Valmistaja haluaa eroon autokauppiaista, jotka eivät ole valmiita kohtaamaan tulevaisuutta – tarjoaa rahakkaita kädenpuristuksia

0:50
Cadillacin ensimmäinen sähköauto on nimeltään Lyriq.

Cadillac tarjoaa jopa puolen miljoonan dollarin kädenpuristuksia jälleenmyyjilleen, jotka eivät ole täysillä mukana merkin sähköautoja täynnä olevassa tulevaisuudessa.

Yhdysvaltalainen Cadillac on löytänyt erikoisen keinon karsia laajaksi paisunutta jälleenmyyjäverkostoaan, johon kuuluu tällä hetkellä noin 880 Cadillac-liikettä eri puolilla Yhdysvaltoja.

Sähköautot ovat vääjäämätöntä tulevaisuutta myös Cadillacilla, mutta periamerikkalaisen brändin kaikki jälleenmyyjät eivät ole innoissaan edessä häämöttävästä muutoksesta.

Syy nihkeään suhtautumiseen ei ole välttämättä sähköautoissa itsessään, vaan taloudellisissa lisäpanostuksissa, joita jälleenmyyjät joutuvat tekemään sähköautojen vuoksi.

Cadillac velvoittaa jälleenmyyjänsä muun muassa asentamaan liikkeisiinsä ja parkkipaikoille sähköautojen latauspisteitä, kouluttamaan väkeään sähköautojen saloihin ja varustamaan myös korjaamopuolta uusilla välineillä. Kustannukset liikkuvat tiettävästi noin 200 000 dollarissa per liike.

Cadillac on ymmärtänyt, ettei kaikilla liikkeillä ole tähän halukkuutta. Mutta sen sijaan, että se antaisi näiden firmojen myydä vaikkapa ainoastaan bensa-Cadillaceja, antaa se niille mahdollisuuden luopua merkin edustuksesta kokonaan jopa puolen miljoonan dollarin korvausta vastaan.

– Halusimme toimia nopeasti ja varmistaa, että jälleenmyyjämme ovat valmiita sähköiseen kiihdytykseen, yhtiön Pohjois-Amerikan-toiminnoista vastaava varajohtaja Mahmoud Samara kertoi Automotive Newsille.

– Tämä on vaihtoehto niille liikkeille, jotka kokevat, etteivät sähköautot ole heidän kannaltaan paras ratkaisu, Samara jatkoi.

Cadillacin entinen pääjohtaja Johan de Nysschen uskoi aikoinaan, että valmistajan jälleenmyyjäverkosto oli liian laaja. Vuonna 2016 Cadillac tarjosi sen 400:lle kaikkein vähiten autoja myyneelle liikkeelle 100 000–180 000 dollarin korvausta, mikäli ne luopuisivat merkin edustuksesta. Vain harva jälleenmyyjä tarttui tarjoukseen.

Cadillac-kauppiailla on marraskuun loppuun asti aikaa päättää, että ryhtyvätkö he vaadittuihin toimiin vai ottavatko rahat.

Jenkkivalmistajalla ei ole aikaa hukattavaksi, sillä sen ensimmäinen täyssähköauto, Lyriq, saapuu markkinoille vuoden 2022 alussa. Cadillac tähtää täysin sähköiseksi valmistajaksi vuoteen 2030 mennessä, joten se haluaa jälleenmyyjiensä olevan täysillä mukana sähkövallankumouksessa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja