Suomessa on nyt yksi selkeä hittiolut! Tilastot paljastavat ruokakauppojen menestyjät – perunalastut lasketaan vihanneksiksi

Korona muutti suomalaisten ostoskorin sisältöä – vihannesten ja alkoholittoman oluen suosio kasvoi 2:04 Korona muutti suomalaisten ostoskorin sisältöä – vihannesten ja alkoholittoman oluen suosio kasvoi

Kokkailu ei kiinnostanut suomalaisia tavalliseen tapaan kesähelteillä. Päivittäistavarakauppa ry:n mukaan valmisruokien myynti kasvoi nimittäin reippaasti. Myös yksi oluttyyppi on nyt selkeä hitti. 

Videolla: Alkoholittomien oluiden ja vihannesten myynti kasvoi koronavuonna 2020.

Päivittäistavarakauppa ry:n tuoreet tilastot paljastavat, että toinen koronakesä vei kiinnostuksen kotona kokkaamiseen. Kuten aiemmin keskiviikkona kerrottiin, huhti-kesäkuussa Suomessa ostettiin päivittäistavarakaupasta reippaasti valmisruokia ja valmiita ruoka-annoksia. Näiden ruokien myynti kasvoi peräti 20,2 prosenttia edelliseen kesään verrattuna. Myös viime kesänä valmisruokien myynnissä näkyi jo kasvua.

Kun valmisruokien myynti kasvoi, eniten väheni puolestaan kotona valmistusta vaativien raaka-aineiden kuten kalan, lihan ja perunan myynti.

Alkoholittomilla oluilla ja valmisruoilla kovin myynninkasvu 

Myynnin kasvu oli selvästi nopeinta ruokatuotteiden tuoteryhmässä, johon kuuluvat muun muassa valmis- ja vauvanruoat. Myös alkoholittomien juomien, viljatuotteiden ja leivän myynti kasvoi päivittäistavaramyynnin kokonaiskasvua enemmän.

– Huhti-kesäkuussa suomalaiset ostivat raaka-aineiden sijaan enemmän valmiita ja nopeasti lämmitettäviä ruokia. Viime vuoteen verrattuna vihannesten myynnin kasvu pysähtyi, kertoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Muun muassa Sinebrychoff on arvioinut alkoholittomien oluiden osuvan täydellisesti vallitsevaan terveystrendiin: Yhä useammat kuluttajat pyrkivät vähentämään tai välttämään alkoholin kulutusta ja kohtuullisuudella on yhä vahvempi vaikutus olutmarkkinoihin. 

Tilastoista näkyy, että esimerkiksi alkoholittoman oluen myynti kasvaa tasaisen kovaa vauhtia. Alkoholittomia oluita myytiin yli 30 prosenttia enemmän kuin viime kesänä. Alkoholiton olut oli siis selkeästi eniten myyntiään kasvattanut tuoteryhmä. 

Alkukesästä myös esimerkiksi margariinin myynti kasvoi samalla, kun voin myynti laski. 

Perunalastut lasketaan tilastoissa vihanneksiksi – ja sipsien myynti kasvoi

Vihanneksilla ei sen sijaan mene nyt ihan yhtä vahvasti kuin viime kesänä. Tuoreiden vihannesten myynti pysyi huhti-kesäkuussa vuoden takaisella tasolla, mutta esimerkiksi säilöttyjen ja pakastettujen vihannesten myynti laski. Eniten vihannesten kategoriassa laski perunoiden myynti. 

Aivan kaikkia perunatuotteita suomalaiset eivät kuitenkaan tänä kesänä karttaneet. Eniten vihannesten kategoriassa kasvoi nimittäin perunalastujen myynti. Perunalastut luokitellaan tilastoissa vihanneskategoriaan, mikä on hieman ironista.

Eniten myyntiä kasvattaneet tuoteryhmät huhti-kesäkuussa:

  1. Alkoholittomat oluet
  2. Valmisruoat
  3. Pizzat ym.
  4. Virvoitusjuomat
  5. Kivennäisvedet
  6. Margariinit ym.
  7. Vauvanruoat
  8. Perunalastut
  9. Pastatuotteet
  10. Mehujäät ja jäätelöt
Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat