Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autobahn ei olekaan unelmien täyttymys autoilijalle – 5 syytä miksi saksalaiset vihaavat kuuluisia moottoriteitään

Kuvituskuvan ruuhkasuma läheltä Hampuria.
Kuvituskuvan ruuhkasuma läheltä Hampuria.Shutterstock
Julkaistu 17.03.2017 05:47

MTV LIFESTYLE

Suomalaiset alkavat jo liikehtiä levottomasti kesärajoitusten kolkutellessa ovella. Kohta mennään ja lujaa.

Tosin ei ehkä yhtä lujaa kuin Saksan autobahneilla. Tosin siitäkään ei tarvitse enää murehtia, sillä The Stig´s German Cousin -nimimerkillä bloggaava saksalainen paljastaa mikä kaikki autobahneissa on pielessä.

1. Huono kunto

Ensimmäiset autobahnit rakennettiin betonilaatoista ja vaikka korjaustöitä on vuosien saatossa suoritettu ja betonia korvattu asfaltilla, eteläisessä Saksassa vanha materiaali on vielä käytössä. Se tekee teistä pomppuisia, mutta myös vaarallisia. Ilmojen lämmetessä yli 30 helleasteeseen, betoni laajenee ja taittuu jättäen tiehen isoja railokohtia. Näitä on päätetty korjata asfaltilla, mikä vain pahentaa tilannetta.

Asiaa ei paranna myöskään melu, joka muodostuu kelvottomilla teillä ajavien lukuisten autojen päristellessä taittuneiden betonilaattojen päällä.

2. Ikuisuusprojektit

Länsimetroa on kenties yritetty rakentaa saksalaisen mallin mukaan. Etelä-Saksasta löytyy nimittäin A94, jonka piti alunperin yhdistää München ja Passau. 155 kilometrin pätkästä on 30 vuodessa saatu valmiiksi alle puolet. Rakentamista hidastavat kiistat maanomistajien kanssa, mutta myös rajoitetut työtunnit ja asiaan kuuluvat turvallisuusmenettelyt. Eikä tietenkään paranna asiaa, jos yhden miehen työskennellessä kolme muuta seisoo vieressä.

3. Nopeusrajoitukset

Autobahnit ovat maailmankuuluja siitä, etteivät nopeusrajoitukset hidasta kulkua. Mutta totuus on toinen. Isossa osassa teistä rajoitus on 130 kilometriä tunnissa. Entisestäänkin kulkua hidastavat ikuisuuden kestävät tietyöt, jotka rajoittavat nopeuden 60 kilometriin tunnissa myös iltaisin ja viikonloppuisin, kun paikalla ei tapahdu mitään. Tai sadekelivaroitukset silloin, kun tie on täysin kuiva. Sitäkin kun tapahtuu.

4. Liikenneruuhkat

Vuonna 2016 pahimmat liikenneruuhkat olivat Münchenissä. Eikä muuallakaan juuri pääse helpommalla. Samat autot jonoissa aamuin illoin; yritä nyt siitä etsiä vauhdin hurmaa.

5. Vaaratekijät

Suurin sellainen on tietenkin idiootti ratin takana. Isoilla teillä alkavat myös isot autot testaamaan rajojaan. Vaaratilanteita aiheuttavat perinteiset BMW-hurjastelijat, mutta myös rekkakuskien väliset kilpa-ajot.

Kiitos siis kesärajoituksista ja monesta muustakin tieliikenteeseen liittyvästä ilon aiheesta Suomessa. Kuten siitä, että Kehä 3:n ulkopuolella autoilee ilman pelkoakaan ruuhkasta. Ainakin useimmiten.

Lähde: Car Throttle

***

1:49Liity oikein – näin vältyt tarpeettomilta läheltä piti -tilanteilta

Lisää aiheesta:

Mikä on pielessä Nurmijärven ajokulttuurissa? Paikalliset kertovat törkeistä ylinopeuksistaMiljonääri posotti 417 km/h yleisellä tiellä – jopa autovalmistaja otti kantaa: "Meidän mielestämme..."Autobahnilla 417 km/h kaahannut miljonääri sai ministeriönkin takajaloilleen: "Ei saisi ajaa kovempaa kuin…"Markus Leikolan kolumni: Koronan torjunta on kuin autolla ajo – monen asian summaToimittaja haki uudehkon Bemarin Saksasta kolme vuotta sitten – kesän pitkä lomareissu jäi viimeiseksiSaksalaismiehen hillitön selostus siitä, millaista on ajaa USA:ssa: "Se kenellä on isoin auto, menee ensin”
Mitä ihmettä?AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mitä ihmettä?
  • 8.10.19:10
    Chile

    Maailman kuivimmassa paikassa tapahtui ihme

  • 5.10.07:35
    Niksit

    Raivostuttavan muovipakkauksen avaaminen onkin yllättävän helppoa – ja onnistuu ilman saksia!

  • 24.9.18:58
    Ikääntyminen

    Oletko syntynyt 1980-luvulla? Kaikki nämä arkiset asiat ovat sinua nuorempia

  • 22.9.20:08
    Luonto ja eläimet

    Taloyhtiötä Saksassa piinannut "nuorisoporukka" olikin etana

  • 15.9.14:15
    Raha

    Ruotsalaismiehen luottokortti lakkasi toimimasta – syy yllätti virkailijatkin