Valkoinen ajoi mustan ohi suosituimpana auton värinä Euroopassa

Vaikka Etelä-Euroopan lämpimät maat, kuten Espanja, Italia ja Kreikka, vetävät puoleensa lämpöä rakastavia auringonpalvojia, Fordin tekemä selvitys osoittaa, että juuri noissa maissa autoon ei kuitenkaan valita varusteeksi lasikattoa.

Ford Car Buying Trends 2014 -selvityksessä käytiin läpi 22 Euroopan maan ostokäyttäytymistä. Tulokset antavat osviittaa alueellisista trendeistä ja kansallisista eroista, ja joukossa on sekä yllätyksiä että itsestäänselvyyksiä.

Selvitys osoittaa, että valkoinen on ajanut mustan ohi suosituimpana auton värinä kaikkialla Euroopassa. Analyysissa on mukana yli 500 000 viime vuonna ostetun Ford-ajoneuvon tiedot. Viime vuosien nopeimmin kasvaneet värit ovat olleet ruskea ja oranssi.

Auringonpalvontaa?

Yksi suurimmista selvityksen mukanaan tuomista yllätyksistä oli mieltymys lasikattoihin. Auringon sijaan lumesta tunnettu Norja on nimittäin tilastokärki lasikatoissa 15 prosentin osuudella. Seuraavina tulevat Ranska (11 prosenttia) ja Saksa (10 prosenttia). Aurinkoisissa maissa lasikattojen suosio on päinvastainen: espanjalaisista autonostajista 5 prosenttia, italialaisista 3 prosenttia ja kreikkalaisista 2 prosenttia valitsee autoonsa lasikaton.

Kylmässä Norjassa 80 prosenttia auton ostajista haluaa automaatti-ilmastoinnin, belgialaisista 77 prosenttia ja Hollannissa 71 prosenttia.Kuumassa Turkissa 96 prosenttia auton ostajista haluaa autoonsa manuaalisen ilmastoinnin, espanjalaisista 92 prosenttia. Suomessa 76 prosenttia ostajista valitsee manuaalisen ja 24 prosenttia automaatti-ilmastoinnin.

Ei liene yllätys, että Pohjoismaat loistavat tilastoissa lämmitettävien istuimien osalta. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa 99 prosenttia asiakkaista haluaa autoonsa lämmitettävät istuimet. Yhtä yllätyksetöntä on se, että vähiten lämmitettäviä istuimia on Turkissa, Kreikassa ja Espanjassa.

Kansalliset tavat tulevat vahvasti esiin siinä, missä maissa autoon halutaan tuhkakuppi ja tupakansytytin. Turkissa se on kaikissa autoissa, Kreikassa 73 prosentissa autoista ja Espanjassakin 53 prosentissa autoista. Suomessa enää harva tupakoi autossa. Sen osoittaa myös tämä tilasto: vain puolessa prosentissa autoista on tämä varustus.

Värit ja muodot

Eurooppalaisten suosituimmat auton värit ovat valkoinen (23 prosenttia), musta (20 prosenttia) ja harmaa (17 prosenttia). Yksi näistä väreistä on suosituin kaikissa muissa maissa paitsi Irlannissa, Puolassa ja Romaniassa, joissa hopea on suosituin. Valkoinen oli viime vuonna myös suomalaisautoilijoiden suosikkiväri Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan. Ensirekisteröidyistä autoista Suomessa valkoisia oli reilu viidennes.

Hopea on koko Euroopan kattavassa vertailussa sijalla neljä 14 prosentin osuudella.

Turkkilaiset ovat aivan omassa luokassaan valkoisten autojen ostajina. 55 prosenttia kaikista ostetuista Fordeista oli valkoisia. Punaisia autoja menee eniten kaupaksi Isossa-Britanniassa, sinisiä Romaniassa ja ruskeita Norjassa.

Faktat pähkinänkuoressa:

• Valkoinen on ajanut mustan ohi suosituimpana uuden auton värinä. Ruskea ja oranssi väri kasvattavat suosiotaan nopeimmin.

• Euroopan kuumimmissa maissa asuvat ihmiset eivät halua autoonsa lasikattoa.

• Bensiinimoottorit ovat eurooppalaisten mieleen ja erityisesti Venäjällä, kun taas turkkilaiset ajavat dieseleillä.

• Kahdeksan asiakasta kymmenestä valitsee manuaalivaihteiston – suosituimpia manuaalit ovat Irlannissa ja Hollannissa.

• Suomessa ajetaan farmarilla, jossa on bensiinimoottori, manuaalivaihteisto, vakionopeudensäädin ja lämmitettävät istuimet.

• Tiedot käyvät ilmi Fordin teettämästä Car Buying Trends 2014 -selvityksestä, joka kertoo niin alueellisista trendeistä kuin yllättävistä kansojen välisistä eroista autoa ostettaessa. Analyysissa oli mukana yli 500 000 viime vuonna ostetun Ford-ajoneuvon tiedot.

LUE MYÖS:

Katso myös Ajoneuvos:

(MTV LIFESTYLE – DESKI)

Lue myös:

    Uusimmat