Weight of Water, The

Julkaistu 07.08.2002 16:45

USA 2000. Ohjaus: Kathryn Bigelow. Käsikirjoitus: Alice Arlen ja Christopher Kyle, Anita Shreven romaanin pohjalta. Tuotanto: A. Kitman Ho ja Janet Yang. Kuvaus: Adrian Biddle. Leikkaus: Howard E. Smith. Pääosissa: Sarah Polley, Catherine McCormack, Sean Penn, Cíaran Hinds, Elizabeth Hurley, Josh Lucas, Ulrich Thomsen, Katrin Cartlidge. Kesto: 113 min.

Weight of WaterWeight of WaterCopyright MTV Oy 2002

Kathryn Bigelow on onnistunut luomaan kunnianhimoista uraa lähestulkoon ainoana naisena miesten valloittamalla pelikentällä, toiminnallisten jännityselokuvien ohjaajana. Surffausjännäri Myrskyn ratsastajat (1991) ja sci-fi-trilleri Strange Days (1995) eivät kumpikaan olleet täydellisiä elokuvia, mutta tarjosivat tuoreen ja persoonallisen äänen maskuliiniseen lajityyppiin.

Odotukset ovatkin olleet korkealla, kun Bigelow on peräti viiden vuoden ajan työstänyt psykologista trilleriä Weight of Water, joka on saanut innoituksensa vuonna 1873 tapahtuneista, selvittämättä jääneistä norjalaisnaisten murhista Shoalsin saarilla. Näkemyksellään ohjaaja lunastaa odotukset; Anita Shreven romaaniin pohjautuva elokuva on paitsi intensiivinen jännitystarina myös tarkkanäköinen kuvaus naisena olemisesta kahdessa kovin erilaisessa ajassa.

Elokuvassa on kaksi aikatasoa. 1870-luvulla käydään murhaoikeudenkäyntiä saksalaista kulkuria Louis Wagneria (Cíaran Hinds) vastaan: päätodistajana on nuori norjalaissyntyinen emäntä Maren Hontvedt (Sarah Polley), jonka siskon ja kälyn miehen oletetaan tappaneen. Mutta mitä oikeastaan on tapahtunut? Mitä Maren salaa ja mikä on hänen suhteensa veljeensä? Pinnan alla haudotut synkät salaisuudet alkavat pikkuhiljaa paljastua, kuten tapahtuu myös nykytasolla.

Jean Janes (Catherine McCormack) on valokuvaaja-reportteri, jonka pakkomielteeksi kaksoismurha menneisyydestä on muodostunut. Hän suuntaa yhdessä menestyvän kirjailijamiehensä Thomasin (Sean Penn) ja tämän hulivili-veljen Richin (Josh Lucas) kanssa purjeveneellä murhapaikalle ottaakseen valokuvia ja löytääkseen selityksiä tapahtumille. Aurinkoisen saariretken on tarkoitus yhdistää huvi ja työ, mikä osoittautuu tietysti ennakoitua vaikeammaksi. Mukaan tulee myös Richin seksikäs tyttöystävä Adaline (Elizabeth Hurley), joka provosoivalla käytöksellään alkaa heti aiheuttaa seurueessa monimielisiä värinöitä.

Menneisyyden ja nykyisyyden tarinat alkavat kietoutua ja rinnastua toisiinsa monin tavoin: kummassakin on pääosassa vahva nainen, jonka kokemuksen kautta tapahtumat nähdään. Kummassakin ihmisten todellinen minuus on jotakin muuta kuin miltä näyttää ja lopullisena liikkeellepanevana voimana toimii murhaava mustasukkaisuus. Pohjatasot ovat siis samankaltaiset, mutta toisaalta Bigelow tekee vastakkainasetteluja nokkelilla kuvallisilla rinnastuksilla: aikojen ja tapojen erot kärjistyvät, kun miehisen ikeen alla raatavan marttyyri-Marenin kasvoista siirrytään Elizabeth Hurleyn ruumiillistaman, hekumallisen nautiskelijanaisen jääpalan imeskelyyn nykyajassa.

Kuvallinen kerronta on muutenkin tehokasta; kamera tallentaa niin ulkoiset kuin ihmisten mielensisäiset liikkeet tarkasti, ja leikkaus on taidolla rytmitetty. Lähestyvän vaaran tunne on koko ajan läsnä, ja outoa odotuksen ilmapiiriä korostaa elokuvan erikoinen, syvätarkka valaistus. Menneen ajan sinisenharmaissa kuvissa sataa tai tuulee koko ajan, nykyajassa seesteisestä auringonpaisteesta liikutaan vääjäämättä kohti myrskyä.

Weight of Waterin nykytaso tuo ahdistuneelta tunnelmaltaan ja purjevenemiljööltään etsimättä mieleen Roman Polanskin mestarillisen trillerin Veitsi vedessä (1962), jossa siinäkin oli kyse äärimmilleen kiristyvästä kolmiodraamasta veden varassa. Räjähdysalttiin tilanteen kehittelyssä Bigelow'n elokuva toimii upeasti, mutta sen heikoin lenkki on draaman huipennus; alun asettamien korkeiden odotusten perusteella latteaan loppuratkaisuun pettyy. Uskottavuuskin on harmittavasti koetteilla.

Brittien eturivin näyttelijöihin lukeutuva Katrin Cartlidge (From Hell, Ei kenenkään maa) esittää nasevasti Marenin kitkeränkatkeraa sisarta. Elokuvista eXistenZ ja Go (1999) muistettava nuori Sarah Polley tekee vaikuttavan pääroolin elämäänsä pettyneenä maahanmuuttajanaisena, joka herää vaatimaan oikeuttaan onneen. Mallikkaasti näyttelee myös Catherine McCormack halujensa ja pelkojensa kanssa taistelevana nykynaisena, joka valokuvaamalla todellisuutta koettaa pysäyttää ajan - onnistumatta.

Teksti: Tuuve Aro
Kuva: Cinema Mondo

Tuoreimmat aiheesta

Elokuvat