Tätäkö Mercedes ajoi takaa? Red Bullin dominoimiin F1-varikkostoppeihin tulossa muutos

1:18
Ranskan F1-kisa ratkesi, kun Lewis Hamilton ei ehtinyt varikolta enää takaisin Max Verstappenin edelle.

Kansainvälinen autoliitto FIA tuo F1-sarjaan uusia sääntöpykäliä, joilla pyritään hidastamaan ällistyttävän nopeiksi hioutuneita varikkopysähdyksiä. Hiljattain Red Bull kertoi Mercedeksen ottaneen sen varikkokäynnit silmätikukseen.

RaceFans-sivusto uutisoi uusien varikkosääntöjen tulevan voimaan elokuussa ajettavassa Unkarin osakilpailussa. Muutoksilla pyritään takaamaan, että varikolta lähtevien autojen kaikki pyörät ovat turvallisesti kiinnitettyinä ennen matkaan lähtöä.

Sivuston saamien tietojen mukaan jatkossa pyörien muttereita kiristävien mekaanikkojen pulttipyssyt saavat lähettää signaalin pyörän kiinnityksestä vain passiivisesti, mikä tarkoittaa, etteivät mekaanikot enää voi ennakoida renkaiden vaihdon valmistumista työkalussa olevasta napistaan.

FIA on huomannut mekaanikkojen kiirehtivän napin painallusta, mikä on johtanut vaaratilanteisiin pyörien kiinnitysten jäädessä auki varikkokäynnin jälkeen. Jatkossa järjestelmä myös hylkää mekaanikoilta alle 0,15 sekunnin reaktioajat. Jos aika alittuu, työntekijöiden täytyy varmistaa renkaiden kiinnitys uudelleen.

Myös varikkoruudun liikennevalon vaihtuminen vihreäksi tapahtuu jatkossa 0,2 sekunnin viiveellä kaikkien pyörien kiinnittämisestä hyväksytysti.

RaceFansin mukaan FIA:n päätöksen taustalla on joidenkin tallien esiin nostama huoli muun muassa Red Bullin äärimmäisen nopeiksi muuttuneista varikkopysähdyksistä. Ranskan GP:ssä tiimi lähetti Sergio Perezin uudelleen matkaan vain 2,04 sekunnissa varikkoruutuun pysähtymisestä.

Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko paljasti hiljattain, että Mercedes on tehnyt kulisseissa työtä päävastustajansa varikkostoppien hidastamiseksi.

– Nyt he ovat leimanneet myös meidän varikkostoppien välineitämme laittomiksi, Marko paljasti saksalaiselle RTL-kanavalle.

– Sekin on kuitenkin täysin perätöntä puhetta, joten keskitymme edelleen kilpa-ajamiseen ja haluamme olla siihen täysin valmistautuneita.

Kärkitallit ovat myös yrittäneet osoittaa FIA:lle toistensa siipiratkaisujen sääntöjenvastaisuuden. Mercedes on pitänyt Red Bullin takasiipeä ja Red Bull Mercedeksen etusiipeä liian taipuvaisena.

Lue myös:

    Videot

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja