Suomessa pelättiin etukäteen satojen jättirekkojen, eli yli 30-metristen HCT-rekkojen tuloa maanteille, mutta etukäteispelot ovat osoittautuneet turhiksi.
HCT-rekoista tuli osa yleistä liikennettä vuosi sitten, 21. tammikuuta 2019. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Suomen kokemukset HCT-rekoista ja niihin liittyvä lainsäädäntömme ovat kiinnostaneet viranomaisia ja elinkeinoelämää eri puolilla Eurooppaa.
Lue myös: Jättirekalla selviää liikenneympyröistä, mutta pullakahvit voivat olla ongelma – valtavien HCT-yhdistelmien määrä räjähti vuodessa
Eniten pitkä-kyltillä varustettuja HCT-rekkoja liikkuu nelostiellä Mäntsälän kohdalla, jossa yli 30-metrisiä kulkee arkisin molempiin suuntiin runsaat 50 vuorokaudessa. Yli 30-metrisiä rekkoja on Suomessa liikenteessä reilut 300 ajoneuvoyhdistelmää.
– Ennen pitkien rekkojen yleistymistä oltiin laajasti huolissaan siitä, miten ne vaikuttavat liikenneturvallisuuteen. Ensimmäisen vuoden kokemusten perusteella voin todeta, että pitkille rekoille asetetut turvallisuusvaatimukset ovat olleet toimivia ja liikenneturvallisuus ei ole heikentynyt, Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti kertoo.
– Esimerkiksi risteysalueet voivat olla haastavia HCT-rekoille, mutta yhteispelillä on pärjätty ilman vakavia ongelmia.
