K-ryhmän keskiviikkona järjestetyssä virtuaalitilaisuudessa käytiin läpi ajankohtaisia ilmiöitä suomalaisten ruokaostoksissa.
Videolla: Testasimme Finnairin premium-valmisruoat – hitti vai huti?
K-ruokakauppojen keräämän datan ja tutkimustiedon perusteella suomalaisten kuluttajien keskuudessa on havaittavissa kaksi eri ostostrendiä: hintatietoisuus sekä premium-tuotteisiin satsaaminen. Hintatietoiset kuluttajat shoppailevat ruokansa tarjousten perusteella tai nappaavat ostoskoriinsa esimerkiksi punalaputetun hävikkituotteen.
Premiumiin satsaavat miettivät hinnan sijaan enemmän laatua. Premium-tuotteita himoitsevat erityisesti lapsiperheet ja aikuistaloudet. K-ryhmän keräämän datan perusteella premium-tuotteista kiinnostavat muun muassa erilaiset kahvit, jäätelöt, palvelutiskin ateriat sekä valmisruoka.
Lue myös: Virve, 34, säästää huomattavia summia ruokaostoksilla – tekee päinvastoin kuin usein neuvotaan: "Menee suurin piirtein neljä euroa päivässä"
Laadukkaamman valmisruoan myynti kasvanut räjähdysmäisesti
K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovin mukaan erityisesti laadukkaasta valmisruoasta on muodostunut viime aikoina selkeä ruokailmiö.
