Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Hyvitysmaksu" voi houkuttaa – varo lankeamasta tähän ansaan!

Viime aikoina on havaittu runsaasti huijauksia Kelan OmaKannan nimissä.
Viime aikoina on havaittu runsaasti huijauksia Kelan OmaKannan nimissä.Shutterstock
Julkaistu 20.05.2025 20:07

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Jälleen varoitellaan huijauksista. Outoihin yhteydenottoihin kannattaa suhtautua varauksella.

Suomen Telemarkkinointiliiton Kilpi-sovellus on viime aikoina havainnut runsaasti huijauksia Kelan OmaKannan nimissä, liitto kertoo tiedotteessaan.

Huijausviestissä pyritään ohjaamaan uhri tietojenkalastelusivustolle kertomalla esimerkiksi, että "Olet saanut hyvitysmaksun Kanta-palvelulta".

Uskottavalta vaikuttavissa viesteissä kieli on usein sujuvaa suomea. Niiden sävy on huijausviesteille tyypilliseen tapaan kiireinen. Kiireen tunnun avulla pyritään lisäämään vastaanottajan alttiutta reagoida nopeasti.

Aiemmin toisessa OmaKanta-huijauksessa uhkailtiin etuuksien menettämisellä.

Myös muita huijauksia on liikkeellä jatkuvasti. Esimerkiksi pankkien nimissä tehdyille huijauksille ei näy loppua. 

Nordean nimissä lähetetyissä viesteissä väitetään verkkopankkia huollettavan ja tilin lukkiutuneen, kun S-Pankin nimissä puolestaan pyydetään esimerkiksi vahvistamaan tilitiedot turvallisuuspäivityksen vuoksi.

Lue myös: Varoitus OP:n ja Danske Bankin asiakkaille

Spoofing-viestejä liikenteessä

Suomen Telemarkkinointiliitto varoittaa myös niin sanotuista spoofing-viesteistä. Se tarkoittaa, että rikollinen väärentää lähettäjän osoitteen niin, että viesti näyttää tulevan aidosta lähteestä. Niinpä huijausviesti voi päätyä samaan ketjuun kuin aiemmat oikeat viestit ja näyttää vastaanottajalle täysin uskottavalta. 

– Oikeiden lähettäjätietojen hyödyntäminen tekee huijauksista entistä vaikeammin tunnistettavia. Kyse ei ole enää selkeistä roskaposteista, vaan huolella rakennetuista huijauksista, jotka osuvat ajankohtaisiin aiheisiin ja käyttävät oikeita lähettäjätietoja. Siksi tarvitaan uudenlaista varovaisuutta ja tietoisuutta siitä, että kuka tahansa voi joutua huijauksen kohteeksi, toteaa Suomen Telemarkkinointiliitto ry:n perustaja Arto Isokoski tiedotteessa.

Lue myös: THL-viesteissä ohjataan "kiireelliseen hoitoon" – älä mene lankaan!

Kerroimme aiemmin esimerkiksi hotellien ja Booking.com-palvelun nimissä leviävistä huijauksista. Huijauksia on tehty esimerkiksi Booking.comin oman viestialustan välityksellä, joilloin viestiketjussa voi olla aiempaa aitoa viestinvaihtoa ennen kalastelua. 

Suomen Telemarkkinointiliitto kertoo, että huijauksia on tehty myös Facebookin nimissä. 

Yritystileihin kohdistuvassa huijauksessa Facebookin nimissä tulevissa viesteissä ilmoitetaan saapuneesta partneripyynnöstä ja ohjataan käyttäjä Facebookin Business Managerin oikealle sivulle. Samassa viestissä on kuitenkin kohta "Appeal Here", joka viekin uhrin huijaussivustolle ja pyrkii kalastelemaan kirjautumistietoja. Viestit hämäävät uhria, koska ne näyttävät tulevan Facebookin oikeasta osoitteesta.

Telemarkkinointiliitto muistuttaa, että jos yhteydenotto tuntuu oudolta tai yllättävältä, sitä ei tarvitse hyväksyä, eikä siihen kannata reagoida kiireessä.

Lue myös:

Varoitus: Verohallinnon nimissä leviää huijausviestejä – "Älä klikkaa linkkejä"

Saitko "tärkeän viestin"? Elisan asiakkaita varoitetaan

Katso myös: Huijausyritykset yleistyvät – miten niitä voi torjua?

9:45Huijausyritykset yleistyvät – voiko niitä torjua?Huomenta Suomen vieraina Finanssiala ry:n johtaja Niko Saxholm ja Digi- ja väestötietoviraston johtava erityisasiantuntija Kimmo Rousku.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: Suomen Telemarkkinointiliitto

Lisää aiheesta:

Huijausviestin loppuun nolosti unohtunut merkintä paljasti vilpinLuvattiinko sinulle veronpalautusta? Älä mene tähän lankaan!Huijaukset, jotka leviävät nyt – varo näitä!Tarkkana, jos saat "Nordealta" tällaisen viestin: "Ei ole vaikea erehtyä"Jätä tämä "S-Pankin" viesti huomiottaTelian ja Nordean nimissä leviää nyt ovelia huijauksia – asiantuntija kertoo, mikä viimeistään paljastaa vedätyksen: "Näinhän ei laskutusvirheen kohdalla voi olla"
VerkkohuijauksetTietoturvaKelaDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Verkkohuijaukset
  • 26.9.14:26
    S-pankki

    S-Pankki varoittaa huijauksista – huijarin puhelinnumero voi hämätä

  • 24.9.13:14
    Tietoturva

    Huijausviestin loppuun nolosti unohtunut merkintä paljasti vilpin

  • 23.9.18:55
    Huijaukset

    Tuula, 83, narauttaa netin rakkaushuijareita – tästä kipinä lähti: "Samalla kuvalla oli yhdeksän pyyntöä"

  • 21.9.18:15
    Verkkorikollisuus

    Saitko epäilyttävän viestin? Tämä seikka voi paljastaa verkkohuijarin

  • 21.9.12:37
    Verkkorikollisuus

    Digihuijarit jylläävät verkossa – tällaisiin vilppeihin tietoturva-asiantuntijat ovat itsekin haksahtaneet