Tässä on alle 40 000 euron ruotsalainen sähköauto – Polestar 2 on kuin nuorisolle suunnattu Volvo

Volvon sisarmerkki Polestar esitteli ensimmäisen sähköautonsa 0:52
Tältä näyttää Volvon sisarmerkki Polestarin ensimmäinen sähköauto.

Volvon sisarbrändi Polestar on esitellyt täyssähköisen Polestar 2 -mallin, joka saapuu näytille Geneven autonäyttelyyn.

Polestar 2 on Volvo XC40:n kanssa samalle CMA-alustalle rakentuva viistoperäinen fastback-malli, jonka tähtäimessä on ensisijaisesti Tesla Model 3.

Sähkömoottoreita löytyy kaksi kappaletta, ja alustaan integroidulla 78 kWh:n akustolla autolle luvataan 500 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella. Jalkoihin ei Polestar 2:lla jää, sillä 300 kilowattia (408 hv) välittyvät tiehen kaikilla neljällä renkaalla, ja vääntöä tarjoillaan mellevät 660 newtonmetriä. Nollasta sataan ehditään alle viidessä sekunnissa.

Sporttisempaa suorituskykyä kaipailevat voivat valita Performance-paketin, joka tuo mukanaan Öhlinsin iskunvaimentimet, Brembon jarrut ja 20-tuumaiset taotut alumiinivanteet. Sporttipaketti tuo mukanaan myös Polestar 1 -hybridissä nähdyt kullankeltaiset turvavyöt, jarrusatulat ja venttiilinhatut.

Polestarin mukaan uutuus on suunnattu "edistyksellisesti ajattelevalle" yleisölle, mistä kielii se, että siinä ei ole käytetty lainkaan eläinperäisiä materiaaleja. Kyseessä on siis niin sanotusti vegaaninen auto. Polestar hehkuttaa auton edelläkävijyyttä myös sen multimediajärjestelmän osalta, sillä Polestar 2 on yksi ensimmäisistä autoista, joissa järjestelmä pohjautuu Android-käyttöjärjestelmään valmistajien omien viritelmien sijaan. Tesla Model 3:n tapaan auton omistaja voi käyttää puhelintaan perinteisten avainten sijaan.

Auton karvalakkimallin lähtöhinta on Polestarin mukaan 39 900 euroa, mutta ensimmäisenä markkinoille saapuva versio kustantaa huomattavasti tyyriimmät 59 900 euroa. Myöhemmin tarjolle saadaan myös tilausmalli, jossa auton saa alleen kiinteällä kuukausimaksulla.

Polestar 2 tulee myyntiin ensimmäisenä Kiinassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Belgiassa, Saksassa, Hollannissa, Norjassa, Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa.

Auton tuotanto käynnistyy vuoden 2020 alussa Kiinassa.

Lähde: Polestar

Lue myös:

    Uusimmat