Yle: Ylikuormitus romahduttanut hätäkeskuspäivystäjien työssä jaksamisen – voi johtaa hengenvaarallisiin virheisiin

Hätäkeskukseen soitetuista puheluista lähes puolet on turhia – uusi järjestelmä takaa tasapuolisemmin apua 3:38
Hätäkeskukseen soitetuista puheluista lähes puolet on turhia – uusi järjestelmä takaa tasapuolisemmin apua

Hätäkeskuslaitoksen mukaan työntekijävaje uhkaa viraston toimintakykyä ja kansalaisten avunsaantia.

Hätäkeskusten päivystäjillä on vakavia ongelmia työssä jaksamisen kanssa, kertoo Yle.

Yle haastatteli yhteensä 30 entistä ja nykyistä hätäkeskuspäivystäjää, jotka kertoivat työntekijöiden irtisanoutumisista sekä vakavista ongelmista työssä jaksamisessa ja työkäytännöissä. Jatkuva työntekijäpula, ylikuormitus ja henkiset paineet vaarantavat päivystäjien työssä jaksamista.

Ylen haastattelemien päivystäjien mukaan myös uniongelmat ovat yleisiä ja jaksamista autetaan lääkkeillä.

Päivystäjien mukaan työvoimapula ja kasvanut työmäärä aiheuttaa myös enemmän virheitä, jotka voivat johtaa esimerkiksi pelastushenkilökunnan lähettämiseen väärään osoitteeseen. Kanteluiden määrä on kasvanut, ja selvitysten antaminen kanteluihin lisää entisestään työntekijöiden kuormitusta.

Hätäkeskuspäivystäjien sairauspoissaolot ovat Ylen mukaan kuluvana vuonna lisääntyneet noin 21 päivään henkilötyövuotta kohden, mikä on lähes kolminkertainen määrä valtion työntekijöiden viime vuoden keskiarvoon nähden.

Hätäkeskuslaitos myöntää, että työntekijäpula on riski suomalaisten avunsaannille ja uhka viraston toimintakyvylle.

Kuluvana vuonna hätäkeskuksista on irtisanoutunut ainakin 36 päivystäjää, joiden joukossa on Ylen mukaan myös paljon vastavalmistuneita.

Lue myös:

    Uusimmat