Suomalaisia kuluttajia kiinnostavat edelleen laadukkaammat valmisruoat.
Videolla: Miltä maistuvat viime vuonna markkinoille tulleet Finnairin valmisruoat? Testasimme!
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin alkuvuodesta ruokakaupan trendeistä. K-ruokakauppojen keräämän datan ja tutkimustiedon perusteella suomalaisten kuluttajien keskuudessa on havaittavissa kaksi eri ostostrendiä: hintatietoisuus sekä premium-tuotteisiin satsaaminen. Hintatietoiset kuluttajat shoppailevat ruokansa tarjousten perusteella tai nappaavat ostoskoriinsa esimerkiksi punalaputetun hävikkituotteen.
K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi kertoi keväällä, että erityisesti laadukkaasta valmisruoasta on muodostunut selkeä ruokailmiö.
– Kyseessä on yksi isoimmista muutoksista ruokakaupoissa viime vuosina, Hovi kuvaili K-ryhmän tilaisuudessa.
Perinteiset valmisruoat myyvät, mutta kasvu tapahtuu premium-tuotteissa
Poikkeuksellisen vuoden 2020 aikana laadukkaampien valmisruokavaihtoehtojen myynti kehittyi lähes 40 prosenttia. K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen kertoo, että suosion kasvu jatkuu edelleen.
