Uusi Subaru Outback ei loista yksittäisillä osa-alueilla, mutta se on tasainen suorittaja ja helposto lähestyttävä kokonaisuus. Subarun tavoitteet Outbackille ovat kovat. Teknavi kävi Kööpenhaminassa ottamassa tyypit uutuudesta.
Subarun myynti on Suomessa pysynyt viime vuodet varsin tasaisesti noin tuhannen auton paikkeilla. Markkinaosuudella mitattuna tämä tarkoittaa noin 1,0 prosentin osuutta. Kuluvalle vuodelle Subaru hakee suurta parannusta lukuihin sillä tavoitteena on 1500 auton myynti ja siten noin 1,3 prosentin markkinaosuus.
Tässä tavoitteessa uudistunut mallisto on kriittinen tekijä. Subaru esitteli uudistuneen Foresterin muutama viikko sitten ja nyt oli kokonaan uuden Outbackin vuoro. Näille molemmilla on kaavailtu noin 650 kappaleen vuosimyyntiä. Maahantuojan mukaan uusien mallien ennakkomyynti on lähtenyt hyvin käyntiin. Lisäksi Subarun kehitystä tukee viime vuosina tasaisesti nousussa ollut nelivetoisten autojen osuus. Kuluvan vuoden aikana nelivetoisten autojen osuus onkin ollut kokonaismyynnistä lähes 20 prosenttia.
Outback on Subarun malliston lippulaiva ja siten tärkeä malli. Subaru on esitellyt aina uusimmat tekniset ratkaisut Outbackissa ja nyt uutuutena on vuorossa Subarun EyeSight-järjestelmä. Stereokameroihin perustuva liikennettä valvova järjestelmä varoittaa kuljettajaa edessä olevasta esteestä, ja suorittaa tarvittaessa automaattisen hätäjarrutuksen.
Muuten ulospäin näkyvät muutokset ovat suhteellisen hillittyjä. Edeltäjän kanssa autossa ei kuitenkaan juuri ole yhteisiä komponentteja ja parannukset onkin aloitettu korirakenteista lähtien. Korin vääntöjäykkyys on parantunut huomattavasti ja samalla kevyempien materiaalien myötä omamassa on laskenut. Myös äänieristystä on parannettu rakenteista lähtien. Samoin sisustukseen on kiinnitetty aikaisempaa enemmän huomiota ja laatuvaikutelma on parantunut.
Uusi Outback on tasapainoinen kokonaisuus ja luo hyvän pohjan Subarun kasvutavoitteille.
Galleria
Tykkäsimme
- Vaihteistosta
- Moottorista

