Facebookissa raportoidaan jatkuvasti uusista tunnettujen yritysten nimillä ratsastavista huijaussivustoista, joiden järjestämät arvonnat saavat monen suomalaisen ansaan.
Pelkästään viime viikkoina Facebookissa on pyörinyt niin Rovaniemen McDonald’sin, Ikean, Huvila & Huussi -ohjelman kuin viimeiseksi myös H&M-vaateketjun nimissä huijausarvontoja. Facebook-sivut näyttäisivät toimivan kaikki samalla tavalla: sivusto perustetaan, siellä julkaistaan lyhyessä ajassa useampi houkutteleva arvontajulkaisu ja sivun nimi, ulkoasu ja jopa tiedot näyttävät ensisilmäyksellä aidoilta.
Arvonnoissa luvataan palkintoina tuotteita, lahjakortteja tai vaikkapa shoppailurahaa. Osallistumista varten käyttäjiä kehotetaan tykkäämään, jakamaan ja kommentoimaan julkaisua. ”Kerro myös kaverille” -tyyliset ohjeet ovat yleisiä.
Sivusto julkaisee useissa tapauksissa lyhyessä ajassa useamman saman tyylisen arvonnan, jolloin todennäköisyys ainakin yhden leviämiselle sosiaalisessa mediassa on maksimoitu. Arvonnat kun keräävät uskottavuutta nimenomaan suurella osallistujamäärällä – unohtamatta tunnettua nimeä ja houkuttelevaa palkintoa. Kaverin tykkäys julkaisussa vain lisää kiinnostavuuden määrää, sekä tietysti näkyvyyttä Facebookissa.
