S-ryhmä ryhtyy yhteistyöhön maailman suurimpiin kuuluvan päivittäistavarakaupan ketjun kanssa. Ketju pyrkii näin parantamaan kilpailuasemaansa muun muassa Lidlin kanssa.
S-ryhmä käynnistää yhteistyön ranskalaisen kauppajätin, Carrefourin kanssa. Carrefourin myynti on noin 80 miljardia euroa vuodessa.
Kyseessä on merkittävä muutos S-ryhmän, ja muiden pohjoismaisten osuuskauppojen hankinnassa.
– Pohjoismaiset osuuskaupat ovat jo pitkään tehneet yhteistyötä hankintayhtiö Coop Tradingin kautta. Yhteinen tavoitteemme on hyödyntää mahdollisimman paljon Carrefourin kanssa tehtävää yhteistyötä, sanoo SOK:n päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Coop Tradingin kautta tullesta tuotteita on käytetty S-ryhmän omissa, hintavetoisissa Xtra ja Rainbow-merkkeissä. Yhtiössä ovat mukana S-ryhmän lisäksi Ruotsin, Norjan, Tanskan osuuskauppajätit.
– Yhteistyö parantaa myös kilpailuasemaamme suhteessa Lidliin. Pidämme koko ajan huolta kyvystämme kilpailla hinnalla. Asiakkaan näkökulmasta Rainbow- ja Xtra tuotteiden laatu, oli kyse sitten pastasta tai tomaattikastikkeesta, säilyy ennallaan tai paranee, sanoo Päällysaho.
Myös Carrefour on viime vuosina kehittänyt omaa private label-strategiaansa niin, että se pärjäisi Lidliä vastaan. Viime vuonna yhtiö lanseerasi erityisesti Lidliä kampittavan Simpl-merkin.
Suomessa Lidlin liikevaihto on kasvanut joka vuosi muutaman prosentin vauhtia ja on noin 1,7 miljardia euroa.
Hyllyihin toi tulla myös aivan uusia merkkejä
Yhteistyö Carrefourin kanssa ei välttämättä heijastu S-ryhmän toisen ulkomaisen kumppanin, brittiläisen ruokajätti tuotteiden hyllytilaan.
