Yllättävä Suomi-ruoka päätyi myyntiin Italian Lidliin: "Vähän kuin myisi hiekkaa Saharaan"

Lidl saapui Suomeen vuonna 2002 – Muistatko vielä, millaisen vastaanoton Saksasta rantautunut kauppaketju sai? 2:58 Lidl saapui Suomeen vuonna 2002 – Muistatko vielä, millaisen vastaanoton Saksasta rantautunut kauppaketju sai?

Suomalainen pastatuote päätyi myytäväksi kahdeksaan maahan, mukaan lukien pastamaa Italiaan. 

Myllyn Parhaan tekemää suomalaista proteiinipastaa myydään nyt Italiassa. Yrityksen herneproteiinista ja durum-vehnästä valmistettava Gnocchi Makaroni -tuote suunniteltiin varta vasten Lidlille ja ketjun kautta se päätyi myyntiin peräti kahdeksaan eri Euroopan maahan, mukaan lukien pastamaa Italiaan.

– Onhan tämä meidänkin mielestä hirveän hauskaa. Vähän kuin myisi hiekkaa Saharaan, Myllyn Parhaan toimitusjohtaja Miska Kuusela kommentoi MTV:lle.

Kuuselan mukaan suomalaista pastaa ei ole aiemmin pahemmin maailmalle viety, joten siinä mielessä tuotteen päätyminen näinkin isoon jakeluun oli mieluisa yllätys.

– Italia on tässä kuin kirsikka kakun päällä. Lidl on tärkeä vientikanava suomalaisille elintarvikkeille ja he ovat hyviä tunnistamaan sen, mitkä suomalaiset tuotteet voisivat toimia ketjun myymälöissä muissa maissa.

Näin Lidl valitsee tuotteita myyntiin eri maihin

Lidlin ostopäällikkö Hannes Herbst kertoo, että valinta vientiin menevistä tuotteista tapahtuu Lidl-maiden kesken. Maat ilmoittavat toisilleen kiinnostavista tuotteista, jolloin tieto kulkee eri maiden välillä sujuvasti. Näin tehdään valinnat eri tuotteista. Päätöksen myyntiin ottamisesta tekee Herbstin mukaan kohdemaa.

– Näin on lähtenyt eteenpäin myös Italiaan vietävä proteiinipasta. Lidl Italia ei itse tuota proteiinipastaa, vaan italialaiset ovat hyviä omassa lajissaan, eli perinteisen pastan tuotannossa, jota vastavuoroisesti tuodaan Suomeen.

Herbstin mukaan suomalaisissa tuotteissa on erityistä terveellisyys ja sporttihenkisyys. Näiden tuotteiden kysyntä on jatkuvassa kasvussa.

– Suunnittelimme yhdessä Myllyn Parhaan kanssa tuotteen, joka vastaisi tähän kysyntään. Mielestämme tuote oli niin hyvä, että tarjosimme sitä myös muille Lidl-maille, jotka kiinnostuivat tuotteesta sen trendikkyyden vuoksi. Näin pasta päätyi myös Italian Lidleihin. Italialaiset ovat tunnetusti urheilevaa kansaa, joten uskoimme alusta asti tuotteen menestykseen.

Koronakeväänä hamstrattiin pastaa – suosio edelleen kovaa

Myllyn Parhaan toimitusjohtaja Miska Kuusela kertoo, että pastan suosio on  Suomessa pysynyt korkealla koko koronapandemian ajan. Mikään ei kuitenkaan vedä vertoja kevään 2020 myyntipiikille, kun ihmiset ostivat kärrykaupalla ruokaa kotiin pitkään karanteeniaikaan varautuessaan. 

– Se hamstraushetki oli poikkeuksellinen. Vaikka tulisi millainen pandemia, niin en usko, että tämä sama enää toistuu. 

Kaupasta ostettavan ruoan määrä on kasvanut koronan aikana ja esimerkiksi pastan kulutus siirtynyt kouluista ja työpaikalta koteihin. Kuuselan mukaan helpot perusruoat, kuten vaikkapa makaronilaatikko, ovat pitäneet pintansa suomalaisten ruokapöydissä. 

– Reippaasti yli puolet myydystä pastasta Suomessa on edelleen sarvimakaronia, vaikka pastavalikoimat ovat laajentuneet valtavasti viimeisen 10 vuoden aikana.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat