Näin moni sähköauton hankkinut suomalainen aikoo palata takaisin bensaan tai dieseliin

Sähköautoilu tutuksi – tässä Kamuxin vinkit 2:09
Ota sähköautoilun perusteet haltuun tämän videon vinkeillä.

Sähköauto ei välttämättä ole ihan jokaiselle suomalaiselle sopiva vaihtoehto, mutta laittaahan se miettimään, kun sellaisen hankkineista vain harva aikoo palata takaisin polttomoottoriautoon.

Polttomoottoriautosta sähköautoon siirtyvältä edellytetään tietynlaista ajattelutavan muutosta. Tämä on itsestään selvää sähköautoiluun tutustuneille, mutta moni polttonesteiden puolesta liputtava pitää totuttua lyhyempää toimintamatkaa jopa ehdottomana esteenä sähköauton hankkimiselle.

Toimintamatkasta on tullut monissa keskusteluissa ikään kuin sähköauton tärkein valintakriteeri, vaikka aika harva on valinnut polttomoottoriautoakaan sillä perusteella, kuinka pitkäksi aikaa yksi tankillinen bensaa riittää.

Toiset menevät niinkin pitkälle, että kertovat ostavansa sähköauton aikaisintaan sitten, kun sillä pääsee yhdellä latauksella vähintään yhtä pitkälle kuin isolla dieselautolla täydellä tankilla. Näissä fantasioissa myös lataaminen hoituu vähintään yhtä nopeasti kuin tankkaaminen – mieluiten vieläkin nopeammin.

Sitten on toki vielä se porukka, joka ei aio koskaan edes vilkaista sähköautoja kohti.

Mutta mikäli odotat maailmaa, jossa sähköauto on kaikilta ominaisuuksiltaan täysin identtinen perinteisen polttomoottoriauton kanssa, on meillä huonoja uutisia: Ei tule tapahtumaan. 

Toimintamatka ilman lataustaukoja ja kyseisen pysähdyksen pituus eivät ole absoluuttisesti autojen paremmuutta tai kehitystä mittaavia tekijöitä, vaikka kumpaankin autovalmistajat toki panostavat. Mikäli muilla asioilla kuin näillä ei olisi merkitystä, eivät sähköautoon vaihtaneet olisi niin tyytyväisiä hankintaansa kuin ovat.

Miten sähköautoilija ajattelee?

Keskon K-Lataus-verkoston asiakaskysely paljastaa, että sähköautoilu muuttaa ja on jo muuttanut suomalaisautoilijoiden ajatusmalleja.

Se kertoo tiedotteessaan, että peräti 88 prosenttia sen kyselyyn vastanneista sähköautoilijoista lataa autoaan lähes poikkeuksetta ruokakauppareissunsa yhteydessä.

Polttomoottoriautoilija on tottunut siihen, että auto tankataan kerran viikossa, minkä jälkeen autolla voi ajaa taas viikon ilman, että asiaa tarvitsee sen enempää miettiä. Sähköautolla aivan tällainen toimintatapa ei onnistu ainakaan samoilla ajosuoritteilla, vaan on huomattavasti tankkausta olennaisempi osa auton ylläpitoa.

Sekä täyssähkö- että hybridiautoilijoista noin 30 prosenttia kertoo lataavansa autoaan kauppareissullaan vähintään kerran viikossa.

– Sähköautoilijan ajattelu on erilaista kuin polttomoottorikäyttöisen auton omistajan. Moni polttomoottorikuski tankkaa autonsa vasta, kun bensavalo syttyy, kun taas sähköautoilija lataa kilometrejä varastoon aina, kun se onnistuu kätevästi, K-ryhmän autotoimialan jälkimarkkinoinnista ja K-Latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff kertoo tiedotteessa.

Kerran sähköautoilija, aina sähköautoilija?

K-Latauksen kyselyn mukaan sähköautoilijat ovat pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä valintaansa.

– Tutkimuksemme osoittaa, että erittäin harva sähköautoilija edes harkitsee enää vaihtavansa takaisin perinteiseen polttomoottoriautoon, von Bonsdorff toteaa.

Täyssähköautolla ajavista peräti 93 prosenttia aikoo ajaa täyssähköautolla tulevaisuudessakin, ja 43 prosenttia hybridiautoilijoista aikoo ostaa seuraavaksi täyssähköauton.

Vaihtoautoketju Kamuxin selvityksessä nousi esiin sekin, että sähköautojen vetovoimassa on tapahtunut merkittävä muutos vain kahdessa vuodessa

K-Latauksen asiakaskyselyn vajaat 4 000 vastausta paljastivat, että tarve päivittäiseen kotilataamiseen korostui enemmän heillä, jotka ajoivat ladattavilla hybrideillä kuin täyssähköautoilla. Tätä selittää se, että ladattava hybridi on pistettävä töpseliin huomattavasti useammin kuin täyssähköauto, mikäli sähköllä mielii ajella.

Täyssähköautoilla ajavien keskuudessa korostui puolestaan omakotitalossa asuminen.

Kaikkien kyselyyn vastanneiden asiakkaiden toiveissa korostui tarve latausinfran kehittämiselle ja lataus pisteiden lisäämiselle.

– Asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen on erittäin tärkeässä osassa suomalaisautoilun sähköistyessä. Kaikilla ei ole eikä myöskään tule olemaan latausmahdollisuutta kotona tai työpaikoilla, ja siksi latauksen tarjoaminen siellä, missä ihmiset muutenkin liikkuvat, on tärkeää, von Bonsdorff totesi.

Lähteet: K-Lataus, Kamux

Lue myös:

    Uusimmat