Nuoria ostajia miellyttävät premium-autot, kertoo autoliikkeen myyntidata.
18–20-vuotiaiden ostajien keskuudessa suosituimmat automerkit ovat BMW, Mercedes-Benz ja Audi. Asia ilmenee autoliike J. Rinta-Joupin tilastoista.
Jos katsotaan yksittäisiä automalleja, parhaiten myyvät Mercedes-Benz C, BMW 320, Audi A4, Mercedes-Benz E ja Ford Fiesta.
Yritys arvioi tiedotteessaan, että nuorten ostajien autovalinnoissa näkyvät erityisesti suorituskyky, ajettavuus ja brändiarvo.
Lue myös: Vakuutusyhtiö selvitti: Yksi automerkki on kolaritilastojen ehdoton ykkönen
Sukupuoli tuo eroja
Tilastot paljastavat valinnoissa eroja sukupuolen mukaan.
BMW on miesten ja naisten ostetuin automerkki ikähaarukassa 18–20-vuotta. Toiseksi suosituin merkki sen sijaan vaihtelee. Siinä missä se on naisilla Audi, miehillä se on Mercedes-Benz.
Naiset suosivat kolmantena merkkinä Fordia, miehillä kolmantena tulee Audi.
Lue myös: Millainen on hyvä ensiauto nuorelle? Kiinnitä huomiota näihin seikkoihin – "Aika riskialtis yhtälö"
J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakunin mukaan nuorten autovalinnat kertovat muuttuvista käsityksistä siitä, mitä nelipyöräisiltä nykyään odotetaan.
– Autosta on tullut osa identiteettiä ja tapa erottua joukosta. Myös sähköisten hakutyökalujen ja laajojen vaihtoautovalikoimien ansiosta oikeanlaisen auton löytäminen on helpompaa kuin koskaan aiemmin, sanoo Ala-Hakuni tiedotteessa.
Autoliikkeen mukaan monia nuorten suosimia merkkejä saa käytettynä kohtuuhintaan, sillä tarjolla on laajalti eri vuosimalleja ja varustelutasoja.
Havainnot perustuvat J. Rinta-Joupin käytettyjen autojen myyntitilastoihin ikäryhmän (18–20-vuotiaat) mukaan ajanjaksolta 1.1.–31.7.2025.
Katso myös: Miksi nuoret kuskit ottavat riskejä? Syy löytyy aivoista
10:22Haastattelussa Liikenneturvan koulutuspäällikkö Satu Tuomikoski sekä Traficomin johtava asiantuntija Inkeri Parkkari.
Lue myös: Tarve vain puolikkaalle Toyotalle? Huutokauppailmoitus hämmentää
Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!
Lähde: J. Rinta-Jouppi