Yhä useampi valitsee opetuslupaopetuksen – näistä syistä ratin taakse kannattaa hypätä jo 16-vuotiaana

Nyt pääsee 16-vuotiaana auton rattiin 7:50
Onko 16-vuotias liian nuori rattiin?

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Miksi niin moni valitsee opetuslupaopetuksen autokouluopetuksen sijaan?

Vastaus: Viime kesäisen ajokorttilain uudistuksen jälkeen opetusluvasta tuli entistä varteenotettavampi vaihtoehto. Tämä näkyy myös myönnettyjen opetuslupien määrissä. Keskeisimmät parannukset olivat opetuksen aloitusiän madaltaminen ja turhan byrokratian karsiminen.

Opetuslupahakemuksen saa laittaa vireille oppilaan täytettyä 16 vuotta. Hakuprosessi muuttui helpommaksi, koska opetuslupaopettajalta ei enää edellytetä opettajan teoriakokeen suorittamista.

Opetuksen voi aloittaa, kun posti on tuonut opetusluvan opetuslupaopettajalle. Lupahakemusten käsittelyajat ovat vaihdelleet vajaasta viikosta noin kuukauteen, kulloisenkin ruuhkatilanteen mukaan.

Ennen opetuslupaopetuksen aloittamista oppilaan on vielä suoritettava neljän tunnin mittainen Turvallisuuskoulutus (EAS) autokoulussa ellei hänellä ole aiempaa ajo-oikeutta (esim. AM-, A- tai T-luokissa). Oppilas voi suorittaa Turvallisuuskoulutuksen jo ennen kuin hänen opettamisekseen haetaan opetuslupaa.

Myös opetusauto on varusteltava opetuskäyttöön. Varustelun jälkeinen muutoskatsastusvelvoite poistui lakimuutoksen yhteydessä.

Paljon ajo-opetusta vaihtelevissa olosuhteissa

Kun opetuksen aloittaa oppilaan täytettyä 16 vuotta, jää harjoitteluun aikaa lähes kaksi vuotta. Jos tänä aikana ajaa vaikka pari tuntia viikossa, tekee se parissa vuodessa noin 200 tuntia. Se on aika paljon enemmän kuin laissa määritelty minimiajomäärä, 10 tuntia, joka sisältyy yleensä autokoulujen tarjoamiin edullisimpiin paketteihin.

Kahden vuoden aikana ehtii paitsi ajamaan paljon – myös ajamaan kaikkina neljänä eri vuodenaikana sekä hyvin vaihtelevissa sää- ja keliolosuhteissa. Näin saa varmasti parhaan mahdollisen pohjan itsenäistä ajamista silmällä pitäen.

Vieraita liikenneympäristöjä

Pitkä harjoitteluaika ja valtava ajotuntien määrä mahdollistavat myös harjoittelun vieraissa liikenneympäristöissä. Tämä on oppimisen kannalta huomattavasti tehokkaampaa kuin tutun kaupungin tiettyjen knoppipaikkojen ulkoa opettelu, ajokokeesta läpipääsyn varmistamiseksi.

Ei enää tarkasti määrättyjä sisältöjä

Ennen ajokorttilain uudistamista, piti opetusluvalla annettavaan ajo-opetukseen sisällyttää tietty määrä maantieajoa, liukkaan kelin rataharjoittelu hyväksytyllä ajoharjoitteluradalla sekä pimeällä ajon näytöt ja harjoitukset tietyn erillisen opetussuunnitelman mukaan. Nykyään tällaisia velvoitteita ei enää ole, vaan opettaja saa itse harkiten päättää ajotuntien sisällöistä ja mielekkäistä harjoitusmääristä.

Liukkaalla ja pimeällä ajon opetus sisältyvät autokoulun tai muun Traficomin hyväksymän toimijan antamaan kahdeksan tunnin mittaiseen Riskientunnistamiskoulutukseen (RTK), joka tulee olla suoritettuna kuljettajantutkinnon ajokokeeseen mentäessä. Luonnollisesti vastuullinen opetuslupaopettaja käsittelee opetuksessaan myös liukkaalla ja pimeällä ajamista, niihin liittyvine riskeineen, normaalin ajo-opetuksen yhteydessä.

Laatuaikaa

Olen jo vuosien ajan kiertänyt eri puolilla Suomea pitämässä Autoliiton järjestämiä opetuslupaopetuksen infotilaisuuksia. Lisäksi Autoliitto tarjoaa jäsenistölleen opetuslupaopetuksen tukipalveluita, esimerkiksi verkko-oppimisympäristön ja neuvontaa.

Ollessani paljon tekemisissä opetuslupaopettajien kanssa, olen kuullut monen toteavan, että opetuslupaopetus on erittäin palkitsevaa laatuaikaa itsenäistymisen kynnyksellä olevan nuoren ja vanhemman kesken. Itse vanhempaa tytärtäni paraikaa opettaessani olen valmis tämän näkemyksen allekirjoittamaan.

​​​​​​​

Lue myös:

    Uusimmat