Ultrapikamuodin myyntiin halutaan puuttua myös Suomessa. Yksi tapa vaikuttaa ostokäyttäytymiseen on markkinoinnin suitseminen, Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila sanoo.
Kiinalaisia halpaverkkokauppoja, kuten Temua ja Sheiniä, kuriin vaativa kansalaisaloite eteni eduskuntaan kesäkuussa kerättyään vaaditut 50 000 allekirjoitusta.
Krääsä talous kuriin -kansalaisaloitteessa vaaditaan, että eduskunta ryhtyy toimenpiteisiin ultrapikamuodin ja halpaverkkokauppojen aseman rajoittamiseksi Suomessa.
Aloitteen yksi vastuuhenkilö, Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila kertoo Viiden Jälkeen -ohjelman haastattelussa, että ultrapikamuotiyhtiöitä koskevat tällä hetkellä eri säännöt.
– Jos me, suomalainen yritys, tehtäisiin samanlaista markkinointia kuin Sheinin kaltaiset yhtiöt, meille tulisi bussilastillinen virkamiehiä oven taakse ja laittaisi ovet lukkoon.
– Heitä nämä säännöt ei koske.
Kurttilan mukaan ultrapikamuoti tappaa Suomen kansantalouden.
– Meillä on ollut valtavamäärä konkursseja esimerkiksi designtoimialalla, saneerauksia. Kauhean moni yritys tulee vielä liputtamaan tän asian.


