Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
1:43Ajokorttien poikkeuslupien määrä on noussut räjähdysmäisesti vuodessaAjokorttien poikkeuslupien määrä on noussut räjähdysmäisesti. Aihetta käsiteltiin Huomenta Suomessa 22. lokakuuta 2019.
Julkaistu 22.09.2020 11:57

Ville Järveläinen

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää seurantatutkimuksen vuonna 2018 uudistuneen ajokorttilain vaikutuksista. Autoliiton mukaan selvitys tulee tarpeeseen.

Kaksi vuotta sitten uudistunut ajokorttilaki kuohuttaa edelleen. Esimerkiksi Liikenneopetus ry:n mielestä laki on pahasti epäonnistunut, sillä se katsoo uuden opetusmallin tähtäävän vain ajokortin saamiseen, ei asioiden oppimiseen. Koulutusta on yhdistyksen mukaan yksinkertaisesti liian vähän.

– Opetuksesta on tullut tutkintoon tähtäävä pikakurssi, joka ei anna kaikille aikaa kasvaa turvallisiksi, vastuullisiksi ja ekologisiksi kuljettajiksi, yhdistys jyrähti toukokuussa.

Autoliitto sen sijaan on asiassa aivan toisella kannalla. Sen mielestä nyt käynnistyvä Liikenne- ja viestintäministeriön seurantatutkimus onkin erittäin tervetullut, sillä se katsoo, että keskustelua lain vaikutuksista on käyty tähän asti vajavaisin faktoin.

Lue myös: Nuori voi saada ajokortin hyvin vähäisellä ajo-opetuksella, jos ei itse halua ostaa sitä lisää

– On tärkeää, että selvitys tehdään puolueettomasti, riippumattomia asiantuntijatahoja käyttäen. Mahdollisia muutoksia lakiin tulisi tehdä sitten tutkimuksen faktoihin nojaavien tulosten perusteella, Autoliiton toimitusjohtaja  toteaa tiedotteessa.

Alaikäisten kuljettajien määrä räjähti kymmenkertaiseksi – Autoliitto ja liikenneopettajat täysin eri linjoilla vaikutuksista: "Eivät erotu huonossa valossa, päinvastoin"

Pasi Nieminen

Ajo-opetuksen määrä puolittui ja ajokorttien hinnat tulivat alas

Heinäkuussa 2018 uudistuneessa ajokorttilaissa painotetaan Autoliiton tiedotteen mukaan asioiden osaamista, eikä tapaa, jolla ne on opeteltu.

Samalla ajo-opetuksen aloitusikärajaa alennettiin 16 vuoteen ja ikäpoikkeusluvan saamisen kriteerejä selkeytettiin. Tästä johtuen yhä useamman nuoren on mahdollista saada ajokortti jo 17-vuotiaana.

– Autokouluala vastusti uutta ajokorttilakia kiivaasti, sillä autokouluilta hankittavaa pakollista opetusta vähennettiin ja opetuslupaopetuksen byrokratiaa karsittiin, Autoliitto toteaa tiedotteessaan.

Uusi laki pudotti autokoulujen tarjoaman pakollisen ajo-opetuksen puoleen entisestä. Samalla ajokorttien hinnat tulivat alas, kun vanhasta kolmivaiheisesta kuljettajaopetuksesta siirryttiin yksivaiheiseen malliin.

7:53Autokouluopettajat: Nuorten liikennekäyttäytymisessä korjattavaaUutisaamussa 19.5.2020 vierailivat Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen ja Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti. Näin he kommentoivat ajokorttiuudistuksen vaikutuksia.

Autoliiton mukaan tilastot eivät tue ajo-opettajien väitteitä siitä, että uusien kuljettajien kyky toimia liikenteessä turvallisesti ja vastuullisesti olisi merkittävästi alentunut.

– Faktaa on se, että nuorten, erityisesti nuorten miesten, liikenneturvallisuudessa on edelleen rutkasti parannettavaa. Heidän osuutensa onnettomuuksista sekä liikenneturvallisuuden vaarantamisista on ylikorostunut, Autoliitto toteaa tiedotteessaan.

Lue myös: Niele kiukkusi, kun näet tämän symbolin auton takaluukussa: "Varsin harvoin osallisina onnettomuuksissa"

– Tämä asia ei ole kuitenkaan muuttunut ajokorttilain uudistuksen myötä. Ikäpoikkeusluvalla ajokortin saaneet eivät erotu joukosta huonossa valossa, päinvastoin.

Mitä tilastot sanovat?

17-vuotiaat kuljettajat sortuivat tämän vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana törkeisiin liikenneturvallisuuden vaarantamisiin kaikkiaan 108 kertaa. Viime vuoden vastaavana ajanjaksona tapauksia kirjattiin 63 kappaletta. 

Autoliitto huomauttaa, että vaikka kasvua on tapahtunut reippaasti, on 17-vuotiaiden B-ajokortillisten kuljettajien määrä lähes kymmenkertaistunut. Vuoden 2019 alussa heitä oli 671, kun taas tämän vuoden alussa jo 6 587.

Traficomin tilastojen mukaan 1.7.2018–29.10.2019 välisenä aikana ikäpoikkeusluvalla ajokortin saaneita määrättiin ajokieltoon suhteellisesti vähemmän (2,3 % ikäluokasta) kuin 18- (7,1 %) ja 19-vuotiaita (5,3 %) kuljettajia.

Kun tammi–heinäkuun välisenä aikana vuonna 2018 kuoli yhdeksän 17–20-vuotiasta kuljettajaa, oli luku samana ajanjaksona viime vuonna seitsemän ja tänä vuonna viisi. Loukkaantuneiden määrä samassa ikäryhmässä on vähentynyt kahden vuoden takaisesta 143:sta tämän vuoden 112:een.

Mitä ajokortin saamiseksi vaaditaan?

B-luokan ajokorttiin tähtäävän kuljettajaopetuksen minimivaatimukset 1.7.2018 alkaen:

  • 4 tuntia "ensimmäisen ajokortin opetusta", mikäli oppilaalla ei ole aiempaa ajokorttia.
  • 10 tuntia ajo-opetusta autokoulussa tai opetuslupaopettajan antamana.
  • "Tarvittava" määrä teoriaopetusta autokoulussa tai opetuslupaopettajan antamana. Määrä valittavissa oppilaan tarpeen mukaan.
  • 8 tuntia riskientunnistamiskoulutusta ajo-opetuksen minimimäärän ja tarvittavan teoriaopetuksen jälkeen.

Lähteet: Autoliitto, Liikenneopetus ry, Traficom

Lue myös: "Ajokoe toimii oikein, jos osaamattomat eivät sitä läpäise" – opetuslupaoppilaat klaaraavat inssin ykkösellä useammin kuin autokoululaiset

Lisää aiheesta:

Ministeri: Ajokortin poikkeusluvat syyniinOpetusluvalla suoritettujen ajokorttien suosio tuplaantui, hylsyjen määrä kasvussa – näin ajokorttilain uudistus näkyy käytännössäKaikille 17-vuotiaille ajokortti vanhemman luvalla? Laki halutaan myllätä uusiksi jo ensi keväänäNuorten liikenneturvallisuus on Suomessa alle EU:n keskitason, mutta poliisin mukaan silti parempi kuin koskaan: "Syyllistämisen sijaan annettava valmiuksia""Laki on pahasti epäonnistunut" – ajo-opetuksen määrä pudotettiin puoleen, opettajien mukaan vaikutukset näkyvät nyt"Ajokoe toimii oikein, jos osaamattomat eivät sitä läpäise" – opetuslupaoppilaat klaaraavat inssin ykkösellä useammin kuin autokoululaiset
LiikenneLiikenneturvallisuusLiikenneonnettomuudetLiikennerikoksetAjokorttiAutokouluYlinopeusNuoretLait ja lainsäädäntöAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen18:22
    Sää

    Talvi valtaa koko Suomen: "Ei millään tavalla pitäisi olla kesärenkaita käytössä"

  • 15.11.12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • 14.11.19:58
    Sää

    Nyt tarkkana liikenteessä! Ajokeli on huono

  • 14.11.18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?

  • 14.11.15:45
    Tuomiot

    Rikollista sähläystä ajokokeissa: Tuomiot rapsahtivat