ABS
ABS-järjestelmä (saks. Antiblockiersystem, engl. anti-lock braking system) eli lukkiutumattomat jarrut estävät pyörien lukkiutumisen tehokkaassa jarrutuksessa.
Vanhemmissa autoissa, joissa kyseistä järjestelmää ei ole, rengas lukkiutuu vastaavassa tilanteessa.
- Jos rengas lukkiutuu, sen alta menetetään pituussuuntainen pito. Samalla menetetään myös sivuttaissuuntainen pito eli auton ohjattavuus, kertoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
ABS-järjestelmällä varustettu auto on sen sijaan ohjattavissa myös tehokkaan jarrutuksen aikana.
Hätäjarrutus
Kuljettajan on tärkeä tietää, onko autossa lukkiutumattomat ABS-jarrut vai ei, jotta hän osaa toimia oikein vaaratilanteessa.
- Hätäjarrutuksen teet painamalla kytkimen (jos autossa sellainen on) ja jarrun voimakkaasti pohjaan. ABS-jarruilla varustettu auto on ohjattavissa jarrutuksen aikana, Vesalainen neuvoo.
Mikäli ajat autolla, jossa ei ole lukkiutumattomia ABS-jarruja ja jarrutat pyörät lukkoon, puskee auto kaarteessa ojaan tai vastaantulevien kaistalle.
- Jottei näin kävisi, on kuljettajan itse tehtävä lyhyitä ja tehokkaita jarrutuksia ja annettava renkaiden pyöriä jarrutusten välissä niin pitkään, että auto ehtii kääntymään haluttuun suuntaan. Tätä kutsutaan jaksottaiseksi jarrutukseksi, Vesalainen opastaa
Vaihteleva pito
ABS-jarruista on apua myös tilanteessa, jolloin toinen ajourista on jäinen ja toinen on sula. Jarrutettaessa vanhemmalla autolla, jossa ei ole ABS-jarruja, auto pyrkii kääntymään sulan ajouran (paremman pidon) suuntaan ja saattaa pahimmassa tapauksessa jopa pyörähtää ympäri. Tilanne on estettävissä jarruttamalla vain kevyesti tai tekemällä jaksottainen jarrutus.
