Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Yksikin klikkaus riittää – näin voi käydä, kun osallistut arvontaan Facebookissa

Facebookissa kiersi taannoin Ikean valesivuston jakama arvonta. Kuvassa vasemmalla Ikean aito ja oikealla väärennetty Facebook-sivu.
Facebookissa kiersi taannoin Ikean valesivuston jakama arvonta. Kuvassa vasemmalla Ikean aito ja oikealla väärennetty Facebook-sivu.Kuvakaappaukset Facebookista
Julkaistu 10.06.2016 12:06

Outi Karilahti

outi.karilahti@mtv.fi

Facebookissa raportoidaan jatkuvasti uusista tunnettujen yritysten nimillä ratsastavista huijaussivustoista, joiden järjestämät arvonnat saavat monen suomalaisen ansaan.

Pelkästään viime viikkoina Facebookissa on pyörinyt niin Rovaniemen McDonald’sin, Ikean, Huvila & Huussi -ohjelman kuin viimeiseksi myös H&M-vaateketjun nimissä huijausarvontoja. Facebook-sivut näyttäisivät toimivan kaikki samalla tavalla: sivusto perustetaan, siellä julkaistaan lyhyessä ajassa useampi houkutteleva arvontajulkaisu ja sivun nimi, ulkoasu ja jopa tiedot näyttävät ensisilmäyksellä aidoilta.

Arvonnoissa luvataan palkintoina tuotteita, lahjakortteja tai vaikkapa shoppailurahaa. Osallistumista varten käyttäjiä kehotetaan tykkäämään, jakamaan ja kommentoimaan julkaisua. ”Kerro myös kaverille” -tyyliset ohjeet ovat yleisiä.

Sivusto julkaisee useissa tapauksissa lyhyessä ajassa useamman saman tyylisen arvonnan, jolloin todennäköisyys ainakin yhden leviämiselle sosiaalisessa mediassa on maksimoitu. Arvonnat kun keräävät uskottavuutta nimenomaan suurella osallistujamäärällä – unohtamatta tunnettua nimeä ja houkuttelevaa palkintoa. Kaverin tykkäys julkaisussa vain lisää kiinnostavuuden määrää, sekä tietysti näkyvyyttä Facebookissa.

"Taustalla motivoi raha"

Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskuksen erityisasiantuntija Jussi Eronen kommentoi MTV Digille, että useimmissa nettihuijauksissa taustalla motivoi raha.

Eronen arvioi, että Facebookin viime aikaisilla huijausarvonnoilla on voinut olla tarkoituksena kasvattaa ensin tuoreen perustetun sivuston uskottavuutta kerätyillä tykkäyksillä, kommenteilla ja jaoilla. Näin Facebookin algoritmikin alkaa nostaa julkaisuja useampien käyttäjien seinille.

Huijaussivustoja on myös joissain tapauksissa myyty eteenpäin. Tämän jälkeen sivusto voi alkaa levittää tykkääjilleen esimerkiksi tuotemainoksia tai lähettää käyttäjille viruslinkkejä.

Kaksi esimerkkitapausta

Kun esimerkiksi tavoiteltu tykkäysmäärä on saavutettu, voivat huijarit muokata aiempia arvontajulkaisujaan lisäämällä niihin esimerkiksi linkkejä, jotka vievät ulkopuolisille sivustoille.

Erosen mukaan tällöin Facebook-arvonta muuttuukin perinteiseksi huijaukseksi, jossa kerätään henkilö- ja maksuvälinetietoja tai viritetään tilausansoja. Tilausansoissa arvontaan osallistumiseen on sisällytetty salakavalasti esimerkiksi jonkin kuukausimaksullisen palvelun tilaaminen.

Facebookin huijausarvontoihin osallistuminen voi myös myöhemmin vaatia kolmannen osapuolen maksullisiin palveluihin rekisteröitymistä, jotta arvonnassa olisi todella mukana.

Eronen kertoo kaksi esimerkkiä yleisistä huijauslinkeistä: ensimmäisessä käyttäjä ohjataan täyttämään loputtomalta tuntuvaa lomaketta, jossa tarjotaan koko ajan lisää täsmentäviä kysymyksiä. Lomakkeen täyttäminen vaatii esimerkiksi sähköpostiosoitteen antamisen, mikä näkyykin nopeasti lisääntyvästä roskapostin määrästä.

Toisessa esimerkkitilanteessa käyttäjää houkutellaan soittamaan numeroon, jotta arvonnassa on varmasti mukana. Puhelu voi kestää jopa kymmeniä minuutteja ja tulla täten soittajalle kalliiksi. Lopulta käy ilmi, että mitään arvontaa ei oikeasti ole olemassakaan.

Mikäli Facebookissa tulee vastaan epäilyttäviä sivuja tai arvontoja, kannattaa ne ilmiantaa Facebookille. Näin sivut poistetaan yleensä nopeasti. Haittaa arvontaan osallistuneille voi kuitenkin ehtiä koitua tätä ennenkin, joten tarkkaavaisuus on tärkeää.

Lähteet: Telegraph, Forbes

Lisää aiheesta:

Huijausviestit ovat jo somessakin – viestit räätälöidään karmivan henkilökohtaisiksiEi, et ole voittanut ilmaista Dyson-hiustenkuivaajaa Instagramissa – älä lankea kalliiseen ansaanHämärä mökkiarvonta tehnyt paluun Facebookiin, jo satoja osallistuneita – muista asiantuntijan varoitus: "Voidaan pyrkiä käynnistämään hyökkäyksiä"Osallistuitko sinäkin tähän unelmien mökkiarvontaan Facebookissa? MTV Uutiset penkoi hämärän arvonnan taustojaJo tuhannet suomalaiset ovat jakaneet Facebookissa Ikean nimissä leviävää huijausta – lupaa lahjakortteja, mutta voi viedä rahasiTunnistatko sinä Facebookissa kiertävän huijausarvonnan? Ei niin helppoa kuin luulisi
FacebookTietoturvaDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Facebook
  • 18.10.08:19
    Veikkaus

    Veikkaus ostaa näkyvyyttä Metan alustoilla – Poliisihallitus selvittää

  • 18.10.06:47
    Sosiaalinen media

    Tappouhkauksia ja itsensä satuttamista – Facebook-ryhmän ylläpitäjät joutuvat hakemaan apua hätäkeskuksesta

  • 4.10.17:55
    Vihapuhe

    Vasemmistoliiton Minja Koskela arvosteli saamansa vihaviestit – "Ei tällä tavalla saa kirjoittaa internetissä"

  • 10.9.05:17
    Sosiaalinen media

    Syyttäjän ilakoiva Facebook-päivitys oli väärin – "Ai että mä tykkään voittaa"

  • 8.9.21:14
    Nepal

    Nuoret raivostuivat hallituksen somepäätöksestä Nepalissa, lähes 20 kuollut