Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Audilta ensimmäinen täyssähköauto vuonna 2018

Julkaistu 10.11.2015 21:30
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Audi on vahvistanut, että sen Frankfurtin autonäyttelyssä esittelemä e-tron quattro maasturikonsepti on merkin ensimmäinen pelkällä sähköllä kulkeva automalli.

Teknavin toimittaja Vesa Eskola keskusteli reilu vuosi sitten VW-konsernin teknisen johtajan kanssa saksalaisten sähköautostragiasta. Vielä silloin konsernissa oltiin sitä mieltä, että sähköauto sopii konsernin merkeistä VW:lle muttei Audille. Sähköauton suorituskyvyn ei katsottu olevan vielä sillä tasolla, jota premium-merkin autolta vaaditaan. Ilmeisesti vuodessa on tapahtunut paljon, sillä nyt myös Audi toitottaa vahvasti sähköauton puolesta.

Kyse on tietysti isosta kuvasta. Audi satsaa vahvasti pistokehybrideihin. Niiden avulla lasketaan malliston päästöjä nopeasti, mutta todella iso vaikutus päästöjen vähentämiseen on vasta nollapäästöisellä sähköautolla.

Lähes kaikkien autovalmistajien tapaan myös VW-konserni panostaa tällä hetkellä paljon akkuteknologiaan. Akkujen valmistamien on osa konsernin modulaarista pohjalevystrategiaa, eli mitä useampi merkki komponentteja käyttää, sen edullisemmaksi niiden valmistaminen tulee.

Audin sähkömoottorisissa autoissa oleva litium-ioni-akusto on modulaarinen. Yksi moduuli on pienen kenkälaatikon kokoinen, ja sen sisälle voidaan pakata yksittäiset akut kolmessa eri muodossa aina kulloisenkin tarpeen mukaan. Pyöreisiin akkusoluihin saadaan pakattua paljon virtaa, mutta niistä saatava teho on vaatimaton. Näin pyöreät akut sopivat erinomaisesti täyssähköautoihin. Litteät ja särmiömäiset akkusolut soveltuvat puolestaan ladattaviin hybrideihin. Niiden kokoa ja muotoa vaihtelemalla voidaan määrittää tarkasti, milloin akuista halutaan saada irti maksimiteho tai milloin akkuihin halutaan varastoida energiaa mahdollisimman paljon.

Audin mukaan se on onnistunut parantamaan särmiömäisten solujen energiatehokkuutta 50 prosentilla viimeisen kolmen vuoden aikana. Yhteen soluun voidaan varata virtaa nykyisin 37 ampeerituntia.

Audin e-tron quattro -konseptissa 95 kilowattitunnin akusto on sijoitettu litteästi ohjaamon alle akseleiden väliin. Keskitunnelia ei ole. Autossa on kolme sähkömoottoria: yksi edessä pyörittämässä etuakselia ja kaksi takana. Moottoreiden yhteisteho on 320 kilowattia 435 hevosvoimaa. Se riittänee vaativammallekin asiakkaalle. Ja jos ei, tehoa voidaan kasvattaa hetkellisesti 370 kilowattiin eli 503 hevosvoimaan. Konseptin toimintamatkaksi luvataan yli 500 kilometriä.

Tuotantoautossa tuskin vastaavia tehoja nähdään. Toisaalta kolmen vuoden aikana pikalatausverkoston pitäisi kasvaa Euroopassa sen verran, ettei tehokkaankaan sähköauton lataaminen kestä enää tolkuttoman kauan. Ja myös piuhojen kanssa vekslaaminen lienee historiaa sekin jossain vaiheessa – ainakin kotona autotallissa tai työpaikan parkkihallissa autoa ladattaessa. Kaikki valmistajat panostavat tällä hetkellä myös langattomaan induktiolataukseen.

Lisää aiheesta:

Ensi-illassa Mercedes-Benz EQC – uuden sähköautoperheen pyöreä esikoinenSähköauto tulee, mutta onko tulevaisuus sittenkin polttokennoautojen?Sähköllä vai vedyllä?Liikummeko 30 vuoden kuluttua pyörät alleen saaneilla älypuhelimilla?Top 5: Geneven autonäyttelyn sähköautot – ”Ei löydy enää pysäyttäjää”Koeajo: VW:n insinöörit osaavat myös pitää hauskaa – sähköbussilla Las Vegasiin
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen11:59
    Liikenneturvallisuus

    Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."

  • pe11:17
    Autokoulu

    Ajokortin opetusluvan voi saada nyt päivässä

  • ke13:29
    Brasilia

    Moottoripyöräilijä liukui auton alle – miten tästä voi selvitä hengissä?

  • ti14:02
    Liikenneturvallisuus

    Suomalaisautoilijat myöntävät kyselyssä huolestuttavia seikkoja ajamisestaan

  • ma19:38
    Liikenne

    Vaarallinen kaistanvaihtaja tallentui kameraan – konkaripoliisi: "Pitäisi olla selkeää, jos on ajokortti"