Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Voisiko F1:stä tuttu toimintamalli pelastaa rallin MM-sarjan? Tommi Mäkinen mietteliäänä: "Kaikki ymmärtävät, mikä on tilanne"

7:26Viikon vieras: Tommi Mäkinen on huolissaan MM-rallin nykytilanteesta – ”Kaikki ymmärtää, mikä on tilanne”Viikon vieras: Tommi Mäkinen on huolissaan MM-rallin nykytilanteesta – "Kaikki ymmärtää, mikä on tilanne"Vesa Pöppönen / AOP
Julkaistu 22.10.2023 07:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Toyotan MM-rallitiimissä tallipäällikkönä vuosina 2015–2020 ja sen jälkeen vielä kahden vuoden ajan Toyotan neuvonantajana toiminut Tommi Mäkinen väläyttää Formula ykkösistä tuttua tomintamallia yhtenä mahdollisena ratkaisuna rallin MM-sarjaa piinaavaan tallipulaan.

LUE MYÖS: MM-rallitulokas paljasti ensi kaudesta mielenkiintoisen yksityiskohdan – Jari-Matti Latvalan laskutoimitus kääntää katseet Hyundaihin

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala ilahtui suuresti – "Nythän se on tänne kallellaan"

MM-sarjaa on ajettu kolmen tallin voimin pian neljän vuoden ajan. Tilanne ei ole millään tavalla uusi, sillä esimerkiksi Mäkisen kahdella ensimmäisellä mestaruuskaudella 1996–1997 valmistajien MM-pisteistä taisteli tasan yhtä monta autonvalmistajaa. Toisaalta vuosina 1999–2000 pisteistä oli ajamassa seitsemän eri tallia.

– Kyllähän sitä aika paljon huolestuttavia uutisia tai kommentteja sieltä sun täältä kuulee. Kaikki ymmärtävät, mikä on tilanne, kun ei ole liikaa valmistajia mukana. Ford kamppailee olemassaolostaan, ja kaksi autonvalmistajaa on tosissaan mukana, Mäkinen ynnäsi Tulosruudun Viikon vieraana.

Uusia autonvalmistajia on toivottu mukaan MM-sarjaan jo pitkään. Viimeisin mukaan tullut talli on Toyota, joka liittyi Mäkisen vetämänä MM-sarjaan kaudelle 2017. Aiemmin syksyllä kerrottiin, että vuosina 1990–2008 MM-sarjaa kiertänyt Subaru olisi nyt kiinnostunut paluusta Toyotan vahvalla myötävaikutuksella.

– Toivotaan, että Subaru tulee mukaan, sanoo Mäkinen, joka on historiansa kautta kuviosta jopa jollain tapaa perillä.

Mäkinen toki korostaa, ettei yksi talli itsessään tee kesää, ellei laji ja sarja ole muuten valmiina uudistumaan.

– Näkisin, että FIAn pitää hyvin nopeasti miettiä sääntöjä, että minkälaiset tulevaisuuden säännöt ovat ja mitkä voisivat olla ne mahdollisuudet saada uusia tiimejä matkaan. Autot vaativat valtavan kehitystyön sekä paljon aikaa ja rahaa. Siihen ei ole kovin monella mahdollisuuksia lähteä niin korkealta tasolta kuin me esimerkiksi lähdimme, ja me saimme auton hyvin nopeasti kuntoon.

Toyota rakensi vuosina 2017–2021 käytössä olleen WRC-autonsa puolessatoista vuodessa lähes tyhjästä. Nykyisillä, viime vuonna käyttöön otetuilla Rally1-säännöillä ollaan todennäköisesti jatkamassa aina kauden 2026 loppuun, ja tarkoitus on, että hybridivoimanlähteet ja fossiilivapaa polttoaine muodostavat rungon myös kaudesta 2027 eteenpäin.

Jos tai kun tällä puolella ei ole luvassa muutoksia, Mäkinen väläyttää yhdeksi ratkaisuksi tallipulaan valmistaja-käsitteen uudelleenmäärittelyä.

– Onko niiden autojen ja tiimien aina oltava autonvalmistajan takana. Esimerkiksi Formula ykkösissä voimalinja voi olla jonkun autonvalmistajan, mutta tiimit ovat erinäköisillä brändeillä. Voisiko se olla tulevaisuuden kuvio? En tiedä.

– Jos mietitään tulevaisuutta, että onko uusia tiimejä tulossa, niin säännöt pitäisi olla hyvin nopealla aikataululla selvillä. Se vaatii pitkäaikaisen kehitystyön. Ennen sitä ei pysty tekemään mitään päätöksiä, jos joku edes miettii mukaantuloa.

Hybridin nimiin ainakaan Mäkinen ei tunnut täysin vannovan.

– Jos ajatellaan vihreyttä, siihen voisi kuvitella myös vihreitä polttoaineita ja vihreitä muita asioita, jotka saattaisivat olla jopa kiinnostavampia.

Lisää aiheesta:

Jari-Matti Latvala ei usko suunnitelmiin MM-rallin vallankumouksesta – "Se ei ole hyvä kenellekään"Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"Rallia uhkaa karu jama – Jari-Matti Latvalalta radikaali ehdotusRallin MM-sarjaan suunnitteilla kiehtova lisämauste – asiantuntijat eri linjoilla tulevista askelmerkeistä: "Haluaisin nähdä vaihtoehtoja"Vieläkö Tommi Mäkinen vetää ässän hihastaan? – "Infra pitäisi tietysti tehdä"Kommentti: Sardinian MM-ralli alleviivasi sitä, miksi Tommi Mäkisen yllättävä lähtö voi tuoda Toyotalle myös jotain hyvää
MM-ralliTommi MäkinenRalliMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 06:58
    Kalle Rovanperä

    Kaiken nähnyt MM-rallipomo järkyttyi Kalle Rovanperän tempusta – huima arvio suomalaisesta

  • Eilen11:33
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperän erikoista ratkaisua kyseenalaistettiin – napakka vastaus

  • 25.10.09:02
    Sami Pajari

    Sami Pajari teki monien toivoman lupauksen – asiantuntijalta paalutus: "On tehtävä päätös"

  • 24.10.15:19
    Thierry Neuville

    MM-rallitähti tykitti täyslaidallisen – "Pelkkää kärsimystä"

  • 21.10.12:54
    Elfyn Evans

    Tallikaverin temppu korpesi Kalle Rovanperää – Elfyn Evans paljasti salaisuutensa: "Se toimi"