Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Verkossa kuluttajia kiusaavat tilausansat ja tietojenkalasteluyritykset – uudempia ilmiöitä ovat virtuaalivaluutta- ja kiristysviestit

0:44Näin Facebookissa kiertävä Prisma-huijaus toimiiFacebookissa kiersi viime vuoden keväällä Prisma-huijaus, joka paljastui lopulta tilausansaksi.
Julkaistu 07.09.2019 11:24

MTV UUTISET – STT

Kuluttajia kiusaavat verkossa huijaukset, joilla yritetään houkutella heitä tilausansaan tai kalastella heidän tietojaan.

– Pääosin kyse on huijaussivuista, jotka on tehty näyttämään jonkin palvelun, esimerkiksi pankkipalvelun sisäänkirjautumissivulta. Kirjautumissivu onkin rikollisten hallussa, tietoturva-asiantuntija Juha Tretjakov Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskuksesta kertoo.

Tretjakovin mukaan tilausansassa henkilö luulee osallistuvansa esimerkiksi puhelimen arvontaan pienellä summalla, mutta sitoutuukin jonkin palvelun kuukausimaksuun.

Viime aikoina yritykset ja virastot ovat varoittaneet kuluttajia yritysten nimissä lähetetyistä huijausviesteistä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntija Matias Kinnunen kertoo, että huijauksissa on käytetty yritystä mukailevaa tyyliä. Esimerkiksi elokuvateatteriketju Finnkinon ja Postin nimissä on lähetetty huijausviestejä.

Kinnusen mukaan huijausviestejä voi tulla eri kanavien välityksellä, esimerkiksi sähköpostitse, sosiaalisessa mediassa tai mainospalkeissa. Tretjakov kertoo, että huijausviestejä lähetetään paljon myös tekstiviestitse. Viestit vastaanotetaan älypuhelimeen, josta viestin voi avata verkkoon.

Kiristysviestit lisääntyneet

Uusimpia huijaustapoja ovat virtuaalivaluuttoihin liittyvät huijaukset, kertoo rikosylikomisario Marko Leponen keskusrikospoliisin kyberkeskuksesta.

– Kuluttajia joko ohjataan ostamaan tyhjiä tuotteita tai sijoittamaan virtuaalivaluuttoihin sellaisten toimijoiden kautta, jotka vievät sijoitetut rahat tai virtuaalirahat, Leponen sanoo.

Turvallisuustutkija Robin Eriksson tietoturvayhtiö F-Securesta kertoo, että tulevia uhkia pohtiessa on hyvä katsoa, mitä maailmalla tapahtuu. Ruotsissa ja Saksassa ilmenevät huijaukset rantautuvat vuoden tai parin päästä Suomeen. Esimerkiksi kiristysviestit ovat Erikssonin mukaan lisääntyneet Suomessa.

Tretjakov kertoo, että kiristysviestejä on esiintynyt viimeisen vuoden aikana. Huijari väittää esimerkiksi tunkeutuneensa tietokoneelle ja kuvanneensa koneen kameralla arkaluontoista materiaalia uhrista. Huijari vaatii lunnaita siitä hyvästä, että kuvia ei julkaista.

Leposen mukaan huijaustavat myös uudistuvat sitä mukaa, kun vanhat keinot eivät enää tehoa.

Huijausten kieliasu kehittyy

Suomen kieli on parantunut huijausviesteissä, minkä vuoksi huijaukset ovat aiempaa uskottavampia.

– Tämän päivän käännösrobotit ovat sen verran taidokkaita, että Suomen kielelle pystytään suhteellisen laadukkaasti ulkomaisista kielistä kääntämään, Leponen kertoo.

Kinnusen mukaan huijaussivujen kieli ei välttämättä ole yhtä oikeaoppista kuin yrityksen oikeilla sivuilla. Kieleen ei kuitenkaan tule välttämättä kiinnittäneeksi huomiota.

– Tarjouksen kyljessä voi olla aikaraja, jolloin siihen pitäisi tarttua. Ihmiset mieltävät sen niin, että heillä ei ole aikaa perehtyä nettisivuun, Kinnunen sanoo.

Tretjakov muistuttaa, että hyväkään kieliasu ei välttämättä vielä takaa viestin luotettavuutta.

Lue myös: Luulitko voittaneesi lahjakortin Prismaan? Kulovalkean tavoin Facebookissa riehuva huijaus on kallis tilausansa – kerran klikattuaan paluuta ei ole

Lisää aiheesta:

"Stubb" tyrkyttää rahaa ja "Normal" mysteerilaatikoita – näin tunnistat tämän hetken kavalimmat huijauksetSuomalaiset aiempaa varovaisempia netissä – lähes jokainen on joutunut huijausyrityksen kohteeksiEpätoivotut mainokset voivat täyttää puhelimen – operaattorit lähes kädettömiä roskapostin edessäKännykkäsi on aarreaitta rikolliselle – näin huijarit iskevät nyt puhelimen kautta: "Kokenutkin käyttäjä voi mennä vipuun"Huijaussoitoissa uusi huolestuttava käänne: It-tukena esiintyvä henkilö saattaakin puhua suomea – Microsoft-huijarit ovat vieneet kymmeniätuhansia eurojaNettihuijaukset näyttävät yhä uskottavammilta – ainakin Elisan, Gigantin ja Finnkinon nimissä levitetty tilausansoja
KyberturvallisuusTietoturvaInternetKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kyberturvallisuus
  • 15.10.13:10
    Rikosepäilyt

    Poliisi varoittaa uudenlaisesta huijauksesta – pankin turvahenkilönä esiintynyt vei naiselta 24 000 euroa

  • 12.10.17:03
    S-pankki

    S-Pankin verkkosivuilla häiriöitä, syynä palvelunestohyökkäys

  • 7.10.10:56
    Rikos

    Näin rikolliset kaappaavat nyt puhelinliittymiä

  • 25.9.13:03
    Digi

    Yle: Venäläismielinen hakkeriryhmä myönsi kyberhyökkäyksen Suomeen

  • 24.9.14:26
    Verkkorikollisuus

    Britannian poliisi pidätti miehen epäiltynä lentoliikenteeseen kohdistetusta kyberiskusta