Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Norjalainen hittikauppa rantautuu yllättäen Suomeen: "Edellisen kerran tuli merkittävä uusi ruokakauppaketju yli 20 vuotta sitten"

Norjalaisella Odalla on kotimaassaan jo 70 prosentin markkinaosuus. Odan Suomen toimitusjohtaja Tobias Niemi uskoo, että yritys pystyy haastamaan isot suomalaiset ruokakauppaketjut.
Norjalaisella Odalla on kotimaassaan jo 70 prosentin markkinaosuus. Odan Suomen toimitusjohtaja Tobias Niemi uskoo, että yritys pystyy haastamaan isot suomalaiset ruokakauppaketjut.Oda
Julkaistu 08.04.2021 09:36

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Norjalainen ruoan verkkokauppaan keskittyvä Oda rynnii Suomen markkinoille ja uskoo haastavansa paikalliset suuret ketjut.

Puhtaasti ruoan verkkokauppaan keskittynyt Oda aloittaa toimintansa Suomessa loppuvuonna 2021, yrityksestä kerrotaan. Norjalainen Oda on saavuttanut kotimaassaan yli 70 prosentin markkinaosuuden ja uskoo valloittavansa myös Suomen markkinat.

Oda toimittaa kotiin aluksi Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla, mutta laajentaa kysynnän kasvaessa palveluaan uusille alueille. Oda toimii Vantaalle rakennettavasta keräilykeskuksestaan paikallisen tiimin voimin, jota palkataan parhaillaan.

Torstaina 8.4. yritys julkisti nimenmuutoksensa yhteydessä saaneensa yli 220 miljoonan euron rahoituksen aiemmin muun muassa Supercelliin sijoittaneelta Softbankilta ja Prosusilta. Myös aiempia suuria sijoittajia on mukana rahoituskierroksella. Rahoituskierroksen avulla Oda haluaa viedä palvelunsa Norjan ulkopuolelle ja tehdä ruoan verkkokaupasta aidon vaihtoehdon kuluttajille. Suomi on Odan ensimmäinen markkina Norjan ulkopuolella. Suomen jälkeen yritys aikoo laajentaa Saksaan vuonna 2022.

"Edellisen kerran Suomeen tuli merkittävä uusi ruokakauppaketju yli 20 vuotta sitten"

3556d906-c856-4c6b-af1f-9cb140d29cbaRyhmäkuvassa vasemmalta oikealle Suomen toimitusjohtaja Tobias Niemi, kaupallinen johtaja Anne Terimo, operatiivinen johtaja Timo Ponkkonen ja markkinointijohtaja Sami Törmä.Oda

Vuonna 2013 perustetun Odan ideana on ollut tehdä ruoan verkkokaupasta maailman tehokkain ja yritys on mittarien mukaan päässyt tavoitteeseensa. Oda perustaa toimintamallinsa pohjoismaiselle työkulttuurille ja vastuullisuudelle sekä tehokkaaseen automaatioon ja datan hyödyntämiseen. Helsingin Sanomien mukaan Oda keskittyy perheiden viikko-ostoksiin ja tuo ruoat kotiin lähettiautoilla 10 000 neliömetrin automatisoidusta keräilykeskuksestaan Vantaalta.

Koronasta huolimatta ruoan verkkokauppa on vielä pientä Suomessa, vain pari prosenttia kaikesta päivittäistavarakaupasta. Esimerkiksi Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa ruoan verkkokauppa on Suomea yleisempää, jopa yli 10 prosenttia kaikista ruokaostoksista.

Ennen pandemia-aikaa suomalaiset käyttivät Tilastokeskuksen mukaan aikaa ruokakaupassa keskimäärin jopa 100 tuntia vuodessa, eikä tähän ole laskettu kauppamatkoihin käytettyä aikaa. Oda aikoo vauhdittaa ruoan verkkokaupan kasvua Suomessa ja tehdä netistä ruoan tilaamisesta arkipäivää. Yritys siis pyrkii haastamaan toden teolla S- ja K-ryhmän sekä Lidlin.

– Suomi on ruoan verkkokaupan osalta yhä alipalveltu markkina. Ruokakauppa on keskittynyt täällä kolmelle toimijalle ja edellisen kerran Suomeen tuli merkittävä uusi ruokakauppaketju yli 20 vuotta sitten. Oda aikoo olla neljäs merkittävä ruokakauppa Suomessa ja tuoda suomalaisille lisää valinnanvaraa. Haluamme tehdä Odasta suomalaisten lempiruokakaupan netissä, Oda Suomen toimitusjohtaja Tobias Niemi sanoo.

Yritys panostaa erityisesti korkealaatuiseen tuoretuotteiden, vihannesten ja hedelmien valikoimaan, tuttujen suomalaisbrändien, pien- ja lähituottajien tarjontaan sekä valmisruokavaihtoehtoihin. Helsingin Sanomien mukaan Odalla tulee olemaan Suomessa alkuvaiheessa 4000-5000 ruokatuotetta valikoimissaan.

Se, millä Oda aikoo erityisesti kilpailla Suomen markkinoilla on kotiinkuljetusten hinnat. Niemi kertoo Helsingin Sanomille, että Norjassa osa kuljetuksista on maksuttomia ja muut hinnat vaihtelevat muun muassa toimitusaikojen mukaan. Niemi uskoo, että tulevaisuudessa ruoan kotiinkuljetusmaksut pienenevät muutenkin, koska kuluttajat eivät halua maksaa kuljetuksista.

– Ne ovat katoamassa, Niemi sanoo Helsingin Sanomille.

Oda tunnettiin Norjassa aiemmin nimellä Kolonial, mutta nimi muutettiin kansainvälistymistä ajatellen.

Lue myös: Tältä näyttää täysin uudistunut Prisma – yksi ehdoton tuotesatsaus: "Ei voi enää ilmankaan olla"

Lähteet: Oda, Helsingin Sanomat

Lisää aiheesta:

Suomen suurimman Eurosparin hautausmaalla otetaan kilpailun lisääntyminen ilolla vastaan: "Aion hyödyntää"K- ja S-ryhmät saivat ruoan verkkokauppaan uuden haastajan: Suosio yllätti, nyt uusille asiakkaille tarjolla vain jonotuspaikkojaNäin paljon Wolt- tai Foodora-ostosi maksaa ravintolalle – yksi pizza tilauksissa ylitse muiden”Nyt on kuuma tilanne" – korona räjäytti verkkokaupan kysynnän: suomalaiselle logistiikkafirmalle se tarkoitti 1,5 miljoonan sijoituspottiaK-kauppias Petri paljastaa: Ulkomaiset asiakkaat ihmettelevät aina yhtä tiettyä asiaa suomalaisessa ruokakaupassaSuomi on hylättyjen kyläkauppojen maa – teknologiayritykset tarjoavat futuristista ratkaisua
RuokakauppaVerkkokauppaRuokaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • Eilen17:14
    Ruoka

    100 päivää jouluun! Näin saat joulukonvehteja yli puolet halvemmalla

  • 13.9.09:44
    Juomat

    Energiajuomia myydään pikkulapsillekin – Normalin maajohtaja: "Suositus ei ole myyntikielto"

  • 11.9.07:44
    Ruoka

    Oletko hoksannut tätä kaupan paistopisteellä? Jere aivan äimänä

  • 1.9.07:43
    Ruoka

    Tiesitkö? Paistopisteen liha- ja riisipiirakoita ei saisi syödä enää ostopäivän jälkeen

  • 20.8.09:23
    Ruoka

    Raju väite jauhelihapulasta: "Kauppa mieluummin myy ei-oota"