Vaikka Etelä-Euroopan lämpimät maat, kuten Espanja, Italia ja Kreikka, vetävät puoleensa lämpöä rakastavia auringonpalvojia, Fordin tekemä selvitys osoittaa, että juuri noissa maissa autoon ei kuitenkaan valita varusteeksi lasikattoa.
Ford Car Buying Trends 2014 -selvityksessä käytiin läpi 22 Euroopan maan ostokäyttäytymistä. Tulokset antavat osviittaa alueellisista trendeistä ja kansallisista eroista, ja joukossa on sekä yllätyksiä että itsestäänselvyyksiä.
Selvitys osoittaa, että valkoinen on ajanut mustan ohi suosituimpana auton värinä kaikkialla Euroopassa. Analyysissa on mukana yli 500 000 viime vuonna ostetun Ford-ajoneuvon tiedot. Viime vuosien nopeimmin kasvaneet värit ovat olleet ruskea ja oranssi.
Auringonpalvontaa?
Yksi suurimmista selvityksen mukanaan tuomista yllätyksistä oli mieltymys lasikattoihin. Auringon sijaan lumesta tunnettu Norja on nimittäin tilastokärki lasikatoissa 15 prosentin osuudella. Seuraavina tulevat Ranska (11 prosenttia) ja Saksa (10 prosenttia). Aurinkoisissa maissa lasikattojen suosio on päinvastainen: espanjalaisista autonostajista 5 prosenttia, italialaisista 3 prosenttia ja kreikkalaisista 2 prosenttia valitsee autoonsa lasikaton.
Kylmässä Norjassa 80 prosenttia auton ostajista haluaa automaatti-ilmastoinnin, belgialaisista 77 prosenttia ja Hollannissa 71 prosenttia.Kuumassa Turkissa 96 prosenttia auton ostajista haluaa autoonsa manuaalisen ilmastoinnin, espanjalaisista 92 prosenttia. Suomessa 76 prosenttia ostajista valitsee manuaalisen ja 24 prosenttia automaatti-ilmastoinnin.
Ei liene yllätys, että Pohjoismaat loistavat tilastoissa lämmitettävien istuimien osalta. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa 99 prosenttia asiakkaista haluaa autoonsa lämmitettävät istuimet. Yhtä yllätyksetöntä on se, että vähiten lämmitettäviä istuimia on Turkissa, Kreikassa ja Espanjassa.
