Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Ostatko itse? K-kaupoissa huomattiin selkeä ruokailmiö: "Yksi isoimmista muutoksista viime vuosina"

Kesko
Julkaistu 10.03.2021 19:55

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

K-ryhmän keskiviikkona järjestetyssä virtuaalitilaisuudessa käytiin läpi ajankohtaisia ilmiöitä suomalaisten ruokaostoksissa. 

Videolla: Testasimme Finnairin premium-valmisruoat – hitti vai huti?

K-ruokakauppojen keräämän datan ja tutkimustiedon perusteella suomalaisten kuluttajien keskuudessa on havaittavissa kaksi eri ostostrendiä: hintatietoisuus sekä premium-tuotteisiin satsaaminen. Hintatietoiset kuluttajat shoppailevat ruokansa tarjousten perusteella tai nappaavat ostoskoriinsa esimerkiksi punalaputetun hävikkituotteen.

Premiumiin satsaavat miettivät hinnan sijaan enemmän laatua. Premium-tuotteita himoitsevat erityisesti lapsiperheet ja aikuistaloudet. K-ryhmän keräämän datan perusteella premium-tuotteista kiinnostavat muun muassa erilaiset kahvit, jäätelöt, palvelutiskin ateriat sekä valmisruoka.

Lue myös: Virve, 34, säästää huomattavia summia ruokaostoksilla – tekee päinvastoin kuin usein neuvotaan: "Menee suurin piirtein neljä euroa päivässä"

Laadukkaamman valmisruoan myynti kasvanut räjähdysmäisesti

K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovin mukaan erityisesti laadukkaasta valmisruoasta on muodostunut viime aikoina selkeä ruokailmiö.

– Kyseessä on yksi isoimmista muutoksista ruokakaupoissa viime vuosina, Hovi kuvaili keskiviikkona järjestetyssä K-ryhmän tilaisuudessa

K-ryhmän mukaan asiakkaat haluavat ostaa yhä valmiimpia ja samalla laadukkaampia vaihtoehtoja. Viimeisten viiden vuoden aikana valmisruoan myynti on kehittynyt vuosittain noin 10 prosenttia. Vuodesta 2017 erityisesti laadukkaampien valmisruokien osuus on tuplaantunut ja kehitys on ollut muuta valmisruokaa vauhdikkaampaa.

Poikkeuksellisen vuoden 2020 aikana laadukkaampien vaihtoehtojen myynti kehittyi lähes 40 prosenttia.

– Korona on tehnyt osansa kehitykseen ja etenkin ravintolatason ruokien kysyntä ruokakaupoissa on loikannut sen ansiosta. Samaan aikaan odotukset valmisruokaa kohtaan ovat muuttuneet, halutaan vaihtelua ja herkullisuutta arkeen tai etätöiden piristykseksi, kertoi K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja  Janne Vuorinen aiemmin maaliskuussa.

Palvelutiskien ja sushipisteiden buumi

Erityisesti buumi näkyy nyt palvelutiskeillä. Palvelutiskiaterioiden myynti on kasvanut peräti 91 prosenttia vuodesta 2017. Siksi kaupat kehittelevätkin nyt kilpaa erilaisia premium-valmisruokia esimerkiksi yhdessä tunnettujen ruokakasvojen ja huippukokkien kanssa. Tästä esimerkkinä ovat esimerkiksi Saarioisten uudet valmisruoat Sikke Sumarin tai K-ryhmän yhteistyöprojekti Michelin-keittiömestari Pekka Terävän kanssa. 

– Näemme, että tämä on tulevaisuuden trendi. Ruokaa pitää saada helposti ja nopeasti, ja sen tulee olla laadukkaampaa, K-ryhmän Harri Hovi kuvailee.

Laadukkaamman valmisruoan suosio näkyy myös kauppojen sushitiskien myynnin huimana kasvuna. Ilmiö on havaittu myös muissa ketjuissa. S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa kertoi viime vuonna, että sushirajaa ei oikeastaan enää ole Suomessa olemassa, vaan sushia voi jo kutsua koko kansan hitiksi.

– Sushista on kovaa vauhtia tulossa seuraava tex-mex, niin vauhdilla sen suosio kasvaa, Oksa kuvaili. 

Lue myös: Näitä valmisruokia suomalaiset nyt himoitsevat – K-kauppoihin lävähtää ennennäkemätön uutuus

Lisää aiheesta:

Ruokakaupoissa näkyy nyt yksi selkeä buumi – näiden tuotteiden suosio kasvanut roimasti: "Ajan ilmiö"S- ja K-ruokakauppojen järjetön hittituote – myynnit räjähtivät: "Tätä ei olisi kovin moni osannut ennustaa"Ostitko sinäkin? S-ryhmä paljastaa ruokakauppojensa hittituotteet – lihahyllyillä tapahtuu nyt historiallinen muutos Näistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsäValmisruoka, jota suomalaiset nyt himoitsevat – kauppoihin pukkaa uutuuksia: "Odotamme siitä kovaa hittiä"Suomessa kasvaa nyt inkivääri-ipanoita ja parsakaalipalleroita – K-ryhmässä havaittiin selkeä hittituote lapsiperheiden keskuudessa: "Valtava suosio, jolle ei näy loppua"
RuokakauppaRuokaKeskoMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • ma07:00
    Ravintolat

    Neljän ruokalajin illallinen alle 13 eurolla – Henri Alénin ravintolassa tapahtuu marraskuussa kummia

  • 26.10.09:43
    Juomat

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 23.10.08:20
    Ruoka

    "Tofupervoilu" teki paluun – K-kaupoissa näkyy nyt selkeä proteiini-ilmiö

  • 20.10.17:22
    Ruoka

    Käsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussa

  • 20.10.08:22
    Ruoka

    Paistopisteiltä löytyy "ylivoimainen välipala" – leipomojohtaja nimeää käänteentekevän hetken suosiossa