Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Ruokakaupoissa näkyy nyt yksi selkeä buumi – näiden tuotteiden suosio kasvanut roimasti: "Ajan ilmiö"

1:25S-ryhmä ja Kesko paljastavat: Nämä ruoat ovat nyt suosittuja suomalaisten ostoskoreissaKATSO MYÖS VIDEO: S-ryhmä ja Kesko paljastivat marraskuun alussa: Nämä ruoat ovat nyt suosittuja suomalaisten ostoskoreissa
Julkaistu 22.11.2022 13:08

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

K-ryhmän tuoreesta Ruokailmiöt 2023 -tutkimuksesta selviää mielenkiintoisia seikkoja suomalaisten ostokäyttäytymisestä nyt ja lähitulevaisuudessa.

K-ryhmän tuoreesta trendikatsauksesta käy ilmi, millaiset ruokailmiöt ovat nyt ja ensi vuonna ajankohtaisia Suomessa.

Lue myös: Oletko huomannut tätä ruokakaupassa? Psykologi kertoo tavasta, jolla sinut "huijataan" ostamaan asioita

Nyt etsitään kekseliäillä tavoilla budjettiratkaisuja

hävikki2
Myös hävikkituotteet ovat nyt kuluttajien suosiossa.MTV

Epävakaa maailmantilanne ja nouseva ruoan hinta heijastuvat vahvasti kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja suomalaisia kiinnostavatkin yhä enemmän kekseliäät ratkaisut ruokabudjetin hallintaan.   

– Tämä voi olla esimerkiksi jämäruokien hyödyntämistä, energiatehokasta kokkailua valmistamalla ruokaa useammaksi päiväksi kerrallaan tai suunnitelmallisuuden lisäämistä ostoksiin. Ensi vuonna aiotaan myös kiinnittää aiempaa enemmän huomiota siihen, että ruokakaapit ovat järjestyksessä. Näin tulee ostettua vain tarvittava ja ei synny hävikkiä, kertoo Keskon asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar tiedotteessa.

Top 10 -lista asioista, joita suomalaiset sanovat tekevänsä/ostavansa ensi vuonna:

54 % Kotimainen ruoka
51 % Lähellä viimeistä käyttöpäivää olevat alennetut tuotteet
49 % Enemmän vihanneksia
45 % Edullisemmat raaka-aineet ja ruoat
42 % Lähellä tuotettu ruoka
40 % Yksinkertaista konstailematonta perusruokaa
40 % Enemmän kalaa
36 % Enemmän hedelmiä
36 % Ruokakaappien pitäminen järjestyksessä niin, että mikään ei unohdu vanhenemaan eikä kaupasta tule turhia ostoksia
36 % Ruoan tekeminen alusta asti itse

Lähde: Ruokailmiöt 2023 -tutkimus, n= 998

Niksikkyydestä kertoo myös esimerkiksi se, että parasta ennen -päiväyksiä ei enää pidetä niin vahvasti tuotteen viimeisenä käyttöpäivänä. Trendikatsauksen mukana peräti 85 prosenttia suomalaisista kertoo joustavansa parasta ennen -päiväyksestä, mikäli tuote on aistinvaraisesti hyvässä kunnossa.

Lue myös: Hinta sai suomalaiset hylkäämään suosikkituotteen – jätitkö sinäkin nämä ruoat kaupan hyllyyn?

Perusruoat ja nostalgia nosteessa

Ilmiöiksi ovat nousemassa myös arjen tavalliset perusruoat sekä turvallisuuden kaipuu. Kun maailma ympärillä on sekaisin, ruoasta haetaan lohtua ja turvaa. Esimerkiksi lapsuuden klassikkoruoat, kuten uunimakkara ja kaalilaatikko, kiinnostavat jälleen sekä edullisuuden että nostalgisuuden puolesta. 

– Ilmiö näkyy reseptihauissa, mutta toisaalta arkiruokien joukkoon on kiilannut myös uusia suosikkeja kuten vaikkapa linssikeitto, ja sekin voi olla joillekin jo perinneruokaa, kertoo Keskon datasta ja analytiikasta vastaava johtaja Minna Vakkilainen. 

Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi muistuttaa, että konstailematon perusruoka kytkeytyy myös edullisuuteen. 

– Hintatietoisuus korostuu aiempaa enemmän esimerkiksi vihanneksissa ja juureksissa, kananmunissa, sekä viljatuotteissa jotka ovat hyvin arkiruokaan sidonnaisia.

Tarjoustuotteet ovat nousseet ykköseksi, mutta myös hemmottelua kaivataan

Hovi kertoi K-ryhmän järjestämässä tilaisuudessa marraskuussa erilaisten tarjoustuotteiden suosion kasvaneen viime aikoina roimasti.

– Tarjoukset ovat nousseet ykköseksi. Myös suunnitelmallisuus nousee, mutta kyllä tarjousten merkityksen kasvu on se, mikä on ajan ilmiö tällä hetkellä myyntidatassa, Hovi tiivisti tilaisuudessa.

Toisaalta tarjousostosten vastapainoksi moni edelleen haluaa hemmotella itseään ruoalla ja herkuilla. Nyt noin 42 prosenttia suomalaisista kokee pienillä, edullisilla herkuilla ja ruoilla olevan itselleen aiempaa suurempi merkitys hemmottelussa kalliimmista elämyksistä karsittaessa.

– Itse henkilökohtaisesti pidän innostavana sitä, että kaikille tämä ei tarkoita makeaa. Kolmannes sanoo, että herkuttelu ja hemmottelu onki suolaista ruoanlaittoa. Toki jäätelö ja suklaa pitää pintansa, Heidi Jungar pohti K-ryhmän tilaisuudessa.

K-ryhmän myyntidatasta selviää, että esimerkiksi erilaiset juustot korostuvat sekä hinta- että laatutietoisten ostoskoreissa. Laadukkaampia tuotteita valitsevat ostavat myös muita enemmän kukkia, eli hemmottelulle on tarvetta muutenkin kuin ruoan näkökulmasta.

S-ryhmä julkaisee oman katsauksensa ajankohtaisista ruokailmiöistä marraskuun lopussa. 

Lue myös: Vaihdoitko halvempaan merkkiin? Näitä perustuotteita suomalaiset nyt ostavat ruokakaupoista

Lähde: K-ryhmä

Lisää aiheesta:

Näiden tuotteiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti suomalaisissa ruokakaupoissaNäin ruokakaupassa nyt pihistellään – S-ryhmä paljastaa uudet suosikitNäistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsäOstatko itse? K-kaupoissa huomattiin selkeä ruokailmiö: "Yksi isoimmista muutoksista viime vuosina"Suomessa kasvaa nyt inkivääri-ipanoita ja parsakaalipalleroita – K-ryhmässä havaittiin selkeä hittituote lapsiperheiden keskuudessa: "Valtava suosio, jolle ei näy loppua"Tästä tuoteryhmästä ennustetaan ensi vuoden hittiä ruokakaupoissa – yhä useampi suomalainen nappaa ostoskoriin: Syynä alennettu hinta
RuokakauppaRuokaKeskoMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • ma07:00
    Ravintolat

    Neljän ruokalajin illallinen alle 13 eurolla – Henri Alénin ravintolassa tapahtuu marraskuussa kummia

  • 26.10.09:43
    Juomat

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 23.10.08:20
    Ruoka

    "Tofupervoilu" teki paluun – K-kaupoissa näkyy nyt selkeä proteiini-ilmiö

  • 20.10.17:22
    Ruoka

    Käsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussa

  • 20.10.08:22
    Ruoka

    Paistopisteiltä löytyy "ylivoimainen välipala" – leipomojohtaja nimeää käänteentekevän hetken suosiossa