Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Julkaistu 29.03.2019 14:27

Salla Laurila

Uusimpien tietojen mukaan viranomaiset tiesivät Boeingin turmakoneen ongelmista jo kaksi vuotta sitten. Boeingin 737 MAX 8 -kone on asetettu laajaan lentokieltoon sen jälkeen, kun maaliskuussa 157 ihmistä kuoli lento-onnettomuudessa Etiopiassa. Sama konemalli putosi myös Indonesiassa viime lokakuussa ja vei 189 ihmistä mennessään.

Boeing 737 MAX pysynee maassa vielä kuukausia, vaikka Boeing ilmoitti päivittävänsä koneen ohjelmistoa. 

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen on saanut valmiiksi alustavan tutkinnan syistä, jotka johtivat Etiopian ja Indonesian lentoturmaan. 

Uutistoimisto Reutersin mukaan Yhdysvaltain ja EU:n ilmailuviranomaiset tiesivät Boeingin 737 MAX -koneen ongelmista jo kaksi vuotta ennen Lion Airin lento-onnettomuutta.

Kone sertifioitiin turvalliseksi

Viranomaisten kerrotaan tienneen koneen ongelmasta, jossa koneen nokan normaali ohjaustapa ei välttämättä toimi olosuhteissa, jotka vallitsivat Etiopian ja Indonesian lentoturmassa.

Euroopan ilmailuviranomainen EASA sertifioi koneen turvalliseksi, koska lentäjät voitaisiin kouluttaa epätavallisen tilanteen varalle. Tilanteessa pilotin tulee ohjata konetta manuaalisesti käyttäen ohjauspyörää tai "trimmata" koneen kulmaa. Tätä ohjeistusta ei kuitenkaan lisätty lentäjien ohjekirjaan.

Traficomin ilmailujohtaja Pekka Henttu sanoo, että Suomessa koneen ongelmista ei oltu tietoisia. Hänen mukaansa Euroopan ilmailuviranomaisella EASA:lla ja Yhdysvaltain ilmailuviranomaisella FAA:lla on käytössään yhteinen sopimus lentokonemallien hyväksymisestä.

– Sopimuksen mukaan tunnustetaan toinen toistensa hyväksynnät lentokoneille. Tässä tapauksessa USA hyväksyy Boeingin ja Eurooppa hyväksyy Airbusin ja näitä voidaan käyttää molemmin puolin.

Tyyppihyväksyntää syynätään

Lion Airin lentoturman alustavan raportin mukaan koneen pilotti menetti koneen hallinnan sakkauksenestojärjestelmän kytkeydyttyä päälle. Etiopian lentoturmassa on havaittu olevan samankaltaisuutta Indonesiassa tapahtuneen Lion Airin onnettomuuden kanssa.

Viranomaisten kerrotaan tienneen Boeingin turmakoneen ongelmista jo kaksi vuotta sitten – Suomen ilmailujohtaja MTV:lle: "Konetta ei voi palauttaa liikenteeseen pelkällä ohjelmistomuutoksella"


Hentun mukaan Boeingin turmakonevyyhdin keskiössä on ennen kaikkea koneen tyyppihyväksyntäprosessi.

– On ilmennyt, että Yhdysvaltojen viranomainen ei ole luokitellut järjestelmää merkittäväksi modifikaatioksi. Jos näin olisi tehty, lentokoneen pilotit oltaisiin koulutettu simulaattorissa. Lentokoneita myytäessä myyntiargumenttina on vähäinen siirtymäkoulutus koneesta toiseen, Henttu avaa.

Kone pysyy toistaiseksi maassa

Reutersin mukaan Boeing päivitti koneen käyttöohjetta Indonesian lentoturman jälkeen.

– Pahin skenaario on se, jos Etiopian onnettomuuskoneen ohjaajat noudattivat Boeingin ohjetta, jonka he antoivat ensimmäisen onnettomuuden jälkeen, eivätkä silti saaneet konetta hallintaan. Se on todella huolestuttavaa.

Vaikka Boeing on kertonut päivittävänsä turmakoneen järjestelmät, Euroopan ilmailuviranomainen ei vielä katso konetta turvalliseksi.

– Kanta on se, että koneita ei voi palauttaa liikenteeseen pelkällä ohjelmistomuutoksella. Koska prosessi on pettänyt Yhdysvalloissa, on tarkasteltava laajemmaltikin automatiikkaa, mitä koneessa on. Näyttää siltä, että Yhdysvalloissa ollaan samoilla linjoilla. Koneiden paluu liikenteeseen voi kestää vielä muutaman kuukaudenkin. 

Lisää aiheesta:

Löysiä pultteja ja hirveitä onnettomuuksia – mikä maailman suosituinta lentokonemallia riivaa?Skandaali paisuu entisestään: USA:n viranomaiset havaitsivat uuden mahdollisen riskitekijän Boeingin turmakonemallissaBoeingin turmakonemallin ohjelmistosta paljastui jälleen uusi ongelma – lentoturvallisuuden kannalta kriittinenAFP: Lentäjät raportoivat Boeingin turmakonemallin ongelmista jo Indonesian onnettomuuden jälkeen – koneen nokka kallistui yllättäen alaspäin pian nousun jälkeenLentäjät raportoivat Boeingin turmakonemallin ongelmista jo viime syksyn onnettomuuden jälkeenNorwegian oli pahassa talousahdingossa jo ennen kohua, joutunut perumaan tänään 48 lentoa: "Jos tasapainoon ei päästä omin avuin, uskon, että kaupat isomman yhtiön kanssa alkavat kiinnostaa"
BoeingLento-onnettomuudetYhdysvallatEurooppaUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Boeing
  • 24.10.18:16
    Hävittäjät

    Kanada pohtii F35-kaupan perumista – tilalle Gripeneitä Ruotsista?

  • 15.6.20:40
    Lento-onnettomuudet

    Intian tuhoisa lentoturma: Lentäjien keskustelut tallentava musta laatikko löytynyt

  • 14.6.18:46
    Lento-onnettomuudet

    Intian lentoturman uhriluku kasvanut lähes 280 kuolleeseen

  • 12.6.22:24
    Lento-onnettomuudet

    Tämä Intian lentoturmasta tiedetään – suomalaisasiantuntija: "Aivan kuin moottoritehot olisivat menneet"

  • 24.5.22:00
    Lento-onnettomuudet

    Välttääkö Boeing rahalla rikosseuraamukset tuhoisiin lentoturmiin liittyen?