Mainos

Tästä tuoteryhmästä ennustetaan ensi vuoden hittiä ruokakaupoissa – yhä useampi suomalainen nappaa ostoskoriin: Syynä alennettu hinta

K-ryhmän teettämästä ruokailmiöselvityksestä käy ilmi, että suomalaiset ostavat lähitulevaisuudessa entistä enemmän muun muassa kotimaisia tuotteita, valmisruokaa sekä ennen kaikkea lähellä viimeistä käyttöpäivää olevia alennettuja tuotteita.

Videolla: Ruokakauppojen seuraavat hitit? Nämä tuotteet kisasivat Suomalainen menestysresepti -finaalissa.

Suomalaiset arvioivat ostokäyttäymistään laajassa K-ryhmän teettämässä Ruokailmiöt 2021 -tutkimuksessa. Tulosten perusteella suomalaiset valitsevat ensi vuonna ostoskoriin yhä valmiimpia ratkaisuja vastuullisten ja hyvinvointia tukevien valintojen lisäksi.

Suurimmat ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät suomalaisilla ovat nyt harkittu kuluttaminen, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin pyrkiminen sekä halu kehittyä ruoanlaittajana. Jo useita vuosia suurimpana jatkanut tiedostava kuluttaminen on tuoreen Ruokailmiöt-tutkimuksen mukaan jakaantunut kahdeksi uudeksi suunnaksi; harkittuun kuluttamiseen ja hyvän omantunnon valintoihin. Harkittu kuluttaminen vaikuttaa 38 prosentilla suomalaisista arjen valintoihin ja se on nyt suurin ruokailmiö.

– Se, että harkittu kuluttaminen on nyt pinnalla, liittyy varmasti koronavuoteen, eli on tarve tehdä taloudellisesti järkeviä valintoja ja halutaan tukea suomalaista tuotantoa ostopäätöksillä. Toisaalta valinnoilla halutaan pienentää ympäristön kuormittumista ja ostoskoriin voidaan valita vaikkapa matalan hiilijalanjäljen tuotteita. Valintojen eteen ollaan valmiita näkemään vähän vaivaakin,  kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar.

Korona heijastui ostokäyttäytymiseen

Kerroimme jo aiemmin, miten koronan vaikutukset näkyivät keväällä S-ryhmän ruokakaupoissa.

Trendiostoskorin sisältö 2021:

  1. Lähellä viimeistä ​käyttöpäivää ​olevat alennetut ​tuotteet (51 %)
  2. Pakkaamattomat tai mahdollisimman vähään pakkausmateriaaliin pakatut elintarvikkeet (42 %)
  3. Sushi (40 %)
  4. Kaurapohjaiset vaihtoehdot maitotuotteille kuten kaurajugurtti tai maito (39 %)
  5. Ruoan ostaminen verkkokaupasta (38%)
  6. Terveelliset valmisruoat (37 %)
  7. Helposti mukana kulkevat ja liikkeellä syötävät välipalat (36 %)
  8. Matalan hiilijalanjäljen tuotteet (32 %)
  9. Kotimainen superruoka (31 %)
  10. Inkivääri (31 %)
  11. Runsasproteiiniset tuotteet (28 %)
  12. Personoidut ruokakassit (25 %)
  13. Hävikkiruoasta valmistetut tuotteet (24%)
  14. Tunnettujen tai suosikkiravintolan valmistamien annosten ostaminen kotiin ruokakaupasta (22 %)
  15. Kasvisvalmisruoat (22 %)

K-ryhmän järjestämässä virtuaalisessa tilaisuudessa selvisi keskiviikkona, että korona todella näkyi keväällä suomalaisten ostokäyttäytymisessä. K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi kertoi, että viikosta 11 alkaen alkoi näkyä hamstrauspiikkejä tilastoissa.

– Esimerkiksi jauhelihan myynti kasvoi 40 prosenttia, riisit ja pastat 110 prosenttia. Merkillepantavaa oli se yhteistyö, mitä elintarvikeketjussa tehtiin, jotta ruoka saatiin riittämään kaupoissa, Hovi sanoo.

Jos ruoan verkkokaupan kehitys oli kovaa jo viime vuonna 200 prosentin nousulla, tänä vuonna homma lähti suorastaan käsistä koronan ansiosta. Hovin mukaan verkkokaupan myynti kasvoi joinain viikkoina jopa 800 prosenttia.  

Ensi vuonna ostoskoriin napataan erityisesti punalaputettuja tuotteita

Mutta mitä tapahtuu ensi vuonna? Näkyykö koronan vaikutukset edelleen suomalaisten ostoskoreissa?

K-ryhmästä arvioidaan, että ainakin jotkut poikkeusvuoden muutokset ovat pysyviä. Ruoan ostaminen kotiin verkkokaupasta yleistyy entisestään ja etätöiden suosion kasvaessa lounaita syödään yhä enemmän kotona. Myös kotimaisen ruoan merkitys ymmärretään ja sen arvostus kasvaa. Lisäksi ihmiset huolehtivat omasta hyvinvoinnistaan yhä tarkemmin, mikä heijastuu myös ostokorin sisältöön.

K-ryhmän koostama vuoden 2021 trendiostoskori koostuu edelläkävijäkuluttajien listaamista top 15 raaka-aineista, tuotteista ja palveluista. Ostoskoriin valitaan yhä valmiimpia ratkaisuja vastuullisten ja hyvinvointia tukevien valintojen lisäksi.

– Erityisesti loppupään lista on kiinnostava, siellä näkyvät vasta tänä vuonna vahvemmin esiin nousseet ilmiöt, kuten hävikistä valmistetut tuotteet, tunnettujen suosikkiravintoloiden valmistamien annosten ostaminen kotiin ruokakaupasta, kasvisvalmisruokien suosion kasvu sekä verkkokaupan ja kotonaolon kasvun myötä kiinnostusta lisänneet personoidut ruokakassit, kiteyttää asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar.

Trendiostoskorista selviää, että yhä useampi kuluttaja valitsee ostoskoriinsa lähellä viimeistä käyttöpäivää olevia alennettuja tuotteita, eli niin sanottuja punalaputettuja tuotteita.  Lähellä viimeistä käyttöpäivää olevien tuotteiden suosiminen liittyy taloudellisesti järkeviin valintoihin, mutta toisaalta ostoskorin valinnoilla pyritään myös vähentämään ympäristön kuormittumista.

Matsmart: Hinta tärkein kriteeri ruokakaupassa

Ale- ja hävikkituotteiden suosion kasvua ennusti aiemmin marraskuussa myös hävikkiruokakauppa Matsmart.

Matsmartin teettämästä tutkimuksesta selvisi, että yli puolet suomalaisista kertoo pitävänsä hintaa tärkeimpänä kriteerinä ruokaostoksilla, mutta ottavansa myös huomioon esimerkiksi laadun ja ekologisen kestävyyden. 

– Edullisen hinnan lisäksi yli puolet suomalaisista arvostaa tuotteen laatua ja ekologista kestävyyttä. Kuluttajille tulisikin tarjota kestäviä ja edullisia vaihtoehtoja. Ympäristön kannalta kestävät vaihtoehdot voivat aidosti menestyä vain silloin, kun ne ovat myös lompakolle sopivasti hinnoiteltuja, kertoo Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja