Vastakkain Mercedes-Benz GLA ja Audi Q3 – kumpi vei vertailun voiton?

Mercedes-Benz heräsi jälkijunassa kompaktien citymaasturien räjähtäneeseen kysyntään. A-sarjaan pohjautuva GLA joutui Teknavissa tositestiin, kun sitä vastaan asetettiin Audi A3.

GLA näyttää enemmänkin korotetulta A-sarjalaiselta kuin maasturilta. Virtaviivainen kori on näyttävä sisätilojen kustannuksella. Onneksi ajettavuus vastaa ulkonäköä. Q3 esiteltiin vuonna 2011, ja se rakentuu Volkswagen Tiguanin tapaan Golfin ja A3:n pohjalle. Pyöreälinjainen Q3 ei ole korostetun maasturimainen, vaikka ajoasento on pystympi kuin GLA:ssa. Ajettavuus on kunnossa, muttei herätä suuria intohimoja.

Audissa on sisällä avarampi tunnelma kuin vastaavankokoisessa henkilöautossa. Ikkunat ovat isot ja näkyvyys ulos on selvästi parempi kuin GLA:ssa. GLA on joka suhteessa ahtaampi auto kuin Q3. Ohjaamossa ero ei ole dramaattinen, mutta takapenkillä ja tavaratilassa on selvä ero.Lisäksi GLA:n korkea ikkunalinja saa ohjaamon tuntumaan vielä kokoistaan ahtaammalta.

Mercedes on hieman dynaamisempi ajettava ajokokeissa, kiitos sen aavistuksen paremman ohjauksen. Suurin yksittäinen ero tulee jarruista, jotka ovat Mercedeksessä selvästi paremmat. Kulutuslenkillä 9,1 litran keskikulutus on siedettävä, joskaan ekopalkintoja ei silläkään voiteta. Arkiliikenteessä Audin mukautuva jousitus ylittää tien epätasaisuudet hieman Mercedestä nätimmin. Näin on myös täyteen lastattuna. Käsittelykokeissa autot ovat erittäin tasaväkisiä. Q3 kiihtyy hieman paremmin, mutta häviää GLA:lle radalla. Kulutuslenkillä Audi on selvästi janoisempi. Sen 10,3 litran keskikulutus on tämän kokoiseen autoon liian suuri.

---

Kumpi vei vertailun voiton ja millä perustein? Lue Teknavin lehdestä.

Lue myös:

    Uusimmat