Valmistajat vaitonaisia tietojärjestelmistään – hakkeri-isku autoon on mahdollinen

Kauhuskenaario lähitulevaisuudesta: Automaatiolla maantietä ajava auto huomaa ajotutkallaan edessään toisen ajoneuvon, kiihdyttää, törmää ja aiheuttaa vakavan liikenneonnettomuuden.  

Kuvitteellinen tilanne voi muuttua todellisuudeksi, ellei ilman kuljettajaa ajamaan suunniteltujen ajoneuvojen tietojärjestelmien turva-aukkoja tukita, varoittavat asiantuntijat.  

Juuri automaattisen ajon mahdollistava uusi teknologia tekee ajoneuvoista haavoittuvia hakkeroinnille, asiaa Yhdysvalloissa tutkineet asiantuntijat sanovat. Esimerkiksi ohjelmoitu käsky jarruttaa tietyissä tilanteissa voidaan vaihtaa käskyksi painaa kaasua, tulevaisuuden ajokkeja turvatestanneet yhdysvaltalaisyritykset  Mission Secure (MSi) ja Perrone Robotics sanovat.  

Ensimmäisiä ilman kuljettajaa liikkuvia autoja odotetaan Yhdysvaltain markkinoille viimeistään vuonna 2020. Omaa prototyyppiään rakentaa muun muassa tietotekniikkajätti Google.

Langattomat verkot portteina

Vaikka automaattiauto ei vielä ole joka kuluttajan ulottuvilla, pelkoja muiden liikennevälineiden järjestelmien mahdollisesta peukaloinnista on jo esitetty. Yhdysvalloissa viranomaiset ovat varoittaneet mahdollisuudesta käyttää matkustajalentokoneiden matkustamojen omaa langatonta Wi-Fi-verkkoyhteyttä lentokoneen järjestelmien hakkeroimiseksi.  

Amerikkalaisyritysten turvatesteistä ilmenee, että juuri langattomat verkot voisivat toimia porttina automaattiajoon pystyvien autojenkin järjestelmiin.  

-Tilanne asettaa merkittäviä haasteita autoteollisuudelle ja yleiselle turvallisuudelle, MSi ja Perrone Robotics toteavat raportissaan.  

-Jos hakkerihyökkäys onnistuisi, autovalmistajilla ei ole keinoja kerätä nopeasti riittävää todistusaineistoa rikosteknistä tutkintaa varten tai keinoja päivittää autojen turvajärjestelmiä nopeasti kehittyvien hyökkäyksien tahdissa.  

Automaattiautojen prototyyppejä valmistelevat yritykset ovat vaitonaisia malliensa tietojärjestelmien suojauksista. Suunnitteluprojekteja tuntevien lähteiden mukaan hakkerointipyrkimysten estäminen on kuitenkin otettu huomioon automaattiautojen kehitystyössä.  

Lue myös:

    Uusimmat