Mainos

Ajossa Mercedeksen vastine aikuisen miehen kurahousuille

Mercedeksen uuden All-Terrain-maastofarkun paras ominaisuus on sen mukavuus maantiellä. Myös nelisylinterinen diesel viehättää ominaisuuksillaan.

Tykkäsimme

  • jousitusmukavuudesta
  • kattavasta varustelusta
  • upeasta nelosdieselistä
  • älykkäistä ajojärjestelmistä

Emme tykänneet

  • maavaraa voisi olla enemmänkin
  • keinuu aavistuksen tavallista E-farmaria enemmän

Hinta avoinna
Suomeen kevät 2017

Mitä kilpailijat edellä, sitä Mercedes perässä… Audi ja Volvo ovat ehtineet jo vakiinnuttamaan paikkansa maastofarkkujen rintamalla, ja nyt samoille apajille hönkii myös Mercedes. Tuore E-luokan farmariversioon pohjautuva All-Terrain-versio ei sinänsä tuo tullessaan mitään uutta korotettujen farmareiden luokkaan: ero perusfarkkuun on tehty tuhdeilla helmoilla ja hieman kasvaneella maavaralla. Ajotilavalikosta löytyy myös uusi All-Terrain-asetus, joka virittää ajettavuutta huonompikuntoiselle mökkipolulle.

Kävimme hakemassa autosta ensituntumat Itävallan alppiteiltä. Valtaosa ajoista ajettiin kuivalla päällysteellä, mutta korkeuden kasvaessa sekaan mahtui myös lumisia ja jäisiäkin osuuksia. All-Terrain tuntui kaikissa olosuhteissa erittäin varmajalkaiselta. Neliveto on Mercedeksen tapaan kiinteä 45:55-jaolla.

Koeajoautot oli varustettu luonnollisesti kaikilla herkuilla, juuri parempaa kulkupeliä ei hiihtolomalle matkalla kohti Hochgurglia voisi toivoa. Katala maailma on kaukana, matkustaminen on rentoa. Auton lukuisat järjestelmät vaativat oman opettelunsa, mutta kun järjestelmien logiikka on hallussa, meno muuttuu vieläkin rennommaksi.

Aivan koeajon lopuksi piipahdimme myös kestopäällysteen ulkopuolella hiekkapäällysteisellä metsätiellä. Reitti ei ollut erityisen vaativa, mutta harvalla Mercedeksen omistajalla on mökkiä pahemman tien päässä. Korotettu jousitus auttaa ylittämään tiestä nousseet kivet pohjaa kolhimatta, ja neliveto vie autoa kevyesti ylös jyrkempääkin mäkeä. Maasturi ei All-Terrain ole, eikä sen tarvitsekaan olla.

Ensikoeajon perusteella All-Terrainille voi povata hyvää menestystä. Se tarjoaa jotain uutta ja on siksi kiinnostava, siinä on katu-uskottavuutta parantavia lisukkeita, se on äärettömän mukava ja kyykyttää näin kaikki katumaasturit mennen tullen.

Ja jos All-Terrain-idea ottaa tuulta purjeisiin, seuraavaksi lienee vuorossa C-sarjan farmarin maastoversio. Muutokset on kuitenkin helppo tehdä kohtuullisilla kustannuksilla.

MIKÄ Kurahelmat saanut E-sarjan nelivetoinen farmariversio, joka tarjoaa hieman tavallista henkilöautoa raffimman ulkonäön olematta liian katumaasturimainen. All-Terrain ratsastaa 29 milliä korkeammalla kuin tavallinen E-farkku. Tästä 14 milliä tulee isommasta ja S-luokasta lainatusta rengastuksesta (245/45 R 19) ja 15 milliä ilmajousituksen korkeammasta normaalitasosta. Jousitusta voi nostaa portaittain kolmessa tasossa (0-35 mm).

KENELLE Niille, joille katumaasturi ei käy, mutta jotka tarvitsevat silloin tällöin hieman suurempaa maavaraa tai haluavat viestiä All-Terrainin avulla olevansa seikkailuhenkisempiä kuin perusfarkkukansa. Kävisi myös erinomaisesti taksiksi Lappiin, jos auton saisi hieman karsituimmilla varusteilla.

AJETTAVUUS Kyyti on todella mukavaa; samanlaiseen herraskaisen mukavaan matkantekoon ei katumaastureilla päästä millään. All-Terrainissa on vakiona ilmajouset ja jousituksen kasvaneet joustovarat tuovat kulkuun rehellistä vanhan ajan pehmeyttä. Tasamaalla ja pienissä epätasaisuuksissa ajotilavalikosta kannattaa valita Comfort-asetus, mutta mutkateille voi suositella sporttiasetuksia – ainakin jos ajonopeuden haluaa pitää vähän reippaampana. Comfort-asetuksilla auto heijaa hieman liikaa, vaikka pitoa onkin hyvin ja kaikki tassut ovat tukevasti tiessä. Ohjauksessa on mukavasti sekä tuntoa että vastetta jopa Keski-Euroopan kitkarenkailla.

SUORITUSKYKY Myynti alkaa tuoreella 2-litraisella ja 194-heppaisella nelosdieselillä, joka näki päivänvalon E-sarjan keulalla keväällä. Kone käy todella hienosti ja tasaisesti, ja kyyti on riittävän ripeää. Nätisti ajettaessa kulutus pysyy myös erittäin maltillisena. Otimme myös tuntumaa uuteen 258-heppaiseen suoraan kuutosdieseliin, joka käy värinättömästi sekin. Voimaa on luonnollisesti yllin kyllin. Neloskoneeseen verrattuna kuutosessa on kuitenkin yllättävän karhea käyntiäänti alakierroksilla. Kyseessä olivat tosin vielä esisarjan autot, joten lopullista tuomiota ei voi antaa. Molempien moottoreiden jatkeena on pehmeästi toimiva 9-portainen automaattivaihteisto. Ilmajousituksen ansiosta All-Terrain kantaa raskaamman kuorman myös mökkipolulla, ja All-Terrain-asetuksella maavaraan saa tiukan paikan tullen ekstraa vielä pari senttiä. Se riittää huonokuntoiselle mökkipolulle ja auttaa myös lumessa etenemistä, mutta vähänkin hankalammassa maastossa pohjakosketus on lähes välttämätön. Jousituksen ylimmässä asennossa auton huippunopeudeksi on rajattu 35 km/h.

TILAT Korin mitat ovat samat kuin E-farkussa, joten myös tilat ovat yhteläiset. Ohjaamossakaan ei ole oikeastaan mitään All-Terrain-lisukkeita, ja hyvä niin. Tavaratila vetää 640-1 820 litraa, ja takaistuimien selkänojat taittuvat vakiona kolmessa osassa.

MALLISTO Myynti alkaa nelosdieselillä, kuutosdiesel on luvassa myöhemmin. All-Terrain on tehty vain Eurooppaa varten, joten bensakoneita ei ole valmistusohjelmassa lainkaan.

Mercedes-Benz All-Terrain E 220d
Moottori 1 950 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 143 kW (194 hv) / 3 800 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 600-2 800 r/min
0-100 km/h 8,0 s
Huippunopeus 231 km/h
EU-kulutus 5,1 l/100 km
CO2-päästöt 137 g/km
Mitat Pituus 4 947 mm, leveys 1 861 mm, korkeus 1 497 mm, akseliväli 2 939 mm
Omamassa 1 920 kg
Tavaratila 640-1 820 l

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.