Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ultrapikamuodin myyntiin halutaan puuttua: "Tässä on Suomen kansan etu kyseessä myös"

10:47Ultrapikamuoti vastatuulessaKatso video: Viiden Jälkeen -ohjelmassa käsiteltiin ultrapikamuodin asemaa Suomessa.
Julkaistu 12.08.2025 20:58
Toimittajan kuva

Shahin Doagu

shahin.doagu@mtv.fi

Toimittajan kuva

Inka Korhonen

inka.korhonen@mtv.fi

Toimittajan kuva

Sara Güven

sara.guven@mtv.fi

Ultrapikamuodin myyntiin halutaan puuttua myös Suomessa. Yksi tapa vaikuttaa ostokäyttäytymiseen on markkinoinnin suitseminen, Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila sanoo.

Kiinalaisia halpaverkkokauppoja, kuten Temua ja Sheiniä, kuriin vaativa kansalaisaloite eteni eduskuntaan kesäkuussa kerättyään vaaditut 50 000 allekirjoitusta.

Krääsä talous kuriin -kansalaisaloitteessa vaaditaan, että eduskunta ryhtyy toimenpiteisiin ultrapikamuodin ja halpaverkkokauppojen aseman rajoittamiseksi Suomessa.

Aloitteen yksi vastuuhenkilö, Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila kertoo Viiden Jälkeen -ohjelman haastattelussa, että ultrapikamuotiyhtiöitä koskevat tällä hetkellä eri säännöt.

– Jos me, suomalainen yritys, tehtäisiin samanlaista markkinointia kuin Sheinin kaltaiset yhtiöt, meille tulisi bussilastillinen virkamiehiä oven taakse ja laittaisi ovet lukkoon.

– Heitä nämä säännöt ei koske.

Kurttilan mukaan ultrapikamuoti tappaa Suomen kansantalouden.

– Meillä on ollut valtavamäärä konkursseja esimerkiksi designtoimialalla, saneerauksia. Kauhean moni yritys tulee vielä liputtamaan tän asian. 

– Jos toinen saa tehdä valtion tukemina tuotteita, ei maksa veroja, saa postikulut melkein ilmaisiksi, emme voi kilpailla sellaisella kentällä, jossa on aivan eri pelisääntöjä.

Lue myös: Temussa myydään väärennyttyjä Finlaysonin tuotteita

Tällä hetkellä kansalaisaloite on Kurttilan mukaan virkamiesten valmistelussa ja se menee kansanedustajien käsittelyyn syksyllä.

Kurttilalla onkin tällä hetkellä uskoa aloitteen mahdollisuuksin.

– Uskon aina ihmisen järkeen ja ymmärrykseen ja siihen, että tässä on hätä kyseessä eikä tämä ole enää leikin asia tämä kiinalaisten touhu.

– Uskon, että tässä saadaan suurin osa näistä 200 kansanedustaja ymmärtämään, että tässä on Suomen kansan etu kyseessä myös. 

"Helpoin tapa puuttua asiaan"

Myös muualla on haluttu puuttua ultrapikamuotiin.

Ranskassa maan senaatti vastikään hyväksyi lakiesityksen, joka voimaan tullessaan puuttuisi ultrapikamuodin myyntiin muun muassa veroilla ja markkinointikielloilla.

Italiassa taas kilpailuviranomainen määräsi miljoonasakot ultrapikamuotiyritys Sheinin eurooppalaisista verkkosivuista vastaavalle yhtiölle, koska niiden katsottiin antaneen harhaanjohtavia väitteitä ympäristöystävällisyydestä.

Myös Kurttila kannattaa Ranskan ja Italian mallia puuttua tilanteeseen.

– Tuo on helpoin tapa puuttua asiaan, mitä Ranska ja Italia on tehnyt – markkinoinnin suitseminen.

Sen pystyy Kurttilan mukaan tekemään kansallisella tasolla ja EU ei siihen puutu.

– On tehty tupakanmainostamiskielto, alkoholin mainostamiskielto, aikoinaan [raha]pelejä on pantu aisoihin, eli pyritty rajoittamaan mainonnalla liiallista käyttöä tässä on ihan sama asia. Porukka menee sekaisin kun saa ostaa halvalla kopiotuotteita, jotka on tehty miten on tehty, Kurttila avaa.

"Herättää aika negatiivisia tunteita"

Kuluttajat ovat huomanneet ultrapikamuodin huonon laadun.

– Olen joskus tilannut puhelimen kuoria, en kyllä vaatteita, Samu Nurmi kertoo Viiden Jälkeen -ohjelman haastattelussa.

Syynä sille, ettei Nurmi ole tilannut lainkaan vaatteita, on juuri laatu.

Laura Korhonen taas kertoo, ettei ole ikinä tilannut ultrapikamuotia.

– [Se] herättää aika negatiivisia tunteita. Itse suosin pitkäkestoista ja eettistä muotia, hän sanoo.

Lisää aiheesta:

Tukesin pääjohtaja varoittaa kiinalaisverkkokauppojen vaaroista: "Sikaa säkissä"Ranska aikoo laittaa ultrapikamuodin ojennukseen – uudet järeät keinot valmisteillaMiksi temutamme krääsää? Asiantuntija listaa syytPitäisikö suomalaisten "temuttamiselle" tehdä jotain? Näin hallituspuolueet suhtautuvat ehdotukseen "krääsäverosta"Ultrahalpa Temu koukuttaa – näin verkkojätti manipuloi ostajaaViivi Lehtoselle tarjottiin jopa 8 000 euroa kuussa yhteistyöstä ultrapikamuotibrändin kanssa – kieltäytyi: "Olin aika pöyristynyt"
PikamuotiMuotimaailmaKuluttaminenKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Pikamuoti
  • ti09:28
    Muotimaailma

    Palkittu Almada Label perustettiin keskellä koronaa – näin kivinen oli alku

  • 30.8.11:00
    Anni Ihamäki

    Kuinka paljon törsäätte rahaa vaatteisiin, Anni Ihamäki, Matilda Wirtavuori ja Leena Harkimo?

  • 4.8.15:27
    Ulkomaat

    Miljoonasakko ultrapikamuotiyritys Sheinille

  • 21.7.10:46
    Kuluttaminen

    Ranska aikoo laittaa ultrapikamuodin ojennukseen – uudet järeät keinot valmisteilla

  • 12.6.20:42
    Kansalaisaloite

    Kiinalaisia halpaverkkokauppoja kuriin vaativa kansalaisaloite etenee eduskuntaan