Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vihreiden esitys murskattiin syksyllä, mutta nyt tapahtui odottamaton käänne: Saksan autoliitto ei vastusta autobahnin nopeusrajoituksia

0:17Tonin autokamera tallensi hurjan kolarin moottoritielläTonin Tesla tallensi hurjan kolarin Saksan autobahnilla.
Julkaistu 27.01.2020 11:34

Ville Järveläinen

Saksa on Euroopan ainoa maa, jonka moottoriteiltä löytyy yhä täysin nopeusrajoituksettomia osuuksia. Yleisen nopeusrajoituksen käyttöönotosta on kuitenkin väännetty kättä jo pitkään. Nyt maan autoliitto ADAC on loiventanut kantaansa, joka aiemmin on ollut järkkymätön.

Saksassa keskustelu nopeusrajoituksista käy kuumempana kuin koskaan. Maan moottoritiekilometreistä noin kolmanneksella on tätä nykyä 130 km/h:n nopeusrajoitus. Muualla kyseessä on ainoastaan suositeltu enimmäisnopeus, ja autoilijat saavat ajaa niin lujaa kuin sielu sietää, kunhan he tekevät sen muuta liikennettä vaarantamatta.

Saksan autoliitto ADAC on aina ollut yleistä, koko moottoritieverkoston kattavaa nopeusrajoitusta vastaan, mutta viikonloppuna antamansa ilmoituksen perusteella sen suhtautuminen asiaan on muuttunut.

Lue myös: Autobahn ei olekaan unelmien täyttymys autoilijalle – 5 syytä miksi saksalaiset vihaavat kuuluisia moottoriteitään

ADAC ei nimittäin enää vastusta yleisen 130 km/h:n nopeusrajoituksen käyttöönottoa. ADACin mukaan neutraali suhtautuminen asiaan on loogista, koska se katsoo, ettei yleisen nopeusrajoituksen vaikutuksista liikenneturvallisuudelle tai päästöille ole tällä hetkellä selvää näyttöä.

Vihreiden esitys murskattiin

Saksan liittopäivillä äänestettiin lokakuussa siitä, pitäisikö 130 km/h:n nopeusrajoitus asettaa koko moottoritieverkostolle. Muutos olisi voinut astua voimaan jo tämän vuoden alussa.

Äänestyksen alla tehdyn mielipidemittauksen mukaan 70 prosenttia kansalaisista vastusti yleistä nopeusrajoitusta, eikä asiassa ollut mitään epäselvyyttä liittopäivien äänestyksessäkään, sillä ehdotus meni kumoon äänin 498-126.

Osa jäsenistä raivoissaan

Aiheesta uutisoivan Bildin mukaan osalla ADACin 21-miljoonaisesta jäsenistöstä on vaikeuksia niellä järjestön uutta neutraalia kantaa. Muutos on aiheuttanut kuohuntaa sosiaalisessa mediassa, ja moni jäsen katsoo, ettei ADAC enää aja saksalaisten autoilijoiden asiaa. Osa on jopa lopettanut jäsenyytensä liiton muuttuneen kannan vuoksi.

Yksi nopeusrajoitusten näkyvimmistä vastustajista on liittovaltion liikenneministeri Andreas Scheuer.

– Tämä on asia, johon ei voi suhtautua neutraalisti. ADACin jäsenet tulevat tekemään sen selväksi järjestön johtajille, Scheuer kihisi.

Nopeusrajoituksista vapaita moottoritieosuuksia kannattaa myös urheiluautovalmistaja Porschen toimitusjohtaja Oliver Blume.

– Vastustan nopeusrajoituksia paikoissa, joissa voi ajaa turvallisesti ja muita vaarantamatta.

ADACin jäsenille tehdyn kyselyn mukaan 50 prosenttia vastustaa yleistä nopeusrajoitusta, mutta jopa 45 prosenttia on sen kannalla.

Aiheesta uutisoi Suomessa ensimmäisenä Tekniikka & Talous.

Lähteet: Bild, WELT

Lue myös: Autobahnilla saa jatkossakin polkaista lapun lattiaan: Vihreiden ehdotus kaatui murskaluvuin

Lisää aiheesta:

Muistatko autobahnilla 417 km/h kaahanneen tsekkimiljonäärin? Näin hänelle lopulta käviMiljonääri posotti 417 km/h yleisellä tiellä – jopa autovalmistaja otti kantaa: "Meidän mielestämme..."Autobahnilla 417 km/h kaahannut miljonääri sai ministeriönkin takajaloilleen: "Ei saisi ajaa kovempaa kuin…"Tästä mallia Suomeenkin? Pariisissa tapahtui maanantaina muutos, joka ärsyttää monia: "Tämä ei ole autoilun vastainen toimenpide"Autobahnilla saa jatkossakin polkaista lapun lattiaan: Vihreiden ehdotus kaatui murskaluvuinSaksan liikenneministeriltä erikoinen heitto nopeusrajoituksista – tätä et suomalaispoliitikkojen suusta kuulisi!
LiikenneLiikenneturvallisuusPäästötSaksaUlkomaatAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • ma22:00
    Junat

    Turku ja Espoo hyväksyivät "tunnin junan"

  • ma20:41
    Vantaa

    Vantaalle tulee ratikka

  • ma19:21
    Pyöräily

    Saako pyörän valo vilkkua? Nyt puhuu poliisi

  • ma17:17
    Finnair

    KKV esittää: Finnairille 7,6 miljoonan euron sakko harhaanjohtavien tietojen antamisesta

  • ma15:02
    Liikenneturvallisuus

    Varo hirviä tieliikenteessä – liikkuvat nyt aktiivisesti