Saksa on Euroopan ainoa maa, jonka moottoriteiltä löytyy yhä täysin nopeusrajoituksettomia osuuksia. Yleisen nopeusrajoituksen käyttöönotosta on kuitenkin väännetty kättä jo pitkään. Nyt maan autoliitto ADAC on loiventanut kantaansa, joka aiemmin on ollut järkkymätön.
Saksassa keskustelu nopeusrajoituksista käy kuumempana kuin koskaan. Maan moottoritiekilometreistä noin kolmanneksella on tätä nykyä 130 km/h:n nopeusrajoitus. Muualla kyseessä on ainoastaan suositeltu enimmäisnopeus, ja autoilijat saavat ajaa niin lujaa kuin sielu sietää, kunhan he tekevät sen muuta liikennettä vaarantamatta.
Saksan autoliitto ADAC on aina ollut yleistä, koko moottoritieverkoston kattavaa nopeusrajoitusta vastaan, mutta viikonloppuna antamansa ilmoituksen perusteella sen suhtautuminen asiaan on muuttunut.
ADAC ei nimittäin enää vastusta yleisen 130 km/h:n nopeusrajoituksen käyttöönottoa. ADACin mukaan neutraali suhtautuminen asiaan on loogista, koska se katsoo, ettei yleisen nopeusrajoituksen vaikutuksista liikenneturvallisuudelle tai päästöille ole tällä hetkellä selvää näyttöä.
Vihreiden esitys murskattiin
Saksan liittopäivillä äänestettiin lokakuussa siitä, pitäisikö 130 km/h:n nopeusrajoitus asettaa koko moottoritieverkostolle. Muutos olisi voinut astua voimaan jo tämän vuoden alussa.