Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

VR tilaa uudet dieselveturit sveitsiläisyhtiöltä – tulevat tavaraliikenteeseen

Veturihankinnan arvo on noin 200 miljoonaa euroa.
Veturihankinnan arvo on noin 200 miljoonaa euroa. All Over Press
Julkaistu 11.03.2019 14:13(Päivitetty 11.03.2019 14:36)

MTV UUTISET – STT

VR tilaa uudet dieselveturit sveitsiläiseltä Stadlerilta. Veturit tulevat käyttöön tavaraliikenteessä, ratapihojen järjestelyliikenteessä sekä sähköistämättömillä rataosuuksilla.

– Uudet veturit ovat satsaus suomalaisen perusteollisuuden toimintaedellytyksiin, sillä ne tulevat käyttöön pääosin tavaraliikenteeseen, kertoo VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson.

Hankinnan arvo on noin 200 miljoonaa euroa. Vetureilla korvataan nykyiset dieselveturit, jotka ovat tulossa käyttöikänsä päähän.

Yhtiön mukaan dieselvetureita tarvitaan edelleen, koska valtaosa ratapihojen järjestelyraiteista sekä noin 45 prosenttia Suomen rataverkosta on sähköistämättömiä.

Janssonin mukaan sähköistämättömiä rataosuuksia ovat muun muassa Iisalmi–Ylivieska ja Hyvinkää–Hanko.

Hän tähdentää, että Stadlerin veturit on räätälöity Suomen olosuhteisiin. Veturin rakenteissa otetaan huomioon lumen ja jään vaikutukset. Niiden tulee toimia 40 asteen pakkasissa.

Stadlerilla on VR:n mukaan kokemusta talviolosuhteiden vaatimuksista ja se on aikaisemminkin toimittanut kalustoa pohjoismaihin. Esimerkiksi HSL:n käytössä olevat Flirt-junat ovat saman konsernin valmistamia.

VR:llä on meneillään veturikaluston uusiminen. Yhtiö kertoi loppuvuonna 2013 tilaavansa uudet sähköveturit Siemensiltä. Ensimmäiset Vectron-veturit ovat jo käytössä rahtiliikenteessä.

Niitä ei tällä hetkellä ole vielä otettu käyttöön matkustajaliikenteessä, koska kulunvalvontajärjestelmässä on ollut ongelmia, jotka aiheuttavat vetureille ylimääräisiä hätäjarrutuksia.

Juttua muokattu 11.3. kello 14.35. Päivitetty kauttaaltaan.

Lisää aiheesta:

Oletko aina halunnut oman veturin? VR laittaa dieselvetureita myyntiinVR uudistaa yöjuniaan – tällaisia hyttejä niihin tuleeTältä näyttävät VR:n Sveitsistä ostamat uudet lähijunat – herkkuina pöydät ja nettiyhteysVR vastaa veturikohuun: Matkustajajuniin kelpaamattomat veturit 100-prosenttisesti käytössäIS: VR maksoi 300 miljoonaa vetureista, joita ei saakaan käyttää matkustajajunissa – "Räätälöity Suomen oloihin"VR:n uudet veturit kestävät 40 asteen pakkasta – nopeusetu menee pääosin harakoille
JunatVRKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Junat
  • 18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • Eilen21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • Eilen05:17
    Lulu Ranne

    Ministeri: Tunnin junasta ehkä sopu perjantaina

  • to13:49
    Politiikka

    Ministeri Ranne: Tunnin junasta voi tulla sopu pian

  • 21.10.20:46
    Julkinen liikenne

    Junat korvataan busseilla Oulun ja Rovaniemen välillä torstaihin asti