Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

16-vuotias suomalainen kuskilupaus hurmasi ja voitti historiallisesti Monzassa: "Ferrarin organisaatio on iloinen"

Luka Nurmi ajoi komean avausviikonlopun Ferrari Challengen Euroopan kilpasarjassa.
Luka Nurmi ajoi komean avausviikonlopun Ferrari Challengen Euroopan kilpasarjassa.
Julkaistu 12.04.2021 06:15
Toimittajan kuva

Tuomas Hämäläinen

tuomas.hamalainen@mtv.fi

TuoHamalainen

16-vuotias suomalaislupaus Luka Nurmi takoi huimaa jälkeä ja juhli osakilpailuvoittoa heti Ferrari Challengen Euroopan kilpasarjan kauden avausviikonloppuna Monzassa. C Moren asiantuntija ja kilpa-ajaja Toni Vilander seurasi sarjan historian nuorimman kuljettajan suorituksia aitiopaikalta Monzassa ja jakoi painavaa tekstiä.

Nurmi latasi heti lauantaina aika-ajoissa Ferrari 488 Challenge Evo -gt-rata-autoilla ajettavan sarjan kierrosennätyksen 1.48,644. Paalupaikkaa seurasi kuitenkin pettymys: italialainen Tommaso Rocca osui heti ensimmäisessä mutkassa Nurmen kylkeen, ja tamperelaiskuskin kisa oli siinä.

Sunnuntaina Nurmi iski jälleen paalupaikalle ja sitä seurasi myös kilpailun voitto, kun suvereenisti ajanut suomalainen johti kisaa lähdöstä maaliin. Hänestä tuli samalla sarjan historian nuorin osakilpailuvoittaja.

– Se oli tosi hyvä aloitus vaikeana, vaativana viikonloppuna. Lauantaina ajettiin kuivalla ja sunnuntaina aika-ajo ajettiin sateella. Lauantaina hän veti kuivalla tosi selkeät pohjat, mutta sitten oli huonoa tuuria lähdössä. Kilpakaveri teki virheen, Luka joutui sijaiskärsijäksi ja kisa päättyi, Vilander alustaa.

Sunnuntaina Nurmi ajoi ensimmäistä kertaa Ferrari 488 Challenge Evolla sateella. Vilander kehuu paalusuoritusta niissä oloissa ennakkoluulottomaksi.

– Kisa ajettiin kuivalla kelillä. Siinä oli turva-autoa (kolmesti) ja punainen lippukin, monta elementtiä, joissa olisi voinut ote herpaantua. Luka hoiti sen hienosti.

– Tämä viikonloppu osoittaa lahjakkuutta ja vauhtia, ja kyllä muunkin suhteen vakuutuin paljon. Arvostan hänen suoritustaan, ja nuori ikä vielä nostaa sen arvoa.

"Teki tämän omalla suorittamisellaan"

Nurmi on paitsi Ferrari Challengen Euroopan kilpasarjan historian nuorin kuljettaja myös AF Corse -tallin toinen suomalainen kuski. Vilander itse voitti tallille FIA WEC -sarjan mestaruuden kaudella 2014.

Pitkään Ferrareilla kilpaa ajanut Vilander on myös antanut Nurmelle neuvoja. Sunnuntaina hän kertoi vinkkejään kuivuvalla radalla ajamisesta, mutta tuumii haastattelussa, että ehkä nuori kaveri osasi asiat omasta takaa. Vilander painottaa olevansa taka-alalla.

– Turha minun on mitään isoa roolia ottaa. Hän teki tämän omalla suorittamisellaan ja ajamisellaan.

"Hyvä kuvio muotoutumassa"

16.1.29056687Toni Vilander näkee Luka Nurmessa vahvoja ominaisuuksia.imago/PanoramiC/ All Over Press

Nurmi edustaa sarjassa tanskalaista Formula Racing -tiimiä ja saa Ferrarin tehdastallin AF Corsen varikko- ja huoltopalvelut. Vilander sanoo, että "tässä on hyvä kuvio muotoutumassa".

– AF Corsella, jolla on olen itse ajanut 2005 ekaa kertaa, on paljon yhteyksiä eteenpäin. Mukana on myös Ferrareita Lempäälässä myyvä Luxury Collection -autoliike. On hyvä yhtenäisyys, että saadaan meidän autokauppamme ja liiketoimintamme yhdistettyä Ferrarin ytimeen, kilvanajamiseen, luonnehtii Vilander, yksi Luxury Collection Automobilesin pääomistajista.

Nurmi itse kertoi MTV Urheilulle, että hänen unelmanaan on aina ollut F1, mutta gt-autojen huippukin innostaa häntä. Vilander katsoo, ettei formuloissa ajamistakaan voida sulkea pois.

Nurmi on aiemmin ajanut kotimaisia ja kansainvälisiä karting-sarjoja ja Porschen tehdassarjaa. Hänellä on nyt Ferrarin kanssa kaksivuotinen sopimus Ferrari Challengen Euroopan kilpasarjan ajamisesta.

– Minun mielestäni Lukan uraa on rakennettu järkevästi. Kaikissa luokissa ja kaikki autourheilu on kallista, mutta siinä voi silti yrittää tehdä fiksuja ratkaisuja. Aina ei tarvitse tehdä ihan sillä tavalla, mitä kaikki muut tekevät.

"Mahdollisuuksia mihin vaan"

Vilander alleviivaa, että se kokemus, mitä Nurmi tullee muutamassa vuodessa saamaan, tulee olemaan kova valttikortti.

– Tässä kohtaa on mahdollisuuksia mihin vaan. Ferrari Challenge luokkana on yksi ja siinä on omat vaatimuksensa. Kun katsoo eteenpäin, en näkisi mitään estettä, etteikö hän voisi ottaa seuraaviakin haasteita vastaan.

– Hän on tosi lahjakas nuori mies. Kaikki ovat tosi iloisia – Ferrarin organisaatiokin on iloinen, koska he haluavat tänne nuoria yhtä lailla kuin kokeneempia ja vähän iäkkäämpiäkin kuljettajia. Täällä on kova sekoitus erilaisia kuskeja.

Siinä joukossa vaaditaan myös henkistä kovuutta, mistä Nurmi antoi viikonloppuna väkeviä näyttöjä.

– Joka kisaluokassa on aina omat sääntönsä, vaatimuksensa ja totuttelunsa. Tämä viikonloppu osoitti monessa suhteessa tosi hyviä asioita, kun hän ajoi hienosti sekä kuivalla että märällä, tuli pettymys ja siitä palattiin radalle onnistuneesti.

– Suomalaisilla tuppaa olemaan se perusajatus, että kun lähdetään maailmalle, enemmän vastustaa kuin tulee menestystä. On hyvä, että tämä lähtee heti positiiviseksi meiningiksi.

Hyvää vauhtia myös jatkossa?

Ferrari Challengen Euroopan kilpasarja sisältää kaikkiaan seitsemän kisaviikonloppua. Sarja jatkuu vappuviikonloppuna Itävallassa.

– Monza on yleensä yksi vaativimmista radoista. Jos Monzassa on hyvä vauhti, sen pitäisi jatkua minun näkemykseni mukaan koko kauden.

– Hienoja ratoja on tulossa. Paljon sellaisia ratoja, jotka palvelevat uralla eteenpäin pitkän aikaa. Koko ajan tulee lisää oppia, Vilander virkkoo ja toteaa, että "tästä on hyvä jatkaa".

Lisää aiheesta:

Tommi Hallman, 24, löi kaiken likoon ja lähti Yhdysvaltoihin – entinen ura päättyi karmeaan tälliin: "Luulin, että tie menee suoraan"Tuukka Taposelta mehukas paljastus tulevaisuudestaan: "Meillä on aika hyvä näkemys"Tuukka, 17, loistaa legendaarinen logo rintapielessään – suomalainen superlahjakkuus lausuu rohkeasti ääneen huiman tavoitteensaF1:stä unelmoiva Ferrari-lupaus Luka Nurmi, 16, löi Monzassa heti hurjat näytöt ja voitti – "Ei ole varmaan koskaan jännittänyt noin paljon"Charles Leclerciä tasapäisesti haastanut suomalaistoivo hautasi F1-unelmansa – maailmanmestaruuden jahtaaminen jatkuu toisaalla: "Muistan, kun johdin viimeistä kisaa ja Leclerc oli kakkosena"Aaro Vainio voittaminen mielessä uusiin haasteisiin: "Team Rosberg on kova sana"
F1FerrariMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"