Opetuslupaopetusta saaneet pärjäävät sekä teoria- että ajokokeessa parhaiten.
Uusi ajokorttilaki astui voimaan heinäkuussa 2018. Laki vähensi byrokratiaa ja kustannuksia muun muassa poistamalla opetuslupaopettajan teoriakokeen.
Ajokorttikoulutuksesta tehtiin lisäksi yksivaiheinen eli läpäistyjen teoria- ja ajotutkintojen jälkeen oppilaan ei tarvitse enää käydä lisäkursseja, ellei omalla toiminnallaan aiheuta esimerkiksi ajo-oikeuden menetystä.
Osaaminen ratkaisee
Ajokorttilakiuudistus vähensi hieman ajokortin saamista edeltävää pakollista ajo-opetusta. Kun aiemmin ajo-opetusta piti antaa vähintään 18 tuntia, uudessa laissa minimimäärä on 14 ajotuntia. Tästä 10 tuntia annetaan varsinaisen ajo-opetuksen yhteydessä ja loput riskientunnistamiskoulutuksessa.
– Kaikille minimimäärä opetusta ei riitä, kuten ei riittänyt ennenkään. Opettajan ammattitaitoon kuuluu saada oppilas omaksumaan tarvittavat tiedot ja taidot sekä kertoa oppilaalle, jos tämä tarvitsee lisää harjoittelua ennen ajokokeeseen osallistumista, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.
Lakiuudistuksen myötä ajoharjoittelun voi aloittaa jo 16-vuotiaana. Tämä antaa mahdollisuuden ajaa opettajan valvonnassa kahden vuoden ajan ennen varsinaisen ajokortin saamista.
– Kahden vuoden ajoharjoittelu on erinomainen mahdollisuus erityisesti opetuslupaopetuksessa, jossa useimmiten jompikumpi vanhemmista opettaa lastaan. Harjoittelun aikana nuori pääsee ajamaan kaikkina vuodenaikoina, kaikissa olosuhteissa ja vaihtelevissa liikenneympäristöissä. Lopputuloksena liikenteeseen tulee entistä valmiimpia ja turvallisempia kuljettajia.
