Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Suomessa on nyt yksi selkeä hittiolut! Tilastot paljastavat ruokakauppojen menestyjät – perunalastut lasketaan vihanneksiksi

2:04Korona muutti suomalaisten ostoskorin sisältöä – vihannesten ja alkoholittoman oluen suosio kasvoi
Julkaistu 11.08.2021 16:55

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Kokkailu ei kiinnostanut suomalaisia tavalliseen tapaan kesähelteillä. Päivittäistavarakauppa ry:n mukaan valmisruokien myynti kasvoi nimittäin reippaasti. Myös yksi oluttyyppi on nyt selkeä hitti. 

Videolla: Alkoholittomien oluiden ja vihannesten myynti kasvoi koronavuonna 2020.

Päivittäistavarakauppa ry:n tuoreet tilastot paljastavat, että toinen koronakesä vei kiinnostuksen kotona kokkaamiseen. Kuten aiemmin keskiviikkona kerrottiin, huhti-kesäkuussa Suomessa ostettiin päivittäistavarakaupasta reippaasti valmisruokia ja valmiita ruoka-annoksia. Näiden ruokien myynti kasvoi peräti 20,2 prosenttia edelliseen kesään verrattuna. Myös viime kesänä valmisruokien myynnissä näkyi jo kasvua.

Kun valmisruokien myynti kasvoi, eniten väheni puolestaan kotona valmistusta vaativien raaka-aineiden kuten kalan, lihan ja perunan myynti.

Alkoholittomilla oluilla ja valmisruoilla kovin myynninkasvu 

Myynnin kasvu oli selvästi nopeinta ruokatuotteiden tuoteryhmässä, johon kuuluvat muun muassa valmis- ja vauvanruoat. Myös alkoholittomien juomien, viljatuotteiden ja leivän myynti kasvoi päivittäistavaramyynnin kokonaiskasvua enemmän.

– Huhti-kesäkuussa suomalaiset ostivat raaka-aineiden sijaan enemmän valmiita ja nopeasti lämmitettäviä ruokia. Viime vuoteen verrattuna vihannesten myynnin kasvu pysähtyi, kertoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Muun muassa Sinebrychoff on arvioinut alkoholittomien oluiden osuvan täydellisesti vallitsevaan terveystrendiin: Yhä useammat kuluttajat pyrkivät vähentämään tai välttämään alkoholin kulutusta ja kohtuullisuudella on yhä vahvempi vaikutus olutmarkkinoihin. 

Tilastoista näkyy, että esimerkiksi alkoholittoman oluen myynti kasvaa tasaisen kovaa vauhtia. Alkoholittomia oluita myytiin yli 30 prosenttia enemmän kuin viime kesänä. Alkoholiton olut oli siis selkeästi eniten myyntiään kasvattanut tuoteryhmä. 

Alkukesästä myös esimerkiksi margariinin myynti kasvoi samalla, kun voin myynti laski. 

Perunalastut lasketaan tilastoissa vihanneksiksi – ja sipsien myynti kasvoi

Vihanneksilla ei sen sijaan mene nyt ihan yhtä vahvasti kuin viime kesänä. Tuoreiden vihannesten myynti pysyi huhti-kesäkuussa vuoden takaisella tasolla, mutta esimerkiksi säilöttyjen ja pakastettujen vihannesten myynti laski. Eniten vihannesten kategoriassa laski perunoiden myynti. 

Aivan kaikkia perunatuotteita suomalaiset eivät kuitenkaan tänä kesänä karttaneet. Eniten vihannesten kategoriassa kasvoi nimittäin perunalastujen myynti. Perunalastut luokitellaan tilastoissa vihanneskategoriaan, mikä on hieman ironista.

Eniten myyntiä kasvattaneet tuoteryhmät huhti-kesäkuussa:

  1. Alkoholittomat oluet
  2. Valmisruoat
  3. Pizzat ym.
  4. Virvoitusjuomat
  5. Kivennäisvedet
  6. Margariinit ym.
  7. Vauvanruoat
  8. Perunalastut
  9. Pastatuotteet
  10. Mehujäät ja jäätelöt

Lue myös: Löytyykö kotoasi tällainen pullo? Hartwall maksaa 1000 euron palkkion: "Harva tietää, kuinka poikkeuksellinen se on"

Lähde: Päivittäistavarakauppa ry

Lisää aiheesta:

Naudanlihan hinta noussut edelleen hurjastiOstitko sinäkin? S-ryhmä paljastaa ruokakauppojensa hittituotteet – lihahyllyillä tapahtuu nyt historiallinen muutos Valmisruokien suosio ponkaisi kasvuun, kotona kokkaaminen väheni alkukesän aikanaOstitko sinäkin? Näiden ruokien ja juomien myynti kasvoi eniten suomalaiskaupoissa alkuvuonnaTunnistatko itsesi näistä? S-ryhmän tilastot paljastavat suomalaisten ostokset ruokakaupassa: "Aikamoisena yllätyksenä tuli se, miten korona vaikutti"Ostitko sinäkin? Yhden tuotteen myynti kasvoi kesällä ruokakaupoissa selvästi eniten: "On selvää, että koronatilanne näkyy"
RuokakauppaJuomatRuokaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • 1.11.08:15
    Alkoholi

    Testasimme, saako alkoholijuomia ostettua kaupasta yhdeksän jälkeen

  • 27.10.07:00
    Ravintolat

    Neljän ruokalajin illallinen alle 13 eurolla – Henri Alénin ravintolassa tapahtuu marraskuussa kummia

  • 26.10.09:43
    Juomat

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 23.10.08:20
    Ruoka

    "Tofupervoilu" teki paluun – K-kaupoissa näkyy nyt selkeä proteiini-ilmiö

  • 20.10.17:22
    Ruoka

    Käsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussa