Ruotsalaisvalmistaja panee kaaharit kuriin – tätä lujempaa ei Volvolla kohta enää pääse

Volvon sisarmerkki Polestar esitteli ensimmäisen sähköautonsa 0:52
Volvon sisarmerkki Polestar on esitellyt ensimmäisen sähköautonsa.

Volvon markkinointipuheissa korostuu usein turvallisuus. Nyt ruotsalaisvalmistaja on ilmoittanut varsin konkreettisista toimista ylinopeuksien vähentämiseksi.

Volvo rajoittaa autojensa huippunopeuden 180 kilometriin tunnissa ensi vuodesta lähtien. Yhtiön kunnianhimoisena visiona on, että vuodesta 2020 lähtien kukaan ei menehdy tai loukkaannu vakavasti uudessa Volvossa. 

Ruotsalaisvalmistaja on omien tutkimustensa perusteella löytänyt kolme asiaa, joiden vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen se on erityisen huolissaan. Ylinopeus on niistä yleisimpiä.

– Volvo on aina ollut turvallisuusjohtaja ja myös pysyy sellaisena. Tutkimustemme ansiosta tiedämme, mitkä ongelma-alueet ovat, kun on kyse vakavien vammojen ja kuolemantapausten ehkäisystä. Ja vaikka nopeusrajoitus ei ole kaikkivoipa parannuskeino, se on vaivan arvoista, jos voimme pelastaa yhdenkin ihmishengen, kertoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Huippunopeuksien rajoittamisen lisäksi Volvo tutkii myös, kuinka älykäs nopeudenrajoitin ja geoaitatekniikka voisivat automaattisesti alentaa nopeuksia esimerkiksi koulujen ja sairaaloiden lähettyvillä.

– Haluamme aloittaa keskustelun siitä, onko autonvalmistajilla oikeus tai jopa velvollisuus asentaa autoihinsa tekniikkaa, joka muuttaa kuljettajan käyttäytymistä ja puuttuu ylinopeuteen, päihtyneenä ajamiseen tai keskittymiskyvyn herpaantumiseen. Meillä ei ole varmaa vastausta tähän kysymykseen, mutta meidän tulee johtaa keskustelua ja olla edelläkävijä tällä alalla, Samuelsson toteaa.

Ihmiset eivät ymmärrä ylinopeuden vaarallisuutta

Ongelma ylinopeudessa on se, että tiettyjen nopeuksien yläpuolella auton turvallisuustekniikka ja älykäs infrastruktuuri eivät enää pysty ehkäisemään vakavia vammoja tai kuolemia onnettomuustilanteessa. Tämän vuoksi useimmissa länsimaissa on käytössä nopeusrajoitukset.

Miljoonat ihmiset kuitenkin saavat ylinopeussakkoja joka vuosi, ja USA:n liikenneturvallisuusvirasto NHTSA:n liikenneonnettomuustiedot osoittavat, että 25 prosenttia kaikista liikennekuolemista USA:ssa vuonna 2017 johtui ylinopeudesta.

Volvon turvallisuusasiantuntija Jan Ivarssonin mukaan ihmiset eivät yksinkertaisesti ymmärrä ylinopeuden mukanaan tuomia vaaroja.

– Me ymmärrämme käärmeisiin, hämähäkkeihin ja korkeisiin paikkoihin liittyvät vaarat, mutta emme niinkään nopeuksien synnyttämiä uhkia. Kuljettajat ajavat usein liian kovaa ja mukauttavat nopeuttaan huonosti vallitsevaan liikennetilanteeseen ja omiin ajotaitoihinsa nähden. Meidän täytyy tukea parempaa käyttäytymistä ja auttaa ihmisiä ymmärtämään ylinopeuden vaarat, Ivarsson toteaa.

Ylinopeuden lisäksi turvallisuustyötä hidastavat kaksi muuta ongelma-aluetta, joista toinen on yhtä ilmeinen kuin ylinopeus. Kyseessä on päihteiden vaikutuksen alaisena ajaminen, mikä on laitonta suuressa osaa maailmaa, mutta silti edelleen merkittävä onnettomuuksien syy nykypäivän maanteillä.

Huolta herättää myös kuljettajien keskittymisen herpaantuminen. Kuljettajat, joiden keskittymistä häiritsee esimerkiksi matkapuhelin, ovat suuria riskejä liikenteessä. He ovat monella tapaa yhtä vaarallisia kuin rattijuopot.

Lähde: Volvo

Lue myös:

    Uusimmat