Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ajossa nimeä vaihtanut Subarun uutuus – onko kaikki nyt toisin?

Julkaistu 26.03.2015 11:07
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Subaru Levorg korvaa syksyllä Legacyn. Pääsimme ottamaan autosta jo ensityypit.

Nimen vaihtaminen avaa aina uusia mahdollisuuksia. Sitä voi muuttaa persoonaansa, harkita uutta ilmettä sekä lähteä kulkemaan aivan uusille urille. Autotehtaalle perinteisen mallimerkinnän korvaaminen uudella on aina sekä mahdollisuus että riski. Uusi nimi herättelee asiakkaita, että nyt on kyseessä todellakin uusi tuote, mutta samalla konservatiivisemmat nousevat takajaloilleen, koska heille nimi edustaa jatkumoa.

Fuji Heavy Industries aloitti Japanissa lentokoneiden valmistajana (Nakajima), ja on kehittynyt siitä teollisuusjätiksi, joka valmistaa myös muita ihmisiä kuljettavia teknisiä laitteita: mm. junia, lentokoneita ja helikoptereita… Ja tekeepä Fuji myös lentokoneen osia mm. Boeingille.

Autoja Fuji on tehnyt vuodesta 1954, ja Legacy on ollut tuotannossa vuodesta 1989. Tuona aikana merkki on vakiinnuttanut paikkansa erilaista nelivetoista autoa etsivien keskuudessa.

Onko kaikki nyt siis toisin?

Ei. Paljon on parannettu, ja Levorg on selvästi modernimpi tuote kuin mitä Legacy. Tutut Subarun vahvuudet on kuitenkin säilytetty. Konepellin alla kurnuttaa bokseri, kaikki pyörät raapivat ja ajettavuus on kohdallaan sen verran hyvin, että ratin takana voi jopa nautiskella.

MIKÄ Subary Legacyn manttelinperijä Euroopassa.

KENELLE Subarua arvostavat ennen kaikkea nelivetomiehet. Subarujen myynti olisi ollut Suomessakin varmasti suurempaa, jos niiden hinnat olisivat vain kilpailukykyisemmät. Aika moni Subarua harkitseva on päätynyt varmasti nelivetoiseen saksalaiseen premiumbrändiin. Toivottavasti Leverogyn hinnoittelussa onnistutaan.

AJETTAVUUS Ohjaustuntuma on hyvä, ja myös paljon porua herättäneellä ohjauksen keskialueella. Jousitus on jämällä olematta kuitenkaan vielä varsinaisesti epämukava. Kaikkien hallintalaitteiden käyttö on vaivatonta ja japanilaisen kevyttä. Moottorin jatkeena on aina portaaton CVT-vaihteisto, josta löytyy toki valmiita esiasetuksia. Vaihteisto toimii myös sivistyneemmin kuin ennen.

SUORITUS Subaru tunnetaan vastaiskumoottoreistaan, ja tuore 1,6-litrainen bokseri miellyttää. 170 heppaa ei ole huima teholuku, mutta sen avulla pystyy liikkumaan vaivattomasti – ja myös sporttisesti. Kone on eloisa, ja vääntää hyvin jo alhaalta alkaen.

TILAT ovat samaa luokkaa kuin Legacyssa, vaikka Levorg on tätä noin 10 senttiä lyhyempi. Edessä on viihtyisät oltavat, laatuvaikutelma on ottanut ison harppauksen ylellisempään suuntaan. Takapenkillä on hyvin sekä jalka- että pääntilaa, ja 522-litrainen tavaratila riittää monenlaisiin kuljetuksiin – joskin monella eurooppalaisella kilpailijalla on tarjota selvästi isompi kontti.

MALLISTO ja varustetasot selvinnevät lähempänä myynnin aloitusta. Toinen moottoriversio on kaksilitrainen bensaturbo.

---

Subaru Levorg 1.6 DIT GT-S
Hinta avoinna
Suomeen syksyllä 2015

Moottori 1 599 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 125 kW (170 hv)
Vääntö 250 Nm / 1 800 r/min
0-100 km/h ei ilmoitettu
Huippunopeus ei ilmoitettu
EU-kulutus n. 5,7 l/100 km
CO2-päästöt ei ilmoitettu
Mitat Pituus 4 690 mm, leveys 1 780 mm, korkeus 1 485 mm, akseliväli 2 650 mm
Omamassa 1 520 kg
Tavaratila 522 l

Galleria

Lue lisää:

Ajossa Subarun malliston uusi lippulaiva – ”Helposti lähestyttävä kokonaisuus”

Lisää aiheesta:

Koeajossa täysin uusi Nissan Micra – vain nimi muistuttaa historiastaKoeajossa Toyotan päitä kääntävä hybridi-crossoverKoeajossa kartanon pihan uusi isäntä – ja mukana annos lifestyleaSeatin näyttävä katumaasturiuutuus vetoaa tunteisiin – muttei riittävästiKerrankin ajossa Ford, josta ei löydy heti suurempia heikkouksiaKoeajo: Jaguarin ensimmäinen maasturi ei pelkää liata helmojaan
SubaruAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Subaru
  • 13.04.202412:35
    MM-ralli

    Voiko tämä huikea MM-ralliunelma toteutua? Ikonisen autovalmistajan pomolta herkullisia kommentteja

  • 03.02.202110:53
    Autot

    Duunari tuupattiin bussin alle – Subarun takaisinkutsusta syytetään yhtä ainoaa työntekijää

  • 05.01.202106:25
    Autot

    Tässähän vallan herkistyy: Autovalmistajat haastettiin sanomaan kivoja asioita pahimmista kilpailijoistaan – "Näytätte ihan hyviltä 101-vuotiaiksi"

  • 25.12.202016:02
    Autot

    Legendaarinen rallibrändi hyppää sähköautoaikaan – lainaa ison osan uudesta tekniikasta kilpailijalta

  • 14.01.202006:12
    Autot

    Subarulta selitys härskisti nimetylle FUCKS-erikoismallille: "Sanomattakin on selvää, että..."