Kokkailu ei kiinnostanut suomalaisia tavalliseen tapaan kesähelteillä. Päivittäistavarakauppa ry:n mukaan valmisruokien myynti kasvoi nimittäin reippaasti. Myös yksi oluttyyppi on nyt selkeä hitti.
Videolla: Alkoholittomien oluiden ja vihannesten myynti kasvoi koronavuonna 2020.
Päivittäistavarakauppa ry:n tuoreet tilastot paljastavat, että toinen koronakesä vei kiinnostuksen kotona kokkaamiseen. Kuten aiemmin keskiviikkona kerrottiin, huhti-kesäkuussa Suomessa ostettiin päivittäistavarakaupasta reippaasti valmisruokia ja valmiita ruoka-annoksia. Näiden ruokien myynti kasvoi peräti 20,2 prosenttia edelliseen kesään verrattuna. Myös viime kesänä valmisruokien myynnissä näkyi jo kasvua.
Kun valmisruokien myynti kasvoi, eniten väheni puolestaan kotona valmistusta vaativien raaka-aineiden kuten kalan, lihan ja perunan myynti.
Alkoholittomilla oluilla ja valmisruoilla kovin myynninkasvu
Myynnin kasvu oli selvästi nopeinta ruokatuotteiden tuoteryhmässä, johon kuuluvat muun muassa valmis- ja vauvanruoat. Myös alkoholittomien juomien, viljatuotteiden ja leivän myynti kasvoi päivittäistavaramyynnin kokonaiskasvua enemmän.