Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Yllättävän F1-sääntömuutoksen tausta paljastui – Toto Wolff tunnusti Mercedeksen ”esittäneen tiedustelun” FIA:lle

Toto Wolff ja Christian Horner ovat olleet napit vastakkain milloin mistäkin alkukauden aikana.
Toto Wolff ja Christian Horner ovat olleet napit vastakkain milloin mistäkin alkukauden aikana.xpbimages.com
Julkaistu 26.06.2021 10:30
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Mercedeksen tallipäällikön Toto Wolffin vastauksista voi päätellä, että F1-sarjaan loppukesästä tulevat varikkokäyntejä koskevat sääntömuutokset juontavat juurensa juuri mestaritallin esittämistä epäkohdista.

Useat F1-sivustot uutisoivat torstaina, että Kansainvälinen autoliitto FIA on kiristämässä varikkopysähdyksiä koskevia sääntöjä elokuun Unkarin GP:stä alkaen.

LUE MYÖS: Jättiläiset napit vastakkain F1:ssä: Red Bull raportoi Mercedeksestä FIAlle ja pani lopullisen pisteen takasiipikohulle

Sääntömuutoksissa puututtiin erityisesti pyöriä kiristävien mekaanikkojen pulttipyssystään lähettämiin signaaleihin. Jatkossa signaalin antoa nopeamman lähtöluvan saamiseksi ei voisi enää ennakoida.

Uutinen tuli vain päiviä sen jälkeen, kun Red Bull -tallin neuvonantaja Helmut Marko oli kertonut saksalaiselle RTL-kanavalle, että sen pahin kilpailija Mercedes oli iskenyt silmänsä tiimin varikkokalustoon.

Red Bull on ollut nopeilla varikkostopeilla omassa kastissaan, joten tapaus vaikutti selvältä Mercedeksen ajamalta muutokselta. Tallipomo Toto Wolff tavallaan vahvistikin tämän oletuksen.

– Esitimme FIA:lle tiedustelun turvamekanismeista, jotka liittyvät käyttämäämme systeemiin, että olisiko se optimoitavissa, Wolff kommentoi RacingNews365-sivuston mukaan.

– Se tapahtui noin kolme neljä viikkoa sitten. Laukaisiko se jotain muuta? Ehkä, en tiedä, mutta tämä on se kysymys, jonka me esitimme, Wolff jatkoi.

Red Bull pitää tarkoituksellisena haitantekona itselleen

Muutos kolahti tietysti pahimmin Red Bulliin, jonka tallipäällikkö Christian Horner piti sitä tietysti huonona ratkaisuna. Hänen mukaansa mekaanikkojen reaktioaikojen kyttääminen luo turhaa painetta tekijöille.

– Meidän pitäisi rohkaista siihen, ei kontrolloida sitä, Horner kommentoi The Race -sivuston mukaan varikkokäyntien tekemistä mahdollisimman nopeiksi.

– Mihin tässä muuten päädytään? Meille kerrotaan varmaan kohta, miten kävellä varikolle, missä voimme istua varikkomuurilla ja mitä nappeja meidän tulisi painaa.

Hänellä ei ole epäilystäkään siitä, mistä suunnasta asia on saanut alkunsa.

– Jos sinua ei voida lyödä, niin tietysti loogisin asia kilpailijoillesi on yrittää hidastaa sinua, ja niin tässä selvästi on käymässä.

F1-tallit ovat saaneet jälleen kiristettyä varikkokäyntiensä kestot jopa kahteen sekuntiin. FIA:n arvion mukaan niiden kesto pitenee nyt tehdyillä muutoksillakin vain parilla sekunnin kymmenyksellä, joten katsojat tuskin huomaavat eroa.

– Nopeat varikkostopit ovat kivoja ja ne näyttävät siisteiltä, Wolff kommentoi.

– En kuitenkaan ole 100-prosenttisen varma, että (tallien välisissä) suorituksissa olisi valtavaa eroa, koska puhumme keskimäärin sekunnin kymmenyksestä tai kahdesta. On siis mielenkiintoista nähdä, mistä se ero tuli ja minkä pohjalta.

Lisää aiheesta:

Mercedes-pomo Toto Wolff poltti hihansa "säälittäviin ja manipuloiviin" kollegoihinsaLewis Hamiltonin autosta tehty havainto loksautti suut auki – Red Bull varmana: "Tiedämme erittäin selvästi, mistä siinä on kyse"Mercedeksen mystiset ongelmat alkoivat tehtaalla tapahtuneiden muutosten jälkeen – Toto Wolff kiistää asioiden yhteyden: "Ei tapahdu yhdessä yössä"Mitä Mercedes on tehnyt? Red Bull -pomo hämmästyi havainnoistaan: "Ei ole tavallista heille"Valtteri Bottaksen voittotyyli nosti epäilykset esiin – Red Bull vaatii tutkintaa Mercedeksen hämmentävästä vauhdistaMercedes-leiristä kovia syytöksiä F1-päättäjille: Red Bullia suosiva päätös runnottiin läpi hämärällä tavalla
F1Valtteri BottasMercedesRed BullUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 13.12.09:08
    Aston Martin

    Ralf Schumacher vaatii: Huippulupaus F1-kohukuskin tilalle – "Ansaitsee 1 000 kertaa enemmän"

  • 9.12.16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • 8.12.12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"

  • 8.12.10:53
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamiltonille riitti – "Irtaudun täysin yhteiskunnasta"

  • 7.12.17:52
    Moottoriurheilu

    F1-mestari Lando Norris puhkesi kyyneliin