Mainos

Ostatko itse? K-kaupoissa huomattiin selkeä ruokailmiö: "Yksi isoimmista muutoksista viime vuosina"

K-ryhmän keskiviikkona järjestetyssä virtuaalitilaisuudessa käytiin läpi ajankohtaisia ilmiöitä suomalaisten ruokaostoksissa. 

Videolla: Testasimme Finnairin premium-valmisruoat hitti vai huti?

K-ruokakauppojen keräämän datan ja tutkimustiedon perusteella suomalaisten kuluttajien keskuudessa on havaittavissa kaksi eri ostostrendiä: hintatietoisuus sekä premium-tuotteisiin satsaaminen. Hintatietoiset kuluttajat shoppailevat ruokansa tarjousten perusteella tai nappaavat ostoskoriinsa esimerkiksi punalaputetun hävikkituotteen.

Premiumiin satsaavat miettivät hinnan sijaan enemmän laatua. Premium-tuotteita himoitsevat erityisesti lapsiperheet ja aikuistaloudet. K-ryhmän keräämän datan perusteella premium-tuotteista kiinnostavat muun muassa erilaiset kahvit, jäätelöt, palvelutiskin ateriat sekä valmisruoka.

Laadukkaamman valmisruoan myynti kasvanut räjähdysmäisesti

K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovin mukaan erityisesti laadukkaasta valmisruoasta on muodostunut viime aikoina selkeä ruokailmiö.

– Kyseessä on yksi isoimmista muutoksista ruokakaupoissa viime vuosina, Hovi kuvaili keskiviikkona järjestetyssä K-ryhmän tilaisuudessa

K-ryhmän mukaan asiakkaat haluavat ostaa yhä valmiimpia ja samalla laadukkaampia vaihtoehtoja. Viimeisten viiden vuoden aikana valmisruoan myynti on kehittynyt vuosittain noin 10 prosenttia. Vuodesta 2017 erityisesti laadukkaampien valmisruokien osuus on tuplaantunut ja kehitys on ollut muuta valmisruokaa vauhdikkaampaa.

Poikkeuksellisen vuoden 2020 aikana laadukkaampien vaihtoehtojen myynti kehittyi lähes 40 prosenttia.

– Korona on tehnyt osansa kehitykseen ja etenkin ravintolatason ruokien kysyntä ruokakaupoissa on loikannut sen ansiosta. Samaan aikaan odotukset valmisruokaa kohtaan ovat muuttuneet, halutaan vaihtelua ja herkullisuutta arkeen tai etätöiden piristykseksi, kertoi K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen aiemmin maaliskuussa.

Palvelutiskien ja sushipisteiden buumi

Erityisesti buumi näkyy nyt palvelutiskeillä. Palvelutiskiaterioiden myynti on kasvanut peräti 91 prosenttia vuodesta 2017. Siksi kaupat kehittelevätkin nyt kilpaa erilaisia premium-valmisruokia esimerkiksi yhdessä tunnettujen ruokakasvojen ja huippukokkien kanssa. Tästä esimerkkinä ovat esimerkiksi Saarioisten uudet valmisruoat Sikke Sumarin tai K-ryhmän yhteistyöprojekti Michelin-keittiömestari Pekka Terävän kanssa. 

– Näemme, että tämä on tulevaisuuden trendi. Ruokaa pitää saada helposti ja nopeasti, ja sen tulee olla laadukkaampaa, K-ryhmän Harri Hovi kuvailee.

Laadukkaamman valmisruoan suosio näkyy myös kauppojen sushitiskien myynnin huimana kasvuna. Ilmiö on havaittu myös muissa ketjuissa. S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa kertoi viime vuonna, että sushirajaa ei oikeastaan enää ole Suomessa olemassa, vaan sushia voi jo kutsua koko kansan hitiksi.

– Sushista on kovaa vauhtia tulossa seuraava tex-mex, niin vauhdilla sen suosio kasvaa, Oksa kuvaili. 

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja