Valtaosa jenkeistä sanoo sähköautoille ei – selitykset kuulostavat kumman tutuilta

Uusi selvitys lyö jauhot suuhun väärää tietoa sähköautoista levittäville 9:33
KATSO MYÖS: Viime vuonna julkaistu selvitys lyö jauhot suuhun sähköautoista väärää tietoa levittäville.

Japanilaiset ja eteläkorealaiset ovat kaikkein innokkaimpia hankkimaan sähköauton.

Yli kaksi kolmasosaa yhdysvaltalaisista ei aio hankkia täyssähköautoa tai hybridiä seuraavaksi autokseen. Deloitten maailmanlaajuisessa selvityksessä kaikkein nihkeimmin sähköistettyihin autoihin suhtautuivat amerikkalaiset.

Hybridin hankkiminen kiinnostaisi kuitenkin lähes joka viidettä.

Yli puolet amerikkalaista ei ole valmis maksamaan sähköistetystä autosta enempää kuin polttomoottoriautosta. Kiinnostuksen puute johtuukin eniten sähköautojen kalleudesta ja rajallisesta toimintamatkasta. Riittävä toimintamatka yhdellä latauksella olisi yhdysvaltalaisten mielestä 500 mailia, eli vähän päälle 800 kilometriä.

500 mailin toimintamatkaa lupaa uutuusauto Lucid Air, jonka hinta Yhdysvalloissa karkaa kuitenkin monen kuluttajan ulottumattomiin. Alkaen-hinnaksi kerrotaan 139 000 dollaria, eli noin 121 000 euroa.

Kaakkois-Aasian maissa asenteet sähköautoja kohtaan ovat lähes yhtä kielteisiä kuin Yhdysvalloissa. Kaakkois-Aasian maihin lukeutuvat esimerkiksi Thaimaa ja Vietnam.

Kiinassa ja Intiassa sähköistettyä autoa ei huolisi 58 prosenttia kyselyyn vastanneista. Eurooppaan siirtyessä asenteet muuttuvat erilaisiksi, vaikka Saksassakin lähes puolet vastanneista ei ole vielä valmis hankkimaan sähköistettyä autoa.

Sen sijaan Japanissa ja Etelä-Koreassa suhtautuminen sähköautoihin on selvästi myönteisempää. Vain reilu kolmasosa ei harkitsisi täyssähköauton tai hybridin hankkimista.

Deloitten tutkimuksen tulokset poikkeavat suuresti Consumer Reportsin vuonna 2020 tekemästä kyselystä, jonka mukaan peräti seitsemän kymmenestä amerikkalaisista sanoi mahdollisesti hankkivansa sähköauton tulevaisuudessa. Tosin siinäkin vain neljä prosenttia vastanneista oli aikeissa hankkia täyssähköauton seuraavaksi autokseen, kirjoittaa Green Car Reports.

Lue myös:

    Uusimmat