Artek myytiin Sveitsiin: Näin se vaikuttaa tuotteiden arvoon

Suomalaisen designin lippulaiva Artek ilmoitti tänään perjantaina, että se on siirtynyt sveitsiläisen, sisustukseen ja design-huonekaluihin erikoistuneen Vitran omistukseen. Markkinoinnin asiantuntijan mukaan omistajanvaihdos tullee ajan kanssa lisäämään Artekin designin arvoa.

Aalto-yliopiston markkinoinnin professori ja taiteen tohtori Jaakko Aspara näkee Artekin omistajanvaihdoksen ennen kaikkea positiivisessa valossa. Aspara korostaa etenkin Vitran kansainvälisten myyntikanavien ja suuremman yhtiön resurssien tärkeyttä Artekin kansainvälistymisen ja myynnin lisäämisen edellytykseksi.

– Minun nähdäkseni tämä on pääsääntöisesti positiivinen asia. Artekilla itsellään ei kenties ole ollut riittäviä resursseja kansainvälistymiseen, mutta Vitran kaltainen suurempi design-yritys saa vietyä Artekia laajemmalle yleisölle, lisättyä brändin tunnettavuutta ja lisättyä näin myyntiä, Aspara kertoo.

Aspara näkee, että Artekin myynti Vitralle tulee mitä luultavimmin epäsuorasti kasvattamaan myös Artekin designin arvoa.

– Kun Vitran isompi myyntikoneisto vahvistaa brändin tunnettavuutta ja saa kuluttajat ja markkinat kiinnostumaan kansainvälisestikin, niin ajan kanssa se tulee vahvistamaan Artekin brändiä, Aspara selittää.

Asparan mukaan Artekin brändin tehostuminen ja kysynnän lisääntyminen voi myös nostaa Artekin alkuperäisten vintage-tuotteiden hintoja korkeammiksi.

– Kun tarjonta ei lisäänny, kuten vintage-tuotteiden tapauksessa, ja kysyntä kasvaa, saattaa se nostaa näiden alkuperäisten tuotteiden hintoja entistä arvokkaammiksi, Aspara kuvailee.

Aspara korostaa, että Artekin suomalaisuus tulee Vitran alaisuudessakin todennäköisesti säilymään ennallaan.

– Itse en näe, että tässä myydään kansanomaisuutta pois. Luksusbrändeihin keskittyneet firmat kuten Vitra pitävät olemassa olevan brändin aitoudesta ja uniikkiudesta kiinni. Näen, että Artekin brändi pidetään siis entisellään, Aspara lopettaa.

Riika Nykänen/MTV3

Lue myös:

    Uusimmat