Kauppojen aukiolon vapauttamisen jälkeen yhä useampi suomalainen käy ostamassa ruokansa Prisman ja K-Citymarketin kaltaisista hypermarketeista tai hieman pienemmistä supermarketeista.
Vuodesta 2016 alkaen isot kaupat ovat voineet olla auki yötä myöten, ja entistä useampi suomalainen tekee ostoksia sunnuntaisin tai myöhään illalla.
Aukiolojen vapauttamisesta ovat hyötyneet eniten suuret, yli tuhannen neliömetrin supermarketit. Niiden yhteenlaskettu myynti on kasvanut noin 20 prosenttia vuoden 2015 tasolta, ilmenee Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY) tilastoista.
Kasvuvauhti on ollut kaksinkertainen koko päivittäistavarakauppaan verrattuna. PTY:n toimitusjohtaja Kari Luoto uskoo aukiolojen vapauttamisen olleen keskeinen syy siihen, että myynti on kasvanut nimenomaan suurissa supermarketeissa.
– Ne ovat parhaiten pystyneet hyödyntämään lisääntyneet aukiolotunnit liiketaloudellisesti, Luoto sanoo STT:lle.
Kaikkein isoimmat hypermarketit, kuten Prismat ja K-Citymarketit, eivät ole pystyneet kasvattamaan myyntiään aivan yhtä reippaasti aukiolojen vapautumisen jälkeen.
Luoto arvelee yhdeksi syyksi sitä, että supermarketit ovat tiiviimmin kiinni asutuksessa. Kuluttajilla saattaa olla vähemmän halua lähteä iltaostoksille isoon peltomarketiin, jollaisia osa hypermarketeista on.
Kauppojen aukioloajat vapautuivat vuoden 2016 alusta eli neljä vuotta sitten. Muutos vaikutti etenkin yli 400 neliömetrin kauppoihin, joiden aukiolo oli aiemmin ollut rajoitettua ilta- ja yöaikaan sekä juhlapyhinä.
Pienten kauppojen verkosto kutistunut
Kun aukiolon rajoitukset poistuivat, pienet kaupat menettivät kilpailuvaltin, jonka laajemmat aukiolot olivat niille tarjonneet.
