Jälleen varoitellaan huijauksista. Outoihin yhteydenottoihin kannattaa suhtautua varauksella.
Suomen Telemarkkinointiliiton Kilpi-sovellus on viime aikoina havainnut runsaasti huijauksia Kelan OmaKannan nimissä, liitto kertoo tiedotteessaan.
Huijausviestissä pyritään ohjaamaan uhri tietojenkalastelusivustolle kertomalla esimerkiksi, että "Olet saanut hyvitysmaksun Kanta-palvelulta".
Uskottavalta vaikuttavissa viesteissä kieli on usein sujuvaa suomea. Niiden sävy on huijausviesteille tyypilliseen tapaan kiireinen. Kiireen tunnun avulla pyritään lisäämään vastaanottajan alttiutta reagoida nopeasti.
Aiemmin toisessa OmaKanta-huijauksessa uhkailtiin etuuksien menettämisellä.
Myös muita huijauksia on liikkeellä jatkuvasti. Esimerkiksi pankkien nimissä tehdyille huijauksille ei näy loppua.
