Vihreiden esitys murskattiin syksyllä, mutta nyt tapahtui odottamaton käänne: Saksan autoliitto ei vastusta autobahnin nopeusrajoituksia

Tonin autokamera tallensi hurjan kolarin moottoritiellä 0:17
Tonin Tesla tallensi hurjan kolarin Saksan autobahnilla.

Saksa on Euroopan ainoa maa, jonka moottoriteiltä löytyy yhä täysin nopeusrajoituksettomia osuuksia. Yleisen nopeusrajoituksen käyttöönotosta on kuitenkin väännetty kättä jo pitkään. Nyt maan autoliitto ADAC on loiventanut kantaansa, joka aiemmin on ollut järkkymätön.

Saksassa keskustelu nopeusrajoituksista käy kuumempana kuin koskaan. Maan moottoritiekilometreistä noin kolmanneksella on tätä nykyä 130 km/h:n nopeusrajoitus. Muualla kyseessä on ainoastaan suositeltu enimmäisnopeus, ja autoilijat saavat ajaa niin lujaa kuin sielu sietää, kunhan he tekevät sen muuta liikennettä vaarantamatta.

Saksan autoliitto ADAC on aina ollut yleistä, koko moottoritieverkoston kattavaa nopeusrajoitusta vastaan, mutta viikonloppuna antamansa ilmoituksen perusteella sen suhtautuminen asiaan on muuttunut.

ADAC ei nimittäin enää vastusta yleisen 130 km/h:n nopeusrajoituksen käyttöönottoa. ADACin mukaan neutraali suhtautuminen asiaan on loogista, koska se katsoo, ettei yleisen nopeusrajoituksen vaikutuksista liikenneturvallisuudelle tai päästöille ole tällä hetkellä selvää näyttöä.

Vihreiden esitys murskattiin

Saksan liittopäivillä äänestettiin lokakuussa siitä, pitäisikö 130 km/h:n nopeusrajoitus asettaa koko moottoritieverkostolle. Muutos olisi voinut astua voimaan jo tämän vuoden alussa.

Äänestyksen alla tehdyn mielipidemittauksen mukaan 70 prosenttia kansalaisista vastusti yleistä nopeusrajoitusta, eikä asiassa ollut mitään epäselvyyttä liittopäivien äänestyksessäkään, sillä ehdotus meni kumoon äänin 498-126.

Osa jäsenistä raivoissaan

Aiheesta uutisoivan Bildin mukaan osalla ADACin 21-miljoonaisesta jäsenistöstä on vaikeuksia niellä järjestön uutta neutraalia kantaa. Muutos on aiheuttanut kuohuntaa sosiaalisessa mediassa, ja moni jäsen katsoo, ettei ADAC enää aja saksalaisten autoilijoiden asiaa. Osa on jopa lopettanut jäsenyytensä liiton muuttuneen kannan vuoksi.

Yksi nopeusrajoitusten näkyvimmistä vastustajista on liittovaltion liikenneministeri Andreas Scheuer.

– Tämä on asia, johon ei voi suhtautua neutraalisti. ADACin jäsenet tulevat tekemään sen selväksi järjestön johtajille, Scheuer kihisi.

Nopeusrajoituksista vapaita moottoritieosuuksia kannattaa myös urheiluautovalmistaja Porschen toimitusjohtaja Oliver Blume.

– Vastustan nopeusrajoituksia paikoissa, joissa voi ajaa turvallisesti ja muita vaarantamatta.

ADACin jäsenille tehdyn kyselyn mukaan 50 prosenttia vastustaa yleistä nopeusrajoitusta, mutta jopa 45 prosenttia on sen kannalla.

Aiheesta uutisoi Suomessa ensimmäisenä Tekniikka & Talous.

Lähteet: Bild, WELT

Lue myös:

    Uusimmat