän liikenteessä ajamista.Shutterstock
Julkaistu 25.05.2025 15:15
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Perinteisiä ajo-opetusmuotoja pidetään toimivampina ratkaisuina kuin nykyaikaisempia malleja.

Tuoreet kuskit ovat tyytyväisiä kuljettajantutkintoon ja saamaansa opetukseen. Asia ilmenee Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tutkimuksesta.

Ajo-opetus oikeissa liikenneolosuhteissa ja teoriaopetuksen lähiopetus saivat parhaat arviot.

Viime vuosina teorian verkko-opetus ja ajamisen simulaattoriopetus ovat yleistyneet. Kyseiset opetusmuodot tuovat joustoa, mutta vastaajat pitävät perinteisiä tapoja toimivampina ratkaisuina.

– Lähiryhmässä toteutettu teoriaopetus ja ajo oikeassa liikenteessä saivat selvästi parhaat arviot, kertoo erityisasiantuntija Elina Uusitalo tiedotteessa.

Lue myös: Nuoren kuskin yleisimmät mokat: Autokouluope nimeää kaksi vastakkaista "vaivaa"

Merkityksellistä ja vaikuttavaa

Yksi prosentti vastaajista osallistui riksikäyttäytymistä käsittelevään ajokieltokoulutukseen. 

Näistä vastaajista yli 70 prosenttia oli tyytyväisiä koulutuksen sisältöön. 61 prosenttia oli sitä mieltä, että koulutuksella oli vaikutusta ajokäyttäytymiseen.

– Tulokset osoittavat, että koulutus koetaan merkitykselliseksi ja vaikuttavaksi, Uusitalo sanoo.

Lue myös: Miksi nuoret kuskit ottavat riskejä? Syy löytyy aivoista

Nuorten turvallisuus ennallaan

Ennakkotietojen mukaan vuonna 2024 kuoli viisi 17–20-vuotiasta henkilöauton kuljettajaa. Määrä on sama kuin vuonna 2023.

Vuonna 2024 ikäryhmän loukkaantuneiden määrä oli 200, mikä on jonkin verran enemmän kuin vuotta aiemmin, mutta vähemmän kuin vuosien 2018–2022 keskiarvo.

– Esimerkiksi 17-vuotiaat olivat mukana 84:ssä henkilövahinkoon johtaneessa poliisin tietoon tulleessa onnettomuudessa. Määrä on lähes sama kuin edellisvuonna, kertoo erityisasiantuntija Riikka Rajamäki tiedotteessa.

Traficom seuraa uusien kuljettajien liikenneturvallisuutta vuosittaisella kyselyllä ja tilastotiedoilla. Tuloksia hyödynnetään kuljettajaopetuksen ja tutkinnon kehittämisessä.

Katso myös: Ajopelkoinen Fanni uskaltautui auton rattiin vuosien tauon jälkeen – näin kävi 

8:01Ajopelosta kärsivä Fanni palasi ratin taakse vuosikymmenen jälkeen – näin käviNäin autoilu sujui Fannilta yli vuosikymmenen mittaisen tauon jälkeen.

Lue myös: 

Autokoulukonkari: Nuori kuski voi kokea hengenvaarallisen yllätyksen, kun vauhti kiihtyy

Näin ajokortin ikäpoikkeusluvat näkyvät rikostilastoissa – poliisin mukaan nuoret miehet yliedustettuina

Tämän asian autokouluope haluaisi kuskien muistavan: "Ei voi liikaa muistuttaa"

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: Traficom

Lisää aiheesta:

Nämä ovat suomalaisten ykköspelot liikenteessä – "Kyydissä istuvilla on velvollisuus puuttua" Opetusluvalla suoritettujen ajokorttien suosio tuplaantui, hylsyjen määrä kasvussa – näin ajokorttilain uudistus näkyy käytännössäAjokorttiuudistus ei lisännyt nuorten onnettomuuksia – Traficom: Hallituksen lakimuutosehdotus vaikuttaa oikeansuuntaiseltaNuorten liikenneturvallisuus on Suomessa alle EU:n keskitason, mutta poliisin mukaan silti parempi kuin koskaan: "Syyllistämisen sijaan annettava valmiuksia"Alaikäisten kuljettajien määrä räjähti kymmenkertaiseksi – Autoliitto ja liikenneopettajat täysin eri linjoilla vaikutuksista: "Eivät erotu huonossa valossa, päinvastoin""Laki on pahasti epäonnistunut" – ajo-opetuksen määrä pudotettiin puoleen, opettajien mukaan vaikutukset näkyvät nyt
AutokouluLiikenneLiikenneturvallisuusTutkimustuloksetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autokoulu
  • 06:35
    Liikenneturvallisuus

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • 26.4.07:33
    Liikenne

    Ajopelkoinen Fanni uskaltautui auton rattiin vuosien tauon jälkeen – näin kävi

  • 7.4.19:01
    Liikenneonnettomuudet

    Autokoulukonkari: Nuori kuski voi kokea hengenvaarallisen yllätyksen, kun vauhti kiihtyy

  • 10.07.202416:25
    Liikenne

    Tämän asian autokouluope haluaisi kuskien muistavan: "Ei voi liikaa muistuttaa"

  • 10.06.202419:02
    Liikenne

    Nuoren kuskin yleisimmät mokat: Autokouluope nimeää kaksi vastakkaista "vaivaa"