Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Yllättävä Suomi-ruoka päätyi myyntiin Italian Lidliin: "Vähän kuin myisi hiekkaa Saharaan"

2:58Lidl saapui Suomeen vuonna 2002 – Muistatko vielä, millaisen vastaanoton Saksasta rantautunut kauppaketju sai?
Julkaistu 18.04.2021 08:57

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Suomalainen pastatuote päätyi myytäväksi kahdeksaan maahan, mukaan lukien pastamaa Italiaan. 

Myllyn Parhaan tekemää suomalaista proteiinipastaa myydään nyt Italiassa. Yrityksen herneproteiinista ja durum-vehnästä valmistettava Gnocchi Makaroni -tuote suunniteltiin varta vasten Lidlille ja ketjun kautta se päätyi myyntiin peräti kahdeksaan eri Euroopan maahan, mukaan lukien pastamaa Italiaan.

combino
Myllyn Parhaan pastaa myydään Combino-tuotemerkin alla.

– Onhan tämä meidänkin mielestä hirveän hauskaa. Vähän kuin myisi hiekkaa Saharaan, Myllyn Parhaan toimitusjohtaja Miska Kuusela kommentoi MTV:lle.

Kuuselan mukaan suomalaista pastaa ei ole aiemmin pahemmin maailmalle viety, joten siinä mielessä tuotteen päätyminen näinkin isoon jakeluun oli mieluisa yllätys.

– Italia on tässä kuin kirsikka kakun päällä. Lidl on tärkeä vientikanava suomalaisille elintarvikkeille ja he ovat hyviä tunnistamaan sen, mitkä suomalaiset tuotteet voisivat toimia ketjun myymälöissä muissa maissa.

Näin Lidl valitsee tuotteita myyntiin eri maihin

Lidlin ostopäällikkö Hannes Herbst kertoo, että valinta vientiin menevistä tuotteista tapahtuu Lidl-maiden kesken. Maat ilmoittavat toisilleen kiinnostavista tuotteista, jolloin tieto kulkee eri maiden välillä sujuvasti. Näin tehdään valinnat eri tuotteista. Päätöksen myyntiin ottamisesta tekee Herbstin mukaan kohdemaa.

– Näin on lähtenyt eteenpäin myös Italiaan vietävä proteiinipasta. Lidl Italia ei itse tuota proteiinipastaa, vaan italialaiset ovat hyviä omassa lajissaan, eli perinteisen pastan tuotannossa, jota vastavuoroisesti tuodaan Suomeen.

Herbstin mukaan suomalaisissa tuotteissa on erityistä terveellisyys ja sporttihenkisyys. Näiden tuotteiden kysyntä on jatkuvassa kasvussa.

– Suunnittelimme yhdessä Myllyn Parhaan kanssa tuotteen, joka vastaisi tähän kysyntään. Mielestämme tuote oli niin hyvä, että tarjosimme sitä myös muille Lidl-maille, jotka kiinnostuivat tuotteesta sen trendikkyyden vuoksi. Näin pasta päätyi myös Italian Lidleihin. Italialaiset ovat tunnetusti urheilevaa kansaa, joten uskoimme alusta asti tuotteen menestykseen.

Koronakeväänä hamstrattiin pastaa – suosio edelleen kovaa

Myllyn Parhaan toimitusjohtaja Miska Kuusela kertoo, että pastan suosio on  Suomessa pysynyt korkealla koko koronapandemian ajan. Mikään ei kuitenkaan vedä vertoja kevään 2020 myyntipiikille, kun ihmiset ostivat kärrykaupalla ruokaa kotiin pitkään karanteeniaikaan varautuessaan. 

– Se hamstraushetki oli poikkeuksellinen. Vaikka tulisi millainen pandemia, niin en usko, että tämä sama enää toistuu. 

Lue lisää: Hamstraajat hamstraa, mutta Myllyn Parhaan toimitusjohtaja lupaa: "Makaroni ei lopu Suomesta"

Kaupasta ostettavan ruoan määrä on kasvanut koronan aikana ja esimerkiksi pastan kulutus siirtynyt kouluista ja työpaikalta koteihin. Kuuselan mukaan helpot perusruoat, kuten vaikkapa makaronilaatikko, ovat pitäneet pintansa suomalaisten ruokapöydissä. 

– Reippaasti yli puolet myydystä pastasta Suomessa on edelleen sarvimakaronia, vaikka pastavalikoimat ovat laajentuneet valtavasti viimeisen 10 vuoden aikana.

Lue myös: Älä missään nimessä tee näin sipuleille kotona: "Ei saa säilyttää"

Lisää aiheesta:

Uutuusruoka aiheutti yllätysjonot ja feta vietiin käsistä – ruokakaupat kertovat ilmiöistä, joihin sinäkin ehkä "haksahdit"Menestysreseptin tv:ssä luonut Anssi Räntilä on oppinut paljon kantapään kautta – näitä asioita uutuustuotteen lanseeraaminen vaatiiMyllyn Paras vie Kiinaan poikkeuksellisen uutuustuotteen – povaa miljoonamyyntiä: "Tätä ei niin vain voi kopioida"Suomalaiskauppojen pastahyllyillä tapahtuu nyt historiallinen muutos – Myllyn Paras: "Meille huima hyppy"Koronakevät tuplasi myynnin – yllättävä tuote nousi hitiksi suomalaisissa ruokakaupoissa, ja sille on selkeä syyTamperelainen leipomo toimittaa hittituotetta vain kilpailevalle ketjulle – K-kauppias Ari otti ja lähti Prismaan ostoksille: "Asiakkaat alkoivat olla jo hieman vihamielisiä"
RuokakauppaRuokaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • ma07:00
    Ravintolat

    Neljän ruokalajin illallinen alle 13 eurolla – Henri Alénin ravintolassa tapahtuu marraskuussa kummia

  • 26.10.09:43
    Juomat

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 23.10.08:20
    Ruoka

    "Tofupervoilu" teki paluun – K-kaupoissa näkyy nyt selkeä proteiini-ilmiö

  • 20.10.17:22
    Ruoka

    Käsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussa

  • 20.10.08:22
    Ruoka

    Paistopisteiltä löytyy "ylivoimainen välipala" – leipomojohtaja nimeää käänteentekevän hetken suosiossa