Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Valmisruoka, jota suomalaiset nyt himoitsevat – kauppoihin pukkaa uutuuksia: "Odotamme siitä kovaa hittiä"

Shutterstock
Julkaistu 28.09.2021 16:22

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Suomalaisia kuluttajia kiinnostavat edelleen laadukkaammat valmisruoat. 

Videolla: Miltä maistuvat viime vuonna markkinoille tulleet Finnairin valmisruoat? Testasimme!

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin alkuvuodesta ruokakaupan trendeistä. K-ruokakauppojen keräämän datan ja tutkimustiedon perusteella suomalaisten kuluttajien keskuudessa on havaittavissa kaksi eri ostostrendiä: hintatietoisuus sekä premium-tuotteisiin satsaaminen. Hintatietoiset kuluttajat shoppailevat ruokansa tarjousten perusteella tai nappaavat ostoskoriinsa esimerkiksi punalaputetun hävikkituotteen.

K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi kertoi keväällä, että erityisesti laadukkaasta valmisruoasta on muodostunut selkeä ruokailmiö.

– Kyseessä on yksi isoimmista muutoksista ruokakaupoissa viime vuosina, Hovi kuvaili K-ryhmän tilaisuudessa.

Perinteiset valmisruoat myyvät, mutta kasvu tapahtuu premium-tuotteissa

Poikkeuksellisen vuoden 2020 aikana laadukkaampien valmisruokavaihtoehtojen myynti kehittyi lähes 40 prosenttia. K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen kertoo, että suosion kasvu jatkuu edelleen. 

– Käytännössä perusvalmisruoat ja perinteiset laatikot myyvät edelleen ja ne ovat merkittävä osuus valmisruoan myynnistä. Kasvu kategoriaan tulee kuitenkin muualta ja niissä luvuissa korostuvat laadukkaammat valmisruoka-ateriat. Vuorinen kertoo nyt MTV:lle.

Korona-aikana moni on työskennellyt kotona, joten myös lounasruokaa on ostettu kotiin ruokakaupoista. Nyt nopeiden välipalojen, kuten smoothieiden ja välipalojen myynti on kuitenkin taas lähtenyt kasvuun, mikä viittaa siihen, että toimistoille palataan pikku hiljaa. 

Koronan ja sen tuomien rajoituksien myötä moni kauppa alkoi kehitellä erilaisia premium-valmisruokia esimerkiksi yhdessä tunnettujen ruokakasvojen ja huippukokkien kanssa. Tästä esimerkkinä ovat muun muassa Saarioisten valmisruoat Sikke Sumarin tai K-ryhmän yhteistyöprojekti Michelin-keittiömestari Pekka Terävän kanssa. 

Uutuuksia pukkaa! Valmisruokahyllyyn hitiksi povattua "Suomi-lasagnea"

Yhteistyöprojektit valmisruokien osalta eivät kuitenkaan jääneet vain korona-ajan ilmiöksi.

– Tuoteryhmä jatkaa edelleen kasvuaan. Kun katsotaan myyntidataa, niin asiakaskunnan nähdään laajenevan. Näkyy myös uusintaostoksia, eli tuotetta ostetaan uudelleen sen ensimmäisen kokeilun jälkeenkin. Tätä erityisesti seuraamme.

K-ryhmä jatkaa edelleen yhteistyötä muun muassa keittiömestari Pekka Terävän kanssa ja tuo kauppoihin nyt uusia makuvariaatioita Olo-valmisruokasarjaan.

– Poistamme myynnistä niitä, jotka eivät ole myynnillisesti olleet niin merkittäviä ja tuomme uusia vaihtoehtoja. Myyntiin tulee esimerkiksi "Suomi-lasagne". Odotamme siitä kovaa hittiä.

Kyseessä on Olo-ravintolan reseptillä valmistettua tomaattista jauhelihakastiketta ja perunaa lasagnen tapaan kirsikkatomaateilla. Tuotesarjaan tulee myyntiin myös kukkakaalikeittoa sekä omenajälkiruokaa.

S-ryhmällä selkeä valmisruokahitti

Mikä muu ruokakaupoissa sitten tällä hetkellä myy erityisen hyvin? Vuorisen mukaan trendaavia tuotteita ovat edelleen esimerkiksi kaurapohjaiset tuotteet sekä paistopisteen antimet. Valmisruokakategoriassa kasvua näkyy myös kasvipohjaisilla tuotteilla.

Kerroimme aiemmin, että S-ryhmällä vuoden tuotehiteiksi ovat tänäkin vuonna nousemassa Suomalainen menestysresepti -kilpailun finalistituotteet. 

S-ryhmästä arveltiin elokuussa, että kisan voittaneet kotimaiset Fallero-falafelit voivat nousta vuoden myydyimmäksi uutuustuotteeksi edeltävien voittajien tapaan. Kauppaketjun mukaan myynti oli heti ilmiömäistä.

– Kaikkien kuuden Suomalainen menestysresepti -kilpailusta tutun tuotteen yhteinen viikkomyynti on nousemassa miljoonaluokkaan jo nyt, S-ryhmästä kerrottiin elokuussa.

Lue lisää: S-ryhmän myydyin valmisruoka juuri nyt – uutuustuotteet vietiin heti käsistä: "Viikkomyynti nousemassa miljoonaluokkaan"

Lisää aiheesta:

Valmisruokavillitys, joka ei näytä laantumisen merkkejä – Rosso ryntää nyt ruokakauppoihin pizzoillaanOstitko sinäkin? S-ryhmä paljastaa ruokakauppojensa hittituotteet – lihahyllyillä tapahtuu nyt historiallinen muutos Näistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsäUusi ruokakauppahitti? K-kaupoissa havaittiin kasvava ilmiö: "Edes koronarajoitukset eivät ole vaikuttaneet menekkiin"Ostatko itse? K-kaupoissa huomattiin selkeä ruokailmiö: "Yksi isoimmista muutoksista viime vuosina"Näitä valmisruokia suomalaiset nyt himoitsevat – K-kauppoihin lävähtää ennennäkemätön uutuus
RuokakauppaRuokaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • Eilen09:44
    Juomat

    Energiajuomia myydään pikkulapsillekin – Normalin maajohtaja: "Suositus ei ole myyntikielto"

  • to07:44
    Ruoka

    Oletko hoksannut tätä kaupan paistopisteellä? Jere aivan äimänä

  • 1.9.07:43
    Ruoka

    Tiesitkö? Paistopisteen liha- ja riisipiirakoita ei saisi syödä enää ostopäivän jälkeen

  • 20.8.09:23
    Ruoka

    Raju väite jauhelihapulasta: "Kauppa mieluummin myy ei-oota"

  • 19.8.12:33
    Juomat

    Huomasitko? Fantaan tuli vaivihkaa muutos