Mainos

F1

F1

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Valtteri Bottakselle synninpäästö Mercedekseltä – tiimiltä tarkka perkaus siitä, mitä turva-auton aikana todella tapahtui

4:01
Videolla Valtteri Bottaksen kisa C Moren studiotiimin analyysissa.

Valtteri Bottaksen romahdus Ranskan F1-kisan virtuaalisen turva-autotilanteen aikana johtui Mercedes-tallin mukaan pitkälti radan kohdasta, jossa suomalaiskuski oli lyhyen ajanjakson aikana.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Itävallan GP suorana 28.-30.6.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Itävallan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Virtuaalinen turva-auto otettiin käyttöön Ranskan GP:n 50. kierroksella, kun yksi rataa reunustaneista muovitolpista vieri irtonaisena keskelle rataa. Ratavirkailija haki osan nopeasti pois ja kisa pääsi jälleen jatkumaan.

Bottakselle tapaus aiheutti kuitenkin liki viiden sekunnin tappion kärkipaikkaa pitäneeseen tallikaveriinsa Lewis Hamiltoniin nähden. Myös takaa uhannut Ferrarin Charles Leclerc pääsi viimeisellä kierroksilla yrittämään ohitusta.

Mercedeksen päästrategisti James Vowles selvittää tapausta tiimin videolla, jossa kisa vedetään yhteen taktiselta kannalta.

– Tämä oli lyhyin virtuaalinen turva-autotilanne, joka on tähän asti nähty – kaikkiaan 32 sekuntia, joista 18 sekuntia meni järjestäytymisestä tilanteen loppuun. Tuo aikaväli on erittäin kiireellinen kuskeille.

– Ensinnäkin (Ferrarin Sebastian) Vettel oli varikon sisääntulon kohdalla, joten meidän piti varmistaa, että kuskit tietävät olla pysähtymättä (varikolle). Sen tiedon perille saaminen kestää muutaman sekunnin.

– Seuraavaksi meidän täytyy asettaa voimayksikkö useisiin eri säätöihin, jotta on turvallista toimia virtuaalisen turva-auton aikana ja olla valmiina uusintalähtöön, Vowles jatkaa.

(juttu jatkuu videon jälkeen)

Bottas oli vaarassa saada rangaistuksen

Viesti turva-autotilanteen päättymisestä tuli nopeasti, mutta tiimin laskelmien mukaan vain 14 sekuntia ennen kisan jatkumista.

– Sillä hetkellä Valtteri oli itse asiassa nopeassa mutkassa tulossa hitaaseen, kun virtuaalinen turva-auto tuli ”radalle”. Sen takia hän oli tavoiteaikansa kannalta epäturvallisella puolella. Silloin hän voi saada samalla tavalla jatkamalla rangaistuksen, Vowles selventää.

– Ykköstavoite oli saada hänet turvaan kysymällä, että hidastatko vauhtia. Se vei muutaman sekunnin. Hän teki sen ja oli noin neljä sekuntia yli minimiajan.

Vowlesin mukaan Leclercin nousu Bottaksen kantaan ei johtunut turva-autotilanteesta. Leclerc puolestaan epäili Bottaksella olleen vaikeuksia renkaidensa uudelleenlämmittämisessä, kun taas Bottas itse näki usean kierroksen himmailun vaihtuneen nopeasti tiukaksi kisaamiseksi.

– Ongelmana oli, että kun saimme viestin VSC:n päättymisestä, hänellä ei ollut paljoa aikaa ja matkaa päästä takaisin nollatilanteeseen. Sen takia menetimme muutaman sekunnin, mutta Charles Leclercille kävi täsmälleen sama juttu, koska hän oli samassa kohdassa rataa kuin me, Vowles kommentoi.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja