Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin moni sähköauton hankkinut suomalainen aikoo palata takaisin bensaan tai dieseliin

2:09Sähköautoilu tutuksi – tässä Kamuxin vinkitOta sähköautoilun perusteet haltuun tämän videon vinkeillä.
Julkaistu 23.03.2021 14:54

Ville Järveläinen

Sähköauto ei välttämättä ole ihan jokaiselle suomalaiselle sopiva vaihtoehto, mutta laittaahan se miettimään, kun sellaisen hankkineista vain harva aikoo palata takaisin polttomoottoriautoon.

Polttomoottoriautosta sähköautoon siirtyvältä edellytetään tietynlaista ajattelutavan muutosta. Tämä on itsestään selvää sähköautoiluun tutustuneille, mutta moni polttonesteiden puolesta liputtava pitää totuttua lyhyempää toimintamatkaa jopa ehdottomana esteenä sähköauton hankkimiselle.

Toimintamatkasta on tullut monissa keskusteluissa ikään kuin sähköauton tärkein valintakriteeri, vaikka aika harva on valinnut polttomoottoriautoakaan sillä perusteella, kuinka pitkäksi aikaa yksi tankillinen bensaa riittää.

Toiset menevät niinkin pitkälle, että kertovat ostavansa sähköauton aikaisintaan sitten, kun sillä pääsee yhdellä latauksella vähintään yhtä pitkälle kuin isolla dieselautolla täydellä tankilla. Näissä fantasioissa myös lataaminen hoituu vähintään yhtä nopeasti kuin tankkaaminen – mieluiten vieläkin nopeammin.

Lue myös: Norjassa on niin paljon sähköautoja, että vakuutusyhtiön data antaa hyvän kuvan niiden hinaustarpeesta: "Näyttää yllättävän osan kuskeista"

Sitten on toki vielä se porukka, joka ei aio koskaan edes vilkaista sähköautoja kohti.

Mutta mikäli odotat maailmaa, jossa sähköauto on kaikilta ominaisuuksiltaan täysin identtinen perinteisen polttomoottoriauton kanssa, on meillä huonoja uutisia: Ei tule tapahtumaan. 

Toimintamatka ilman lataustaukoja ja kyseisen pysähdyksen pituus eivät ole absoluuttisesti autojen paremmuutta tai kehitystä mittaavia tekijöitä, vaikka kumpaankin autovalmistajat toki panostavat. Mikäli muilla asioilla kuin näillä ei olisi merkitystä, eivät sähköautoon vaihtaneet olisi niin tyytyväisiä hankintaansa kuin ovat.

Miten sähköautoilija ajattelee?

Keskon K-Lataus-verkoston asiakaskysely paljastaa, että sähköautoilu muuttaa ja on jo muuttanut suomalaisautoilijoiden ajatusmalleja.

Se kertoo tiedotteessaan, että peräti 88 prosenttia sen kyselyyn vastanneista sähköautoilijoista lataa autoaan lähes poikkeuksetta ruokakauppareissunsa yhteydessä.

Polttomoottoriautoilija on tottunut siihen, että auto tankataan kerran viikossa, minkä jälkeen autolla voi ajaa taas viikon ilman, että asiaa tarvitsee sen enempää miettiä. Sähköautolla aivan tällainen toimintatapa ei onnistu ainakaan samoilla ajosuoritteilla, vaan on huomattavasti tankkausta olennaisempi osa auton ylläpitoa.

Sekä täyssähkö- että hybridiautoilijoista noin 30 prosenttia kertoo lataavansa autoaan kauppareissullaan vähintään kerran viikossa.

Lue myös: Audin sähköauto läväytti ruudulle todella yllättävän kehotuksen

– Sähköautoilijan ajattelu on erilaista kuin polttomoottorikäyttöisen auton omistajan. Moni polttomoottorikuski tankkaa autonsa vasta, kun bensavalo syttyy, kun taas sähköautoilija lataa kilometrejä varastoon aina, kun se onnistuu kätevästi, K-ryhmän autotoimialan jälkimarkkinoinnista ja K-Latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff kertoo tiedotteessa.

Kerran sähköautoilija, aina sähköautoilija?

K-Latauksen kyselyn mukaan sähköautoilijat ovat pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä valintaansa.

– Tutkimuksemme osoittaa, että erittäin harva sähköautoilija edes harkitsee enää vaihtavansa takaisin perinteiseen polttomoottoriautoon, von Bonsdorff toteaa.

Täyssähköautolla ajavista peräti 93 prosenttia aikoo ajaa täyssähköautolla tulevaisuudessakin, ja 43 prosenttia hybridiautoilijoista aikoo ostaa seuraavaksi täyssähköauton.

Vaihtoautoketju Kamuxin selvityksessä nousi esiin sekin, että sähköautojen vetovoimassa on tapahtunut merkittävä muutos vain kahdessa vuodessa

K-Latauksen asiakaskyselyn vajaat 4 000 vastausta paljastivat, että tarve päivittäiseen kotilataamiseen korostui enemmän heillä, jotka ajoivat ladattavilla hybrideillä kuin täyssähköautoilla. Tätä selittää se, että ladattava hybridi on pistettävä töpseliin huomattavasti useammin kuin täyssähköauto, mikäli sähköllä mielii ajella.

Täyssähköautoilla ajavien keskuudessa korostui puolestaan omakotitalossa asuminen.

Kaikkien kyselyyn vastanneiden asiakkaiden toiveissa korostui tarve latausinfran kehittämiselle ja lataus pisteiden lisäämiselle.

– Asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen on erittäin tärkeässä osassa suomalaisautoilun sähköistyessä. Kaikilla ei ole eikä myöskään tule olemaan latausmahdollisuutta kotona tai työpaikoilla, ja siksi latauksen tarjoaminen siellä, missä ihmiset muutenkin liikkuvat, on tärkeää, von Bonsdorff totesi.

Lue myös: Automyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."

Lähteet: K-Lataus, Kamux

Lisää aiheesta:

Töpselihybridi toimii monelle "porttihuumeena" – 83 prosenttia ladattavilla ajavista hankkimassa seuraavaksi täyssähköautonNämä kolme asiaa pyörivät suomalaisilla mielessä sähköautoa ostaessa – "Asennemuutos on ollut valtava"Hype kiihtyy, mutta tästä faktasta ei pääse yli eikä ympäri: Näin iso osa suomalaisista ei ole koskaan edes miettinyt sähköauton hankkimistaAutomyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."Sähköautoja rohmutaan nyt ennätysvauhtia: Asiantuntija vastaa, uskaltaako menopeliä ladata tavallisesta pistorasiastaTulevaisuuden auto kulkee sähköllä – ota huomioon rakentamisessa
AutotSähköautotAuton lataaminenAutoilun kustannuksetPäästötLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa