Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Ruokakaupan itsepalvelukassalla on yksi asia, joka jurppii monia – S-ryhmästä muistutetaan: Saa säätää!

Nettikeskustelujen perusteella osaa kassojen käyttäjistä tuntuu ärsyttävän S-ryhmän itsepalvelukassojen äänet.
Nettikeskustelujen perusteella osaa kassojen käyttäjistä tuntuu ärsyttävän S-ryhmän itsepalvelukassojen äänet.S-ryhmä
Julkaistu 15.09.2021 19:59

MTV LIFESTYLE - KAUPPALEHTI

S-ryhmällä on nykyisin yhteensä yli 1 600 itsepalvelukassaa 446 myymälässä.

Itsepalvelukassojen käyttö on jo useamman vuoden ajan ollut kiinteä osa monen kauppareissua. Nettikeskustelujen perusteella osaa kassojen käyttäjistä kuitenkin tuntuu ärsyttävän S-ryhmän itsepalvelukassojen äänet ja erityisesti niiden voimakkuus. Kysyimme S-ryhmältä, millaista palautetta itsepalvelukassoista on tullut ja miksi äänet ovat oletusarvoisesti päällä.

S-ryhmä aloitti nykyaikaisen itsepalvelukassakokeilunsa kesällä 2012 Helsingin Vallilassa sijaitsevassa S-marketissa. Pilotteja tehtiin muissakin myymälöissä, ja kassoja on kehitetty saatujen kokemusten perusteella.

Fakta: Itsepalvelukassat Suomessa

S-ryhmässä kokeiltiin oman aikansa ”itsepalvelukassaa” jo vuonna 1997, jolloin Helsingin Konalaan avatussa S-marketissa asiakkaat pääsivät käyttämään silloin uutta viivakoodinlukulaitetta.

Nykyaikaisemman itsepalvelukassakokeilunsa S-ryhmä aloitti kesällä 2012 Helsingin Vallilassa sijaitsevassa S-marketissa.

K-ryhmä aloitti itsepalvelukassakokeilun syksyllä 2012 Launeen K-citymarketissa Lahdessa, ja ensimmäisen itsepalvelukassansa K-ryhmä otti käyttöön varsinaisesti keväällä 2016 K-supermarket Postitalossa Helsingissä.

Lidl puolestaan aloitti Suomessa itsepalvelukassojen kokeilun helmikuussa 2020 Helsingin Citycenterin myymälässä.

– Asiakaspalaute on ollut pääosin hyvin positiivista, ja positiivisten kokemusten vuoksi pikakassat ovat laajentuneet niin S-marketeissa, Prismoissa kuin pienmyymälöissä vuodesta 2017 lähtien, S-ryhmän marketkaupan ketjuohjauksen kehityspäällikkö Riikka Thilman kertoo viestinnän välityksellä sähköpostitse.

Nykyisin S-ryhmällä on yhteensä yli 1 600 itsepalvelukassaa 446 myymälässä.

Onko itsepalvelukassojen äänenvoimakkuudesta tullut palautetta?

–  Pikakassojen äänenvoimakkuudesta olemme saaneet satunnaisesti palautetta, mutta ei voi sanoa, että asia erityisesti korostuisi asiakaspalautteissa.

Nettikeskustelijoita on ihmetyttänyt, miksi itsepalvelukassan äänet ovat oletusarvoisesti päällä ja kovalla äänenvoimakkuudella. Miksi näin on?

–  Asiakkaan tekemää skannaustyötä pikakassalla halutaan helpottaa tuotteiden skannauksesta kuuluvalla äänimerkillä. Asiakkaalla on aina mahdollisuus säätää pikakassojen äänenvoimakkuutta suoraan kassanäytöltä tai vaihtoehtoisesti asettaa äänet kokonaan pois ja seurata tuotteiden skannausta kassanäytöltä. Myymälässä tapahtuvasta taustahälinästä johtuen pikakassojen asennusvaiheessa äänet asetetaan aina yksikkökohtaisesti.

Onko työntekijöiltä tullut toiveita itsepalvelukassojen äänten suhteen?

– Saamme hyviä kehitysehdotuksia työntekijöiltämme pikakassoihin liittyen, mutta saaduissa palautteissa ei ole korostunut pikakassojen kovaäänisyys.

Millaisen suosion itsepalvelukassat ovat vuosien mittaan saavuttaneet? Kuinka koronapandemia on vaikuttanut?

– Pikakassat ovat saaneet kestosuosion asiakkaidemme joukossa ja meillä on yksiköitä, joissa lähes 40 prosenttia myymälän asiakkaista asioi pikakassalla. Koronapandemia ei ole merkittävästi vaikuttanut pikakassojen asiakasmääriin. Koronapandemia on huomioitu pikakassoilla tarvittavin etäisyysrajoituksin sekä rajoittamalla aukiolevien pikakassojen määrää sekä etäisyyksien turvaamiseksi että suoraan pikakassapöytien sijoittelulla tai erillisillä sermeillä.

Kun itsepalvelukassat tulivat, pohdittiin myös sitä, mitä tapahtuu työntekijöille, kun asiakkaat hoitavat itse kassan työt. Kuinka kävi?

– Muutos ei ole vaikuttanut henkilöstön määrään myymälöissämme. Kyse on asiakkaille tarjottavasta vaihtoehtoisesta tavasta hoitaa kassatapahtuma. Muutos on kuitenkin mahdollisuus myös kassalla työskentelevälle henkilöstölle, sillä pikakassaoppaan työssä korostuu vahvoja vuorovaikutustaitoja edellyttävä asiakaspalvelurooli. Pikakassat rikastuttavat kassatyötä ja tuovat uudenlaista sisältöä työnkuvaan, ja henkilöstömme antama palaute uudenlaisesta työtehtävästä on ollut hyvin positiivista ja pikakassalle sijoittuvia työvuoroja on erikseen toivottu.

Lue myös: Jos yksi leipä on homeessa, voiko pussin muita leipäpaloja vielä syödä?

Videolla: Koronan vaikutus ruokakauppoihin

8:44"Kyllä voi sanoa, että ruokakaupat hyötyivät koronasta"

Lisää aiheesta:

Hymyile, olet kamerassa! Tässä on kauppojen uusin pelote näpistelyn estämiseksiHuijaavatko suomalaiset itsepalvelukassoilla? Kysyimme kaupoilta: "Esiintyy kaikenlaisia yrityksiä..."S-marketien ja Prismojen kassoilla kokeiltiin "yhden viivakoodin taktiikkaa" – hittihän siitä tuli: Vähemmän jonottamista, nopeampi kauppareissuItsepalveluautomaattien käyttäjämäärät kasvavat jatkuvasti, Suomen McDonald´sin toimitusjohtaja: "Ihmiset tilaavat enemmän"Asiakkaat kokeilevat käsiskannereita Prismoissa, Keskolla ostokset skannataan kännykällä – uusi palvelu varsinkin ikäihmisten mieleen: "Se on yllättänyt"Itsepalvelukassa nopea reitti pikkuostosten tekijälle
RuokakauppaRuokaS-ryhmäMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • ma17:14
    Ruoka

    100 päivää jouluun! Näin saat joulukonvehteja yli puolet halvemmalla

  • 13.9.09:44
    Juomat

    Energiajuomia myydään pikkulapsillekin – Normalin maajohtaja: "Suositus ei ole myyntikielto"

  • 11.9.07:44
    Ruoka

    Oletko hoksannut tätä kaupan paistopisteellä? Jere aivan äimänä

  • 1.9.07:43
    Ruoka

    Tiesitkö? Paistopisteen liha- ja riisipiirakoita ei saisi syödä enää ostopäivän jälkeen

  • 20.8.09:23
    Ruoka

    Raju väite jauhelihapulasta: "Kauppa mieluummin myy ei-oota"