"Asentees on vaarallinen, ulos!" SAK:n kampanja raivostuttaa, syytöksiä valehtelusta – järjestön mukaan joskus tarvitaan kärjistyksiä

Työtä vai taistelua - mitä syksy tuo tullessaan? 8:20

SAK:n tuore kampanja vastustaa hallituksen esitystä työntekijän irtisanomissuojan heikentämisestä. Raflaavaa mainosta ei ole nielty pureksimatta Twitterissä.

Video: Työtä vai työtaistelua? – mitä syksy tuo tullessaan

Palkansaajien keskusjärjestö SAK:n #viimeinenniitti -aihetunnisteella levitetty kampanja on alkuviikosta herättänyt närkästystä Twitterissä. 

Mainoksessa kuvataan käsi kipsissä olevaa työntekijää, jolle tummana hahmona kuvattu työnantaja huutaa "Ai vaarallinen kone? Asentees on vaarallinen. Ulos!"

Kampanjalla vastustetaan hallituksen lakiesitystä, joka helpottaisi henkilöperusteista irtisanomista pienissä, alle 20 hengen yrityksissä. Esitystä vastaan on protestoitu palkansaajajärjestöissä, esimerkiksi eilen teollisuuden ja kuljetusalojen asettamien ylityökielloin.

SAK mainoksesta: "Kuvaa äärimmäistä tilannetta"

SAK:n Kasvu ja vaikuttaminen -osaston johtaja Hannu Jouhki kommentoi MTV Uutisille, että kampanjalla on haluttu kiinnittää huomiota lakiesityksen mahdollisiin kielteisiin seurauksiin.

– Siinä halutaan kuvata todellisuutta, minkä työntekijä voi pahimmillaan kohdata jos tämmöinen laki tulee voimaan. Halutaan, että ihmiset kiinnittäisivät huomiota siihen, mistä lakialoitteessa on kyse ja millaisia riskejä siihen voi sisältyä, Jouhki kertoo.

Kuvituksessa työntekijä saa potkut huomautettuaan työnantajalleen puutteellisesta työturvallisuudesta.

– Se kuvaa äärimmäistä tilannetta siitä, että jos työpaikalla on epäkohtia, työntekijälle voi olla vaikeaa nostaa keskusteluun asioita, joihin oikeasti pitäisi puuttua. 

Jouhkin mukaan SAK pyrkii vastaamaan saamaansa palautteeseen ja perustelemaan viestintäänsä. Nyt valittu strategia on tarkoituksella räväkkä, mutta sen tarkoitus ei ole ollut syyllistää yrittäjää, vaan kritisoida hallituksen esitystä.

– Joskus näihin viestinnällisiin toteutuksiin mennään kärjistysten kautta. On ilmeistä, että jotkut ovat kiinnittäneet huomiota, että tässä on aika raskas kärjistys. Viimeisten kuukausien aikana julkisuudessakin tätä keskustelua on käyty aika kärjistyneesti, Jouhki sanoo.

Twitterissä kovaa kritiikkiä

Kampanjassa kehotetaan jakamaan mielipide asiasta aihetunnisteella #viimeinenniitti.

Mielipiteitä onkin Twitterissä piisannut. Mainos on kerännyt lujaakin kritiikkiä, jossa sen sanotaan olevan "propagandakuva" ja "täyttä valehtelua". Ilmoille on heitetty myös termi "fake news".

Twiittaajissa kampanja on herättänyt myös surua, sillä sen nähdään leimaavan yrittäjiä. Kärkkäimmät ovat iskeneet päivityksensä perään aihetunnisteen #eroaliitosta.

Lue myös:

    Uusimmat