Wolt kiistää Matkailu- ja ravintola-alan etujärjestö Maran syytteet siitä, että yritys käytännössä sanelisi ravintoloille niistä tilattavien ruokien hinnat määräävällä markkina-asemalla.
Maran mukaan Wolt ottaa kotiin toimitetuista ruuista 30 prosentin komission, eikä salli yrittäjiä myymästä ulospäin kalliimmalla hinnalla kuin miten ruokaa ravintoloissa myydään. Tilanne johtaa ravintoloiden katteiden merkittävään alenemiseen ja Mara on pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastoa selvittämään sopimusten laillisuuden.
– Oman näkemyksemme mukaan käytäntömme ja sopimusehtomme ovat luonnollisesti laillisia ja myös linjassa ruokaa tilaavan asiakkaan edun kanssa, Woltin maajohtaja Henrik Pankakoski kertoo MTV Uutisille sähköpostitse.
Lue myös: Mara syyttää Woltia hintojen sanelusta – ottaa 30 prosentin osuuden
Pankakosken mukaan hintojen pitäminen samana ravintolassa ja ruokaa tilatessa yksinkertaista ja herättää asiakkaan luottamuksen.
– Olemme myös Suomessa tehneet kokeiluja, joissa ravintola on saanut hinnoitella tuotteensa listahintoja korkeammalle Woltin sovelluksessa. Tämä johti käytännössä asiakkaiden katoamiseen eli yli 50 prosentin myynnin laskuun sovelluksen kautta myydyissä annoksissa, ja asiakkaat lähettivät asiasta kielteistä palautetta meille päin. Näitä taustoja vasten olemme päätyneet toistaiseksi tähän käytäntöön.
Hän sanoo Woltin keskustelevan markkina-asemastaan kilpailuviranomaisten kanssa, jos niin pyydetään.
