Mainos

Näistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsä

Miltä suomalaisten ostoskorit näyttävät vuonna 2022?

Pääkuvan videolta voit katsoa, mitä S-ryhmän hävikkilaatikosta paljastui.

Viime vuoden lopulla julkaistut S-ryhmän myyntitilastot paljastivat suomalaisten kulutusmieltymyksiä sekä koronan yllättävän vaikutuksen. Nyt puolestaan K-ryhmän trendikatsauksessa vuodelle 2022 käytiin läpi ruokakaupassa tällä hetkellä vallitsevia kuluttajatrendejä, sekä niiden konkreettista vaikutusta asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.

Ketjun asiantuntijat, päivittäistavaratoimialan asiakasnäkemysjohtaja Heidi Junger ja päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi nostivat esille kahdeksan trendiä, joissa näkyy varsinkin "edelläkävijöiden" vaikutus.

Kokonaisvaltainen hyvinvointi

Koronapandemia on herättänyt ihmiset kuuntelemaan enemmän terveyttään. Pikadieettien sijaan halutaan tähdätä kohti monipuolisempaa ruokavaliota kokonaisvaltaisesti ja arvostetaan muun muassa unen ja palautumisen tärkeyttä.

Trendi näkyy ostoskorissa muun muassa siinä, että alkoholittomien oluiden myynti on noussut jopa 97 prosenttia, eli lähes tuplannut myyntimääränsä. Alkoholittomien juomien trendi on havaittu myös Alkossa.

Lisäksi erilaisten marjasekoitusten myynti on kasvanut 54 prosenttia.

Täsmähyvinvointi

Täsmähyvinvoinnin trendissä korostuu oman fiiliksen mukaan syöminen. Yhä useampi on kiinnostunut siitä, mitä eri elämänvaiheissa kuuluisi syödä. Moni on myös kiinnostunut seuraamaan sitä, miten ravintoaineet jakautuvat omien ruokaostosten osalta erilaisten sovellusten avulla.

Trendi näkyy muun muassa siinä, että vitamiinien myynti on noussut 51 prosenttia.

Harkittu kuluttaminen

Kuluttajien arvostus suomalaista ruokaa kohtaan jatkaa kasvuaan. Etenkin nuoret sekä edelläkävijät uskovat suosivansa entistä enemmän kotimaista ruokaa, jopa hyperlokaalisti.

Top 5 ilmiötä, joiden edelläkävijät kokevat lisääntyvän vuonna 2022:

  1. Arvostan suomalaista ruokaa ja suosin sitä (53 %). Pidän lähellä tuotettuja ja vastuullisia raaka-aineita trendikkäänä (55 %)​
  2. Uskon noudattavani monipuolista ruokavaliota (54 %)​
  3. Vertailen ruokakaupassa asioidessa tuotteiden vastuullisuutta. (43 %)​
  4. Suosin sesonkienmukaisia tuotteita niiden edullisemman hinnan vuoksi. (42 %)​
  5. Ostan ruokaa verkkokaupasta (39 %)

Junger nostaa esille myös kiinnostuksen vanhoihin hyviin kotitaloustaitoihin, mikä näkyy jopa "marttamaisen" kulttuurin nousuna, jossa opetellaan käyttämään raaka-aineita niiden ollessa parhaimmillaan. Sesonkiajattelun avulla raaka-aineet ovat lisäksi usein myös edullisimmillaan.

Hintaluokkien osalta ääripäät korostuvat, halvimmille hintaluokille on kysyntää, mutta myös premium-tuotekategoria on nousussa.

Ostoskorissa trendi on näkynyt muun muassa lähi- ja pientuottajien tuotteiden myynnin kasvussa (+18 prosenttia).

Hyvän omantunnon valinnat

Ruokakaupassa asioidessa vertaillaan kasvavissa määrin tuotteiden vastuullisuutta. Kuluttajia kiinnostavat erityisesti positiiviset ja kannustavat tavat toteuttaa vastuullisuutta.

Trendi näkyy esimerkiksi maitoa korvaavien ruokajuomien -kategorian myynnin 31 prosentin nousussa sekä luomukananmunien 28 prosentin kasvussa.

Supervaivattomuus

Supervaivattomuus vie vaivattomuuden aivan uudelle tasolle, jossa korostuvat entistä enemmän myös palvelut, kuten ruoan verkkokauppa. 

Valikoimassa trendi näkyy entistä laajempana valmisruokien kirjona sekä ravintolatason ratkaisuina. Monelle suomalaiselle tärkeää on myös valmisruoissa laadukkaat raaka-aineet sekä maku.

Myyntidatassa trendi näkyy verkkokaupan suosion nousuna (+55 prosenttia) sekä salaattiaterioiden (+23 prosenttia) ja valmisruoan (+17 prosenttia) myynnin kasvussa.

Valmisruokien osalta kaupat ovat lisänneet merkittävästi yhteistyötä ravintoloiden kanssa ja valmisruokien premium-taso onkin ottanut Hovin mukaan suorastaan "tiikerin loikan" eteenpäin.

Hovin mukaan ostokäyttäytymisessä on tapahtunut keskeinen muutos ja verkkokaupan asiakasryhmät ovat laajentuneet aikaisemmista lapsiperheistä myös muihin ryhmiin, todennäköisesti pysyvästi. 

– Verkkokaupoista ostetaan pitkälti samoja tuotteita kuin kivijalkakaupoista, mutta keskiostos on noin viisi kertaa suurempi, Hovi kertoo.

Halu kehittyä ruoanlaittajana

Pandemian aikana ruoanlaitto polarisoi ihmisiä. Toiset olivat innoissaan, siitä, että kotona ehtii laittamaan ruokaa, toinen puoli tuskasteli.

Kun ruoanlaitto vei osan suomalaisista mennessään, korostui erikoistumisen halu. Suomalaiset eivät välttämättä yrittäneet oppia kaikkea, vaan ottaa jonkin erikoisalueen, kuten hapanjuurileivät, artesaanipizzat tai kotitekoiset burgerit haltuun.

Tällä hetkellä nousemassa on mex mex. Tex mex yhdistelee teksasilaista ja meksikolaista ruokakulttuuria, mutta mex mex on autenttisempaa meksikolaista ruokaa.

Ostoskoreissa trendi on näkynyt esimerkiksi tummapaahtoisen papukahvin (+39 prosenttia) ja oliiviöljyjen (+28 prosenttia) suosiossa sekä "Maailman ateriakokonaisuudet" -tuoteryhmän 39 prosentin myynnin kasvussa.

Elämyksiä ja estetiikkaa

Visuaalisuus on ruoan kannalta yhä tärkeämpää ja suomalaiset pitävät tärkeänä myös sitä, että itsevalmistettu ruokakin näyttää hyvältä.

Vastuullisten tuotteiden valitsemista pidetään yhtä aikaa elämyksellisenä ja palkitsevana. Lähellä tuotettuja ja vastuullisia raaka-aineita pidetään suorastaan trendikkäinä.

Elämyksellisyyden voi ajatella näkyvän ostoskorissa esimerkiksi pakastesimpukoiden (+60 prosenttia) ja konditoriatuotteiden (+21 prosenttia) myynnin kasvuna.

Trenditarkastelua varten toteutettiin kuluttajakyselytutkimus K-Kylässä. Aineistot on painotettu vastaamaan Suomen väestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Tutkimusten toteutuksesta vastasi Frankly Partners.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja