Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Yli 30-metriset jättirekat tulivat maanteille vuosi sitten – miten kävi?

19:33Väinö Peltonen kuvasi jättirekan neitsytmatkanEnonkoskelaisen yrityksen jättirekka liikennöi Stora Enson tehtaille Itä-Suomeen. Heinolalainen Väinö Peltonen kuvasi rekan ensimmäisen matkan Heinolasta Mikkelin Visulahteen.Handout
Julkaistu 22.01.2020 07:04

MTV UUTISET - KAUPPALEHTI

Suomessa pelättiin etukäteen satojen jättirekkojen, eli yli 30-metristen HCT-rekkojen tuloa maanteille, mutta etukäteispelot ovat osoittautuneet turhiksi.

HCT-rekoista tuli osa yleistä liikennettä vuosi sitten, 21. tammikuuta 2019. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Suomen kokemukset HCT-rekoista ja niihin liittyvä lainsäädäntömme ovat kiinnostaneet viranomaisia ja elinkeinoelämää eri puolilla Eurooppaa.

Lue myös: Jättirekalla selviää liikenneympyröistä, mutta pullakahvit voivat olla ongelma – valtavien HCT-yhdistelmien määrä räjähti vuodessa

Eniten pitkä-kyltillä varustettuja HCT-rekkoja liikkuu nelostiellä Mäntsälän kohdalla, jossa yli 30-metrisiä kulkee arkisin molempiin suuntiin runsaat 50 vuorokaudessa. Yli 30-metrisiä rekkoja on Suomessa liikenteessä reilut 300 ajoneuvoyhdistelmää.

– Ennen pitkien rekkojen yleistymistä oltiin laajasti huolissaan siitä, miten ne vaikuttavat liikenneturvallisuuteen. Ensimmäisen vuoden kokemusten perusteella voin todeta, että pitkille rekoille asetetut turvallisuusvaatimukset ovat olleet toimivia ja liikenneturvallisuus ei ole heikentynyt, Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti kertoo.

– Esimerkiksi risteysalueet voivat olla haastavia HCT-rekoille, mutta yhteispelillä on pärjätty ilman vakavia ongelmia.

Suomen tiestö sopii pitkille rekoille

Suomen tiestö sopii pääosin pitkille rekoille, vaikka aivan kaikista maantieliittymistä ei pysty ajamaan yli 30-metrisillä rekoilla. Pitkien rekkojen merkitys on suurin pisimmillä kuljetusväleillä esimerkiksi pääkaupunkiseudulta Pohjanmaalle, Kainuuseen ja pohjoisimpaan Suomeen.

– Varsinkin pitkillä välimatkoilla HCT-rekat alentavat kuljetuskustannuksia, koska kolme pitkää rekkaa korvaa neljä perinteistä rekkaa. Kustannussäästöjen ja ilmastohyötyjen lisäksi myös liikenneturvallisuus voi parantua, kun rekkoja tarvitaan vähemmän saman kuorman kuljettamiseen, kunnossapidon ohjaus ja kehittäminen -yksikön päällikkö Tuomas Toivonen Väylästä kertoo.

Kiinnostavat kansainvälisesti

Rekkojen pituuden kasvattaminen on todettu yhdeksi merkittävimmistä tavoista pienentää maanteiden tavaraliikenteen CO2-päästöjä. Tästä syystä Suomen kokemukset HCT-rekoista ja niihin liittyvä lainsäädäntömme ovat kiinnostaneet viranomaisia ja elinkeinoelämää eri puolilla Eurooppaa.

– Traficomin ja Väylän vieraana on esimerkiksi juuri nyt viranomaisia Ruotsista ja Hollannista, joissa uskotaan pitkien rekkojen mahdollisuuksiin vahvasti, Lahti kertoo.

– Maanteiden tavaraliikenteen suurin haaste Euroopassa tulevalla vuosikymmenellä on fossiiliset eli CO2- päästövähennykset sekä energiankulutuksen pienentäminen. Haasteet ovat niin suuria, että kaikki keinot on hyödynnettävä, jotta pääsemme tavoitteisiimme. HCT-rekkojen ansiosta esimerkiksi elintarvikekuormat liikkuvat Suomessa jopa kolmanneksen pienellä päästöillä kuin Keski-Euroopassa. 

Lisää aiheesta:

Yli 30-metrisen megarekan peruuttaminen oli "pahimpia työaikasyöppöjä" – suomalaisfirman nokkela laser puolitti pakittamiseen kuluvan ajanJättirekalla selviää liikenneympyröistä, mutta pullakahvit voivat olla ongelma – valtavien HCT-yhdistelmien määrä räjähti vuodessaSata jättirekkaa Suomen teille hyvin nopeassa aikataulussa – tästä tiedät, että ohitettava rekka on PITKÄJopa satoja jättirekkoja tulossa Suomen teille – ministeriö haluaa eroon erityislupavaatimuksesta jo vuoden alussaJättirekat yhä yleisempiä maanteillä – vanhat sillat ja liikenneympyrät koetuksellaEuroopan suurin jättirekka ollut menestys Suomessa – ”Ruotsissa ollaan meille kateellisia”
KotimaaKauppalehtiRaskas liikenneKuorma-autotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 11:31
    Kadonneet

    Oletko nähnyt häntä? 58-vuotias mies kadonnut Helsingissä

  • 10:37
    Sää

    Pekka Pouta kieltäytyi ennustamasta säätä: "Kaoottinen tilanne"

  • 10:09
    Kymenlaakso

    Rankka sade yllätti veneen – merivartiostolta kuva

  • 10:05
    Digi

    Suomi.fi-tunnistautumisen häiriö ohi – yo-kirjoitukset turvassa

  • 09:56
    Julkinen liikenne

    Ratikoissa sitkeä vika – vuoroja perutaan ainakin viikon ajan